• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11

حق نداریم دانش‌آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم

  • کد خبر : 2665
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳
حق نداریم دانش‌آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم
صادق ستاری‌فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانش‌آموزان به حداقل‌های آموزش حضوری دسترسی ندارند که در این صورت عدالت آموزشی خدشه‌دار می‌شود لذا حق نداریم دانش‌آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم.آمادگی داریم از ۱۴ فروردین با همکاری مدیران و معلمان مجاهد آموزش حضوری را پیش بگیریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، صادق ستاری فرد در گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع آموزش حضوری و سلامت جسمانی دانش‌آموزان (مصوبه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا) اظهار کرد: در تمام دنیا آموزش مجاری به عنوان جایگزین مدرسه تعریف نمی شود بلکه آموزش مجازی یک مکمل برای آموزش و تربیت است.

وی ادامه داد: متاسفانه در همه گیری کرونا که بر نظام اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت عارض شد چالش های جدی را ایجاد کرد مهم ترین چالش موضوع افت یادگیری و تحصیلی دانش آموزان بود با توجه به بررسی های انجام شده در تمام دروس و پایه های تحصیلی، ما دچار افت یادگیری شدیم.

ستاری فرد بیان کرد: موضوع اجتماعی شدن دانش آموزان و فرایند جامعه پذیری و حضورشان در مدرسه همچنین رشد اجتماعی و عاطفی آنان در مدرسه اتفاق می افتد و تربیت تمام تمام ساحتی نیز در آموزش حضوری است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: تفاوت آموزش مدرسه و دانشگاه این است که مدرسه محل تربیت دانش آموز است و او در محیط های مختلف یادگیری قرار می گیرد و مهارت های مختلف را می آموزد در ۲۵ ماه اخیر این فرصت از دانش آموز گرفته شده است.

وی با تاکید براینکه این حق دانش آموز است که از آموزش و پرورش با کیفیت برخوردار باشد گفت: در بسیاری از مناطق کشور شاهد این هستیم که دانش آموزان به حداقل های آموزش حضوری دسترسی ندارند که در این صورت عدالت آموزشی خدشه دار می شود لذا حق نداریم دانش آموز را از آموزش حضوری محروم کنیم.

ستاری فرد ادامه داد: مبتنی بر این موضوعات ستاد ملی کرونا آموزش حضوری را محل تاکید و تصویب قرار داده است و مراجع علمی دنیا توضیه کردند مدارس در اپیدمی کرونا اولین جا برای باز شدن و آخرین جا برای تعطیل شدن هستند. در ۶ ماه گذشته تمام مدارس روستایی و کم جمعیت حضوری بودند و امتحانات نیز حضوری برگزار شد این تجربیات کمک می کند این موضوع به تمام کشور تعمیم داده شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: آمادگی داریم از ۱۴ فروردین با همکاری مدیران و معلمان مجاهد آموزش حضوری را پیش بگیریم رشد حرکتی دانش آموزان و اضافه وزن چالش جدی است که اکنون به ازای هر ۳ دانش آموز یک دانش آموز اضافه وزن دارد.

وی به چالش های موجود در آموزش مجازی اشاره و اظهار کرد: کیفیت آموزش ۳ مقوله مهم را دربردارد این مولفه ها نیروی انسانی، محتوا و برنامه و زیرساخت و فضای آموزشی است؛ این ۳ عنصر مهم در دوره کرونا و آموزش حضوری دچار چالش شدند؛ نیروی انسانی آموزش و مهارت لازم و توانمندی مورد نیاز را نداشت، محتوای مناسب مجازی فراهم نشد و زیرساخت و فضای آموزشی که به کلی دگرگون شد و دسترسی به بسیاری از محیط های متنوع یادگیری مثل اردوها، جشن ها و مسابقات و … حذف شد لذا آموزش مجازی علاوه بر ایجاد نگرانی های فرهنگی از حیث بستر رها شده فضای مجازی برای کودکان، نوعا کیفیت آموزشی و پرورشی و عدالت تربیتی را خدشه دار کرد.

وی با بیان اینکه این مطالبه از سوی دانش آموزان و خانواده وجود دارد که با فراهم آوردن زیرساخت مناسب آموزش حضوری را پیش گیریم گفت: اساسا از طریق بستر آموزش مجازی بسیاری از مهارت ها از جمله مهارت های شغلی یا فنی، مهارت های زندگی و مهارت های جسمی و حرکتی قابل انتقال به دانش‌آموز نیستند.

ستاری فرد ادامه داد: ۹۵ درصد فرهنگیان دز اول واکسن کرونا و ۹۰ درصد دز دوم را دریافت کرده اند همچنین حدود ۵۳ درصد معلمان دز سوم را زدند و خوشبختانه نسبت به سایر اقشار جامعه فرهنگیان در این امر پیشرو بودند ۹۰ درصد دانش آموزان بالای ۱۲ سال نیز دز اول و ۸۰ درصد دز دوم را دریافت کردند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش ۵۰۰ مکان آموزشی را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده و دسترسی برای جامعه فرهنگی تسهیل شده است. میزان زدن ماسک و رعایت فاصله های اجتماعی و موضوع تهویه مدارس در آموزش و پرورش نیز مطلوب است.

وی تاکید کرد در تهران، همدان و مناطق سرد کشور موضوع تهویه های کلاس خوب بوده است ما به سمت تهویه الکترونیکی نیز خواهیم رفت.

ستاری فرد درباره نحوه تشکیل کلاس ها از ۱۴ فروردین اظهار کرد: به زودی دستورالعملی را در این باره به مدارس ابلاغ می کنیم و نحوه آموزش حضوری معین می شود سرویس مدارس مهم ترین موضوع است در تلاشیم آن را حل کنیم و امیدواریم با همراهی خانواده ها نسبت به افت تحصیلی دانش آموزان اقدامات خوبی انجام دهیم. حدود ۷۷ درصد خانواده ها به آموزش حضوری مطالبه داشته اند و این امر به ما در بازگشایی حضوری مدارس کمک می کند.

معاون وزیر ادامه داد: شبکه شاد ما را در آموزش در دوران کرونا همراهی کرد اگرچه که چالش هایی نیز داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.