• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8
یادداشت دانشجویی

خطر حاکمیت زدایی نهاد آموزش

  • کد خبر : 3950
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
خطر حاکمیت زدایی نهاد آموزش
مهدیه شیخ بگلو، فعال دانشجویی در یادداشتی نوشت: طرح پته‌ای سازی یا چارتری کردن که بیش از سایر طرح ها مورد توجه قرار می گیرد، خبر از حاکمیت زدایی از نهاد آموزش و همچنین مدرسه زدایی می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، مهدیه شیخ بگلو، معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری پردیس علامه طباطبایی ارومیه ( استان آذربایجان غربی) در یادداشتی بیان کرد:

عدالت آموزشی ،نامی آشنا که متاسفانه چندین سال است درتلاشیم تا حداقل چند گزاره مربوط به آن را در تعلیم و تربیت کشور نهادینه کنیم و به سطح مطلوبی از آن برسیم. تعلیم و تربیتی که بنابر اصل ۳۰ قانون اساسی ابتدایی ترین حقوق هرفرد محسوب می‌شود و دولت موظف است تا بصورت رایگان در اختیار همه اقشار جامعه قراردهد .

سند تحول که ۱۰ سالیست بین مجلس و شورای نگهبان سرگردان مانده و هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم امید تازه‌ای بر این مبنا شکل گرفت که این دولت اهتمام خاصی در اجرایی کردن این سند داشته باشد .

دولتی انقلابی که امیدوار بودیم تغییر و تحول اساسی به نظام تعلیم و تربیت ببخشد،اما اخیرا با پیشنهاد طرحی از سوی آن متوجه شدیم ظاهرا تغییر و تحول مدنظر کارگزاران فعلی از فکری زاویه دار با انقلاب و نفوذ سند ۲۰۳۰ تحت عنوان سند انتظار دولت نشأت می‌گیرد.

اجرایی سازی برخی از بند‌های این سند که برابر است با عملیاتی کردن روح حاکم بر سند آموزش ۲۰۳۰، در قالبی با شعارهای انقلابی، انحراف بزرگی برای حکمرانی نظام تعلیم و تربیت و پرورش نسلی تراز انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

طرح پته ای سازی یا چارتری کردن که در این سند آمده و بیش از سایر طرح ها مورد توجه قرار می‌گیرد، خبر از حاکمیت زدایی از نهاد آموزش و همچنین مدرسه زدایی می دهد.
طرحی که نشان دهنده ی عدم شناخت و فهم ناقص از مشارکت مردم و توسعه عدالت آموزشی است و می‌خواهد با نظام تعلیم و تربیت که به عنوان امری حاکمیتی و موضوع مدرسه به عنوان چارچوبی تخلف ناپذیر است و شکستن چارچوب های حاکمیتی که پناه فرزندان ملت است با بی پناه کردن آنها در فضای عمومی رسانه ای وتربیتی به عدالت آموزشی برسد.

مردمی سازی یکی از ایده های انقلاب ، حضور هرچه بیشتر مردم در فرایند حکمرانی و تصمیم سازی است اما چارتری کردن آموزش نتیجه ای جز از بین بردن آرمان های چهل و چند ساله وبه قدرت رسیدن مفهوم استکبار ،پول و سرمایه نخواهد داشت.

ظاهرا این طرح می‌خواهد به والدین حق انتخاب دهد اما در واقع با واگذاری مسئولیت نظارت و اداره مدارس به والدین، مسئولین به تدریج از این مسئولیت شانه خالی می‌کنند و دیگر پاسخگو نخواهند بود.

این در حالی است که سرمایه اصلی کشور قشر نوجوان و جوان است که با ۱۲ سال تحصیل در نظام تعلیم و تربیت مدنظر انقلاب و سند تحول باید از ویژگی هایی همچون کارآمدی، خلاقیت، اخلاق مداری و معنویت برخوردار گردد و حال اگر این تربیت و پرورش به بخش خصوصی سپرده و حاکمیت زدایی شود چه نتیجه ای در پی خواهد داشت ؟

ایده مذکور ایده شکست خورده ای است که در کشورهایی مانند سوئد اجرا شده و نتیجه ای جز افت تحصیلی دانش آموزان نداشته و در نهایت سبب تضعیف کیفیت آموزش و جداسازی طبقاتی دانش آموزان شده است .

امیدواریم با تجدید نظر در اجرایی شدن این طرح از ورود مافیایی بزرگتر و ازبین بردن مفهوم اصلی تعلیم و تربیت جلوگیری شود و تدابیری منطقی تر و منطبق با اصول سند تحول و بیانیه گام دوم انقلاب برای تحقق عدالت آموزشی اندیشه شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3950
  • نویسنده : مهدیه شیخ بگلو، فعال دانشجویی
  • منبع : رستانیوز
  • 353 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.