• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
8

خوب، بد، خنثی!

  • کد خبر : 1091
  • ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
خوب، بد، خنثی!
بنظر می‌رسد مسئله استخدام رسمی باعث می‌شود که اکثر دانشجویان برای رشد علمی و پیشرفت مهارت‌های خود تلاش چندانی نداشته باشند. آسیب دیگر استخدام رسمی این است که سخت است کسی که استخدام رسمی شده است در صورت نداشتن صلاحیت، از بدنه خارج شود.

به گزارش سرویس تربیت معلم پایگاه خبری تحلیلی رستا، ساحل منصوری: گفته ‌می‌شود که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در زمینه مشارکت در فعالیت‌های علمی و فرهنگی کمبود انگیزه دارند. یکی از فاکتورهایی که بیشترین تاثیر را در این زمینه دارد، استخدام رسمی است.

دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از همان ابتدای تحصیل در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند و این مسئله، باعث اطمینان خاطر دانشجویان از تضمین شغلی‌شان می‌شود. دانشجویان می‌دانند که به هر حال با هر سطح علمی و هر نمره‌ای در پایان تحصیلات مقطع کارشناسی‌شان می‌توانند راهی مدارس شوند و به عنوان معلم با چهار سال سابقه شغلی قلمداد شوند. بنظر می‌رسد مسئله استخدام رسمی باعث می‌شود که اکثر دانشجویان برای رشد علمی و پیشرفت مهارت‌های خود تلاش چندانی نداشته باشند. آسیب دیگر استخدام رسمی این است که سخت است کسی که استخدام رسمی شده است در صورت نداشتن صلاحیت، از بدنه خارج شود.

دکتر روح‌الله مظفری‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان در گفتگو با خبرنگار رستا، در خصوص اینکه استخدام رسمی چه تاثیری بر انگیزه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دارد و منجر به کاهش یا افزایش آن می‌شود یا بی‌تاثیر است می‌گوید: جواب دادن به این سوال کمی سخت است و با قطعیت نمی‌شود گفت که استخدام رسمی منجر به کاهش انگیزه می‌شود یا افزایش آن. وی در ادامه بیان می‌کند که بهتر است این سوال از دیدگاه دانشجویان بررسی شود. مظفری‌پور معتقد است که استخدام رسمی بیشتر منجر به کاهش انگیزه دانشجویان می‌شود. او می‌گوید دانشجویی که از همان ابتدا استخدام می‌شود ‌و هیچ دغدغه‌ای ندارد و حتی اگر درس هم نخواند، معمولا فارغ التحصیل می‌شود و استخدامش هم تبدیل به استخدام قطعی می‌شود، انگیزه کمتری برای پرداختن به فعالیت‌های علمی دارد. او در ادامه بیان می‌کند که البته چون دانشجویان دارای تفاوت ‌های فردی هستند و شخصیت و انگیزه‌های شغلی و تحصیلی متفاوتی برای ورود به دانشگاه دارند، این مسئله به خود دانشجویان هم بستگی دارد، لذا باید به انگیزه ورود به دانشگاه توجه شود. دانشجویانی که صرفا به خاطر استخدام وارد این دانشگاه می‌شوند و علاقه‌ای به شغل معلمی و دانشگاه فرهنگیان ندارند، به طور قطعی با استخدام شدن و از بدو ورود به دانشگاه انگیزه آن‌ها کم می‌شود. از طرفی اگر دانشجو نه صرفا به خاطر استخدام و براساس علاقه به شغل معلمی یا علاقه به رشته تحصیلی وارد این دانشگاه شده باشد، کمتر انگیزه خود را از دست می‌دهد.

مظفری‌پور در ادامه عنوان می‌کند که مسئله استخدام رسمی بر روی ازدواج دانشجویان هم تاثیر می‌گذارد و منجر به افزایش ازدواج در دانشجویان، خصوصا دانشجویان دختر می‌شود؛ زیرا معلمی شغلی مطلوب برای خانم‌ها است و بنابر شرایط موجود در جامعه آقایان تمایل بیشتری به ازدواج با دختران معلم دارند. وی بنابر تجربه‌هایی که داشته بیان می‌کند که دانشجویانی که زودتر ازدواج می‌کنند و در همان دوران تحصیل بچه دار می‌شوند، دچار کاهش انگیزه می‌شوند.

روح‌الله مظفری‌پور در پایان صحبت‌هایش اضافه می‌کند که بهتر است حد نصابی اختصاصی برای معدل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شود که نسبت به سایر دانشگاه‌ها بالاتر باشد.

دکتر فرزانه‌ اله‌وردی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان در مصاحبه با خبرنگار رستا عنوان می‌کند که دانشجویان متفاوت هستند و از خانواده‌های متفاوت و با دیدگاه‌های متفاوت هستند. دانشجویانی که با علاقه این دانشگاه را انتخاب کرده‌اند، تحت تاثیر استخدام رسمی نیستند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که استخدام باشند یا خیر؛ آنها به شغل معلمی علاقه دارند و اینکه در این کسوت مشغول به کار شوند برای آن‌ها حائز اهمیت است. این دانشجویان به محض ورود به دانشگاه فرهنگیان یا آموزش و پرورش انگیزه پیدا می‌کنند. در مقابل دانشجویانی وجود دارند که تنها هدف آن‌ها استخدام رسمی و داشتن شغل رسمی است که با استخدام رسمی خیال آن‌ها راحت می‌شود و انگیزه خود را از دست می‌دهند.

اله‌وردی در ادامه صحبت‌هایش اضافه می‌کند که نمی‌توان به طور قطعی گفت که استخدام رسمی انگیزه را کم ‌می‌کند یا زیاد؛ زیرا از طرفی منجر به اطمینان خاطر دانشجویان از تضمین شغلی می‌شود و ممکن است باعث کاهش انگیزه دانشجویان شود و سبب شود که آن‌ها سعی در به روز کردن خود، اطلاعات گرفتن از دیگران و کسب تجربه نداشته باشند و تنها هدف آن‌ها گذراندن دوره تحصیل باشد. وی افزود اما کسانی که با علاقه وارد این دانشگاه و شغل معلمی می‌شوند و از اینکه وارد این شغل شده‌اند لذت می‌برند، تحت تاثیر استخدام رسمی نه تنها انگیزه آن‌ها کاهش نمی‌یابد بلکه انگیزه بیشتری هم برای پرداختن به فعالیت‌های مربوط به تحصیل‌شان در آن‌ها ایجاد می‌شود.

دکتر محمدرضا خدادوست عضو هیئت علمی این دانشگاه نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت که قابل پیش‌بینی است که استخدام رسمی باعث کاهش انگیزه دانشجویان می‌شود. او عنوان کرد که عقیده دارد که یکی از علل ناکارآمدی آموزش در کشور به این دلیل است که دانشجویان در حاشیه امن قرار می‌گیرند و به اندازه کافی به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اهمیت نمی‌دهند.

خدادوست در پایان گفتگو برای حل این مشکل راهکارهایی از جمله قطعی نکردن استخدام رسمی تا قبل از عبور از فیلترهای مختلف، تقویت سیستم نظارتی، تعیین معیارهای سخت‌گیرانه‌تر در تایید صلاحیت‌ها و تغییر روش پذیرش اولیه و ساختار مصاحبه را پیشنهاد می‌دهد.

دکتر سعیده محمدی عضو هیئت علمی این دانشگاه معتقد است استخدام رسمی انگیزه دانشجویان را برای داشتن رقابت تحصیلی و کسب نمرات خوب کم می‌کند چون آن‌ها می‌دانند در هر صورت استخدامشان رسمی است. از طرفی هم‌ چون از نظر ضمانت شغلی اطمینان خاطر دارند، دغدغه کمتری دارند.

دکتر میترا عزیزی از اساتید این دانشگاه عقیده دارد که استخدام رسمی انگیزه دانشجویان را افزایش می‌دهد؛ زیرا آن‌ها امنیت شغلی خواهند داشت و می‌گوید این امری طبیعی است.

اما نقطه عطف ماجرا نظر مثبت تقریبا همه دانشجویان مصاحبه شده در خصوص تاثیر افزاینده استخدام رسمی بر انگیزه اغلب دانشجویان است که این قلم را شگفت‌زده کرد!

رقیه جارچی دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان زنجان در جواب پرسش خبرنگار ما می‌گوید که به طور قطع استخدام رسمی منجر به افزایش انگیزه دانشجویان می‌شود، اما هستند کسانی که کم‌کاری می‌کنند. او می‌گوید ما در مقایسه با دانشجویان دانشگاه‌های دیگر خیال‌مان از بابت تضمین شغلی و مسئله مهم اشتغال راحت است و همین مسئله باعث می‌شود که با خاطری آسوده به وظایف دانشجویی‌مان عمل کنیم. جارچی می‌گوید یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان دانشگاه‌های دیگر مسئله اشتغال است و این مسئله باعث می‌شود که نتوانند با جان و دل به تحصیل بپردازند و فکر آن‌ها درگیر اشتغال باشد.

ستوده کاظمی از دیگر دانشجویان آموزش ابتدایی این دانشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار ما اظهار می‌دارد که استخدام رسمی منجر به افزایش انگیزه دانشجویان می‌شود؛ زیرا که دانشجو به یک موقعیت خوب دست پیدا کرده است و انگیزه خیلی خوبی برای حفظ این موقعیت دارد. او در ادامه گفتگو می‌گوید اینکه دانشجویان بتوانند تا پایان تحصیل انگیزه خود را حفظ کنند مسئله مهم‌تری است و بهتر است دانشجویان در پایان تحصیل ارزیابی شوند. کاظمی می‌گوید به منظور افزایش انگیزه دانشجویان، کیفیت آموزش و نظارت در دانشگاه باید ارتقا یابد و دانشجویان در نهایت به خوبی ارزیابی شوند.

الهه آج دانشجوی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان زنجان می‌گوید که به نظر او هرچیزی که نیاز فرد را برطرف کند، منجر به ایجاد انگیزه در او می‌شود و این مسئله بستگی به نیاز فرد دارد. او می‌گوید با توجه به موقعیتی که الان در آن قرار داریم، همه ما به یک شغل مشخص و معین نیاز داریم و وقتی دانشگاه فرهنگیان این شرایط را برای دانشجویان فراهم می‌کند و آینده شغلی آن‌ها را تضمین می‌کند، منجر به ایجاد و افزایش انگیزه در دانشجویان می‌شود. آج می‌گوید در مقابل یک سری افراد دیگر وجود دارند که شغل‌شان را براساس علایق‌شان، خصوصیت‌های فردی‌شان و با توجه به شخصیت‌شان انتخاب می‌کنند و خود من هم جز همین افراد هستم و از بچگی به شغل معلمی علاقه داشته‌ام و اگر دانشگاه فرهنگیان آینده شغلی هم تضمین نمی‌کرد، و حقوق و مزایای آن هم وجود نداشت، من شغل خودم را انتخاب کرده بودم و از همان ابتدا انتخاب کرده بودم که من در آینده قرار است معلم شوم، پس این تضمین شغلی برای من انگیزه نبود و من صرفا براساس علاقه‌ام وارد این شغل شدم. او در پایان می‌گوید با توجه به خود فرد و نیاز او تضمین شغلی هم می‌تواند باعث افزایش انگیزه شود و هم اینکه بی‌تاثیر باشد.

فائزه اروندی از دیگر دانشجویان آموزش زبان انگلیسی می‌گوید استخدام رسمی باعث افزایش انگیزه دانشجویان می‌شود. او معتقد است استخدام رسمی باعث دلگرمی دانشجویان می‌شود و خیال آن‌ها را خیلی راحت می‌کند که این موضوع منجر به کاهش استرس در آن‌ها می‌شود زیرا تضمین شغلی دارند. اروندی افزود استخدام رسمی باعث می‌شود که دانشجویانی که به تدریس هم علاقه چندانی ندارند، به سمت دانشگاه فرهنگیان و تدریس کشیده شوند و این امر موجب افزایش انگیزه در ‌آن‌ها می‌شود.

مائده فشی دانشجوی دیگر رشته آموزش زبان انگلیسی پردیس الزهرا(س) اظهار می‌دارد که دیدگاه‌های دانشجویان متفاوت است، یک دانشجو ممکن است در هر صورت که باشد انگیزه قوی برای تحصیل و فعالیت‌های علمی و پژوهشی داشته باشد، حتی اگر استخدام هم نباشد؛ اما دانشجوی دیگر ممکن است تا تحت اجبار نباشد رغبت نشان ندهد. او اعتقاد دارد که امر انگیزه ممکن است در دانشگاه فرهنگیان شهرهای مختلف هم متفاوت باشد و مسئله انگیزه را فردی می‌داند. فشی در ادامه می‌گوید که اساتید دانشگاه هم خودشان اظهار داشته‌‌اند که دانشجویان این دانشگاه معمولا در خصوص پاس شدن واحد‌های درسی نباید نگرانی داشته باشند و نمرات آن‌ها اصلا مهم نیست و آن‌ها هر طور شده پاس می‌شوند و بعداز چهار سال مدرک کارشناسی‌شان را دریافت می‌کنند؛ حتی اگر نمره آن‌ها در حد قبولی نباشد، اما در دانشگاه‌های دیگر دانشجویی که از همان ابتدا برای ادامه تحصیلش برنامه دارد، سعی می‌کند مدرک کارشناسی خود را در طی سه سال تا سه سال و نیم اخذ کند.

فشی می‌گوید که در صورتی که دانشجو به‌ رشته‌اش علاقه‌‌مند نباشد، استخدام رسمی می‌تواند بر انگیزه او تأثیر منفی بگذارد، زیرا او تعهد خدمت داده و انصراف از دانشگاه او را متحمل هزینه می‌کند و باید جریمه بپردازد پس به ناچار در دانشگاه می‌ماند.

بنفشه رهبر از دیگر دانشجویان زبان انگلیسی این دانشگاه بیان می‌کند که استخدام رسمی در افزایش انگیزه او موثر است زیرا امنیت شغلی یکی از فاکتورهای اصلی برای او بوده است. او می‌گوید امنیت شغلی منجر به ایجاد آرامش روانی می‌شود و مسائلی مثل زیرآب زنی که ممکن است در استخدام‌های قراردادی وجود داشته باشد، در اینجا وجود ندارد. بنفشه رهبر معتقد است اگر فردی امنیت روانی داشته باشد، از لحاظ فیزیکی هم عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد، بهتر کار می‌کند و بهتر برای کارهایش انرژی می‌گذارد. او معتقد است فردی که با علاقه وارد این دانشگاه شده است انگیزه‌اش افزایش می‌یابد. رهبر افزود که همچنین استخدام رسمی باعث می‌شود تا دانشجو احساس مسئولیت کند و درسش را به نحو احسن بخواند، زیرا برای تحصیل حقوق دریافت می‌کند. او در ادامه می‌گوید شاید اگر استخدام رسمی نبود به آن احساس پوچی که هم‌سن و سال هایش ممکن است به خاطر نداشتن شغل و درآمد در جامعه داشته باشند، رسیده بود. استخدام رسمی حتی منجر به افزایش انگیزه فعالیت‌های اجتماعی در دانشجویان می‌شود و حس شادی را در آن‌ها به وجود می‌آورد.

بنفشه می‌گوید همکلاسی‌ها و حتی هم دانشگاهی‌هایش بسیار قوی، با انگیزه، آگاه و اهل مطالعه هستند و به خوبی بر روی پیشرفت خود کار می‌کنند. او می‌گوید آن‌ها حتی برای اوقات فراغت‌شان هم برنامه‌های مفیدی دارند و زندگی با برنامه و با انگیزه‌ای دارند. او می‌گوید این دانشجویان قطعا معلمان خوب و با انگیزه‌ای می‌شوند و نسبت به نسل‌های قبلی کارآمد‌تر هستند، البته ممکن است دانشجویانی باشند که فکر کنند چون استخدام رسمی هستند و حقوق دریافت می‌کنند، نیاز ندارند که تلاشی کنند و روی خودشان کار کنند و بی‌انگیزه شوند. رهبر در پایان صحبت هایش عنوان می‌کند که دانشجویان دانشگاه‌های دیگر چون استخدام نیستند ممکن است تلاش زیادی برای رشد خود و جمع کردن یک رزومه عالی برای استخدام داشته باشند و این باعث شود که ما یا اساتیدمان فکر کنیم که انگیزه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به خاطر استخدام رسمی کاهش می‌یابد. او می‌گوید با توجه به فیلتر‌های قوی که سه چهار سالی است برای ورود به دانشگاه فرهنگیان گذاشته شده است، این قشر نمی‌تواند قشر بی‌انگیزه‌ای بشود.

صدیقه غضنفری از دیگر دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته آموزش زبان انگلیسی این پردیس می‌گوید که استخدام رسمی تاثیری بر انگیزه او نداشته است. او می‌گوید با علاقه وارد این دانشگاه شده است و چه استخدام می‌شد چه نه برای او فرقی نداشت و در هر صورت ملزم به انجام وظایف دانشجویی‌اش است.

آنچه که از برآیند مطالب حاصل می‌شود این است که استخدام رسمی اگرچه شرایطی مطلوب از نظر تضمین شغلی برای دانشجویان فراهم می‌آورد اما منجر به کاهش انگیزه دانشجویان برای فعالیت های علمی و فرهنگی نمی‌شود و دانشجویی که از فیلتر‌های مختلف استخدام رد شده اهل ماهی گرفتن از آب گل آلود نیست و برخلاف تصور غالب حتی انگیزه‌اش برای ماهیگیری هم افزایش پیدا می‌کند. البته ناگفته نماند که هستند کسانی که این شرایط لی به لالایشان می‌گذارد و قید فعالیت جدی و رشد حرفه‌ای خود را می‌زنند و می‌چسبند به حواشی و می‌روند سراغ لیس زدن استخوان‌های ماهی قرار داده شده در ظرف‌شان!

در مجموع می‌توانیم بگوییم اگر فیلتر‌ پارچه‌ای دریچه خروجی را همچنان مثل فیلتر آهنین دریچه ورودی سفت بگیرند امید این ‌می‌رود که اندک دانشجویان سودجو نیز غفلت نورزند.

 

‌‌

‌‌

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1091
  • نویسنده : ساحل منصوری
  • منبع : رستانیوز
  • 814 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.