• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9
رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش:

خود من با آقای فیاضی مصاحبه کردم

  • کد خبر : 1649
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
خود من با آقای فیاضی مصاحبه کردم
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز سه‌شنبه ۲۵ آبان مجلس شورای اسلامی و در جریان دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ۸۳ روز قبل در مجلس شورای اسلامی و از همین تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رأی اعتماد به کابینه مسائلی را مطرح کردم و با امید به اینکه کشور با تلاش دولت و همکاری مجلس بتواند از مشکلات عبور کند و امروز بعد از ۸۳ روز از اعتماد نمایندگان بیش از هر زمان دیگری امیدوارترم.

وی در رابطه با موضوع معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من ابتدا عرض کنم چون برخی از نمایندگان در فرمایشاتشان در رسانه‌ها در رابطه با زمان معرفی وزیر پیشنهادی مطرح کردند باید به این نکته اشاره کنم که ما اول مهر را داشتیم و باید آغاز کار مدارس در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را داشته باشیم، از طرف دیگر مسئله تعطیلی مدارس که مدت طولانی بود، باید برنامه‌ریزی جامعی می‌شد، سپس باید آموزش مجازی و حضوری تثبیت می‌شد که این کار انجام شد.

رئیسی افزود: از همین تریبون قول دادم که شورای عالی آموزش و پرورش را اهمیت داده و در آن شرکت خواهم کرد. بعد از ۱۰ سال اولین جلسه این شورا را تشکیل دادیم و با حضور مدیران آموزش و پرورش، مسائل اصلی را مرور کردیم. همچنین ستاد اجرای سند تحول در دولت با مدیریت معاون اول تشکیل شد، چون وزیر آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را برعهده دارد اما در برخی از مواد این سند، تمام دستگاه‌های دولتی باید کمک کنند تا تحقق یابد، لذا نیازمند است یک سهم بیشتری از همکاری با وزارتخانه داشته باشد، بنابراین در این جلسه مطرح شد تا بتوانیم به شورای عالی و آموزش و پرورش کمک کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع رتبه‌بندی معلمان که دغدغه بحق عزیزان معلم بود با همکاری مجلس در این مدت دنبال شد که امیدواریم به نتیجه قطعی هم برسد که ما هم ارتقای منزلت، شأن و جایگاه و کیفیت کار آن‌ها و هم معیشتشان را دنبال کنیم، بنابراین حتما در دستور کار دولت و مجلس بوده و دنبال می‌شود.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: اقداماتی که باید در این مدت انجام شود که جا دارد من صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و از همه خانواده‌های کشور تشکر کنم برای بازگشایی مدارس و همکاری که با ما در این زمینه داشتند. همچنین با مسئله واکسیناسیون شرایط به نحوی فراهم شد که بتوان مدارس و دانشگاه‌ها را و مراکز علمی و کسب و کارها را فعال کرد و بعد از ۸۳ روز کار دولت، فضا در حال عادی‌شدن است که هم رونق کسب و کارها و هم مسئله بازگشایی مراکز علمی و فرهنگی، اگر رعایت‌ها بیشتر شود، این فعالیت‌ها برتر و بیشتر خواهد شد.

شایستگی، محور انتخاب وزرا است
رئیسی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مهلت قانونی به مجلس معرفی شد، ادامه داد: ۸۳ روز پیش نیز پشت این تریبون مقدس درباره فرآیند انتخاب وزرا توضیح دادم. شایستگی، محور انتخاب وزرا است و رفاقت، قرابت و فشارهای برخی رسانه‌ها هیچ کدام موجب معرفی فرد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت‌های سه دهه گذشته را با دولت کنونی مقایسه کنید تا مشخص شود روابط و رفاقت چه نقشی در معرفی مسئولان داشته است، با طرح این پرسش که در حال حاضر نزدیکان در چه جایگاه و مسئولیتی قرار دارند، ادامه داد: از نهاد ریاست‌جمهوری تا سایر حوزه‌ها حساسیت و محور شایستگی بوده است چرا که این محور را به عدالت نزدیک‌تر می‌دانیم و بهترین روش است.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: هر چند حدود ۲۰ نفر برای وزارت آموزش و پرورش مطرح بودند اما این افراد در کارگروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیسی با اشاره به حساسیت نمایندگان، فرهنگیان و دولت نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: فسادستیزی، روحیه تعاملی، کارآمدی و روحیه تحولی از جمله شرایطی بود که برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید محقق می‌شد. این شرایط ویژگی‌هایی است که همه همکاران ما در دولت باید به صورت مستمر آن را دارا باشند نه اینکه تنها در دوره رأی اعتماد دارای این ویژگی‌ها باشند و این شرایط هر ساله ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه با بررسی کارگروه‌های مذکور آقای فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی شد، ادامه داد: من نیز با ایشان صحبت و مصاحبه داشتم، همچنین دوستان مورد اعتماد نیز صلاحیت ایشان را مورد بررسی قرار دادند. وزرای پیشین آموزش و پرورش نیز اعلام کردند که دکتر فیاضی فرد باصلاحیتی است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ممکن است افرادی از اقوام و خویشان باشند اما دستاوردهای خودشان نیز در زندگی مورد توجه است به همان میزان که مسئولیت دادن به افراد توصیه شده، بی‌عدالتی است، بی‌توجهی به دستاوردهای زندگی افراد نیز بی‌عدالتی محسوب می‌شود.

توصیه افراد به هیچ عنوان در معرفی وزرا و مسئولیت دادن تأثیرگذار نبوده است
رئیسی با بیان اینکه باید به دستاوردهای علمی و صلاحیتی افراد توجه کرد، ادامه داد: توصیه افراد به هیچ عنوان در معرفی وزرا و مسئولیت دادن تأثیرگذار نبوده هر چند افراد زیادی در سایت‌ها و نوشته‌ها معرفی شدند اما همخوانی ویژگی‌های افراد با شاخص‌ها، نکته مهم بود.

وی با اشاره به اینکه تا صلاحیت افراد برای من حجت نمی‌شد آن‌ها را معرفی نمی‌کردم، ادامه داد: یقین بدانید اگر همه افراد جمع شوند من کسی را که به یقین نسبت به صلاحیتش نرسیده باشم، معرفی نمی‌کنم برای هر مسئولی حتما باید حجت داشته باشم و شایستگی وی احراز شده باشد البته مجلس نیز جایگاه قانونی خود را دارد و تصمیم با مجلس است.

فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه فیاضی کلاس، مدرسه، تعلیم و معلم را می‌شناسد، افزود: وی سال‌ها معلم آموزشی و معلم پرورشی بوده و با محتوای درسی آشنا است. همچنین بسته‌های یادگیری، فیلم‌های آموزشی و … را می‌شناسد.

رئیسی با بیان اینکه وی در تدوین بسته‌های یادگیری مباشرت داشته است، اضافه کرد: فیاضی در ستاد آموزش و پرورش، مدیرکل بوده و با زیرساخت‌های مربوط به نوسازی در آموزش و پرورش آشنایی دارد، از سوی دیگر شناخت آموزش مجازی یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان است، در سال ۹۸ ایشان سامانه رشد را طراحی کرده است.

هیچ یک از افراد مطرح برای وزارت آموزش و پرورش شناختشان نسبت به این وزارتخانه از آقای فیاضی بیشتر نبود
وی با اشاره به آشنایی فیاضی با انتشارات، چاپ و کتاب ادامه داد: هیچ یک از افراد مطرح برای وزارت آموزش و پرورش شناختشان نسبت به این وزارتخانه از آقای فیاضی بیشتر نبود. چهره‌های شاخصی در مجلس داریم که با آموزش و پرورش آشنایی دارند، در بخش‌های دیگر نیز افرادی وجود دارند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه داشتن برنامه یکی از مهمترین مسائل مربوط به وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: فیاضی برنامه قابل دفاع دارد و بر اساس نظر کارشناسان این برنامه‌ها با سیاست‌های کلی، سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی منطبق است.

رئیسی با بیان اینکه فیاضی تحول‌گرا است، ادامه داد: هر چند برخی افراد دیگر نیز دارای مدارک، سوابق و مدارج هستند اما احراز روحیه تحول‌گرایی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روحیه تحول‌خواهی دارد
رئیسی در ادامه با بیان اینکه روحیه تحولی بسیار برای ما مهم است، عنوان کرد: فرهنگیان از وضع موجود گله مندند اما امیدواری هایی نیز ایجاد شده که انتظارات را بالا می‌برد و البته به حق است. وزیر پیشنهادی روحیه تحولی دارد و در کنار آن روحیه تعامل و همکاری با بخش ها را نیز دارد.

رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان اینکه فیاضی علاوه بر تدین و تقوا به عنوان شرایط کلی، با حوزه‌های مختلف آموزش، پرورش، سازوکار دستگاه آموزش و پرورش و سند تحول آشنایی داشته و این آشنایی در حد حرف نیست بلکه قابل اجرا است و این تحول در آموزش و پرورش باید اتفاق بیفتد.

وی در ادامه با اشاره به بررسی بیش از ۲۰ نفر برای معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: رزومه‌های خوبی از سوی بسیاری از آن‌ها ارائه شد و مدیران کل و معاونانی در بین آن‌ها بودند اما از آنجایی که به دنبال تحول هستیم در جریان بررسی صلاحیت‌ها، روحیه انقلابی وی برای ما محرز و مواضع و کارهای او را دیدیم.

رئیسی ادامه داد: فیاضی ۲۵ پژوهش قابل قبول در حوزه دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه، مدرسه، مهندسی، علمی و دانش پایه داشت، همچنین با بررسی دغدغه شما نمایندگان در حوزه آموزش و پرورش متوجه شدیم فیاضی می‌تواند این مسائل را با روحیه جوانی و تحول خواهی که دارد پیگیری کند و معتقدیم تحول باید در مدرسه رخ دهد تا مردم آن را ببینند لذا اگر تحول به کف مدرسه نیاید، در جاهای دیگر نیز تحول را نخواهیم دید.

سند تحول دولت سیزدهم طی روزهای آتی در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به دقت لازم صورت گرفته درباره معرفی فیاضی، یادآور شد: ما به نظر تعیین کننده نمایندگان احترام می‌گذاریم.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم دولت برای ایجاد تحول در کشور نیز بیان کرد: کار دولت آغاز شده و ما برای آن برنامه داریم و من از همین تریبون قول دادم برنامه کوتاه مدتی برای موضوعات داشته باشم و نمایندگان را در جریان بگذارم که در همین راستا سند تحول دولت سیزدهم با استفاده از اسناد بالادستی و سیاست‌های نظام آماده شده و ظرف چند روز آینده در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد تا از نقد، نظر و اصلاحیه‌های آنها نیز استفاده کنیم.

رئیسی در ادامه با اشاره به تأکید دولت برای برقراری ارتباط با نمایندگان، بیان کرد: نکات لازم از سوی نمایندگان به وزرا یا شخص بنده از طریق معاون پارلمانی و یا طرق دیگر مثل رئیس مجلس، هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها منتقل می‌شود و تلاش داریم درباره موضوعات حساس هرچه سریع‌تر در جریان امور قرار بگیریم تا به دغدغه‌های مردم رسیدگی شده و گره‌گشایی شود.

رئیس دستگاه اجرایی کشور همچنین به پیگیری‌ها جهت تشکیل کارگروه‌ها و کمیسیون‌های مشترک میان مجلس و دولت اشاره و عنوان کرد: امروز موضوع ما ارتباط یک نماینده با وزیر نیست بلکه موضوع مهم امیدواری مردم است که ایجاد شده و باید آن را ارتقا دهیم و سرمایه اجتماعی را افزون کنیم. امروز مسأله در حد یک فرد یا بخش نیست بلکه در سطح نظام و کشور است و باید در برابر آنچه مردم را روز به روز ناامید می‌کند پاسخگو باشیم و به موقع عمل کنیم تا دشمن نتواند به اهداف خود دست پیدا کند.

وی ادامه داد: بزرگانی مانند حاج قاسم سلیمانی را داریم که روحیه «ما می‌توانیم» داشته‌اند، سوابق و تجربیات نشان می‌دهد با ما می‌توانیم و همکاری بین دولت و مجلس، مسائل و مشکلات برطرف و زندگی مردم روز به روز رونق پیدا می‌کند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1649

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.