• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

جذب پایین دانشگاه فرهنگیان، علت کمبود معلم است/راهکارهای موقتی جبران کمبود معلم چیست؟

  • کد خبر : 5494
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
جذب پایین دانشگاه فرهنگیان، علت کمبود معلم است/راهکارهای موقتی جبران کمبود معلم چیست؟
کمبود معلم تایید می‌شود ولی خالی بودن کلاس‌ها تایید نمی‌شود. علت کمبود معلم، جذب پایین دانشگاه فرهنگیان بوده است. عدد قطعی کمبود معلم اگر حالت ایده آل را در نظر بگیریم، حدود ۲۰۰ هزار نفر است که حدود ۳۴ هزار نفر توسط اضافه تدریس بازنشسته و ۸۵ هزار نفر اضافه تدریس شاغلان و تعدادی از طریق ادامه خدمت بازنشسته‌ها تامین می‌شود و حداقل نیاز از ماده ۲۸ تامین می‌شود. ترجیح این است که از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی نیرو را تامین کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، عطیه محمدی‌فرد؛
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ۲۲ آبان، درباره علت کمبود معلم اظهار داشت: در یک برهه زمانی، آموزش و پرورش دچار انحراف از جذب دانشجو معلم شد. در فاصله ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، جذب دانشگاه فرهنگیان از ۲۵ تا ۳۰ هزار دانشجو معلم به ۳ هزار نفر کاهش پیدا کرد. در همین زمان بود که رهبر معظم انقلاب در اهمیت دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، در میان دانشجویان حاضر شد و راجع به اهمیت این قضیه صحبت کرد. ما در این فاصله چیزی حدود ۸۰ الی ۹۰ هزار نفر ناترازی در پذیرش دانشجومعلم داشتیم که مسبب کسری معلم در مهرماه امسال، سال گذشته و قطعا سال آینده است.
فرهادی ادامه داد: در فاصله اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ تعداد زیادی معلم جذب آموزش و پرورش شدند؛ پس در این سال‌ها، ما هم در بالاترین سطح بازنشتگی و هم در پایین ترین سطح جذب بوده‌ایم. دو نوع ناترازی داشتیم؛ اول تعداد زیاد بازنشسته و دوم تعداد بسیار کم ورودی در این چند سال اخیر.

وی درباره راهکار موقتی جبران کمبود معلم اعلام کرد: ما برای جبران کسری معلم باید سراغ چند عامل میرفتیم؛ اضافه تدریس معلمان شاغل، اضافه تدریس معلمان بازنشسته و درخواست تعویق یک ساله بازنشتگی معلمان.
ما بعد از پایان اعلام نتایج آزمون دبیری و تکمیل ظرفیت ابتدایی رسما اعلام کردیم که کلاس خالی نداریم.
الان هم می‌گوییم کلاسی که معلم نداشته باشد نداریم. و این به معنای این نیست که به طور مقطعی و موردی مشکلی برای کلاس‌ها پیش نیاید. این به این معنی است که ممکن است برای همکاری مشکلی پیش آید، تصادف یا بیماری اتفاق بیافتد که همه اینها باعث می‌شود به طور مقطعی و موردی کلاسی خالی بماند و چون نیروی انسانی در آموزش و پرورش زیاد است این موارد پیدا می‌شود.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: کمبود معلم تایید می‌شود ولی خالی بودن کلاس‌ها تایید نمی‌شود. علت کمبود معلم، جذب پایین دانشگاه فرهنگیان بوده است. عدد قطعی کمبود معلم اگر حالت ایده آل را در نظر بگیریم، حدود ۲۰۰ هزار نفر است که حدود ۳۴ هزار نفر توسط اضافه تدریس بازنشسته و ۸۵ هزار نفر اضافه تدریس شاغلان و تعدادی از طریق ادامه خدمت بازنشسته‌ها تامین می‌شود و حداقل نیاز از ماده ۲۸ تامین می‌شود. ترجیح این است که از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی نیرو را تامین کنیم.

فرهادی درباره فضا و امکانات دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان فضای کافی ندارد؛ ما اکنون تلاش می‌کنیم با کمک دولت محترم و دستگاه وزارت علوم، فضای مازاد دانشگاه‌های دیگر که کمتر مورد استفاده آن دانشگاه‌هاست استفاده کنیم. امیدواریم که بتوانیم موفق شویم. از همه دانشگاه‌های دولتی طلب کمک داریم که فضاهای مازاد را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند؛ دانشگاه فرهنگیان می‌تواند ظرفیت بیشتری دانشجو را بپذیرد به شرط آن که فضای خوابگاهی و دانشجویی بیشتری باشد.

وی در مورد دانشجو معلمان ورودی ۹۹ اظهار کرد: تمام دانشجومعلمان ورودی ۹۹ که امسال ابلاغ گرفتند، حکمشان برابر تشویقی وزیر است؛ برای آنها امتیاز قائل می‌شویم و سعی میکنیم در مسائلی از جنس ساماندهی و سازماندهی که در آینده خواهند داشت، این تشویقی را در نظر بگیریم و این مجاهدت آن‌ها را ببینیم.

مسئله بودجه آموزش و پرورش چگونه پیش خواهد رفت

وی در ادامه به موضوع بودجه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: وظیفه همه دستگاه‌هاست که بر اساس نیاز، بودجه را تنظیم کنند و مفاد و احکام آن را تامین کنند.
اول از طریق سازمان برنامه و بودجه و بعد از طریق کمیسیون برنامه و بودجه و در نهایت از صحن مجلس تصویب شود.
کلیات بودجه دولت و دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه در حال محک و ارزیابی است که احکام خوبی را در این برنامه بگنجانیم ‌.
بیشترین موردی که در بودجه سنواتی سال ۱۴۰۳ مد نظرمان است عبارت است از دانشگاه فرهنگیان، سند تحول، معاونت پرورشی و فرهنگی و کیفیت بخشی به آموزش‌های ضمن خدمت معلمان.
نظام رتبه‌بندی مسیری از ارتقا و رشد معلمی است که در بستر رتبه‌بندی فرهنگیان توانمندی‌های آنان ارتقا می‌یابد ‌.
در بودجه سال آینده برای این مورد هم برنامه‌ریزی شده است.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش:
هدف بهبود فضای آموزشی و بهبود آموزش است

فرهادی با تاکید بر تلاش دولت بر بهبود فضای آموزشی، اظهار کرد: مدارس ناایمن با نامطلوب متفاوت‌اند. اگر مدرسه‌ای ناایمن باشد، دانش‌آموزی را در آن‌جا مستقر نخواهیم کرد.
در حال حاضر، بحث مطلوب کردن مدرسه با هدف بهبود فضا و بهبود آموزش است. در حدود یک سال گذشته سی کلاس درس ساخته شده که در برنامه هفتم مشابه برنامه پنجم و ششم باید تزریق مالی ویژه به مدارس صورت گیرد.
همچنین خیرین تعهد دادند که هر چقدر دولت تامین کند، آن‌ها نیز پای کار بیایند.
این مسئله که نوسازی مدارس چه زمانی پایان می‌پذیرد، یک فرایند پیوسته است.
در برنامه هفتم این پیش بینی انجام شده که از طریق مولدسازی و تامین اعتبار و خیرین، این کار صورت پذیرد.
در حال حاضر سالی بیست الی سی هزار کلاس را ایمن‌سازی یا تامین یا نوسازی می‌کنیم.

۱۹ هزار مشاور و مربی پرورشی متخصص جذب آموزش و پرورش خواهند شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: به‌زودی در مجوزی که درخواست داده‌ایم و مورد موافقت قرار خواهدگرفت، قریب به ۱۹ هزار مشاور و مربی امورتربیتی متخصص با شاخص‌های بسیار ظریف که برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم استخدام خواهیم کرد. ان‌شاءالله با موضوع تقویت نظام پرورشی، چه از جنس مشاوره، چه از جنس امورتربیتی و چه از جنس تربیت بدنی، بهداشت و سلامت، این عزیزان تحول ایجاد خواهند کرد.
می‌دانیم که باید در همه ابعاد مدرسه را تقویت کنیم. اما متاسفانه امسال اولویت ما پر کردن کلاس‌ها بود که باعث شد بسیاری از همکاران کیفیت‌بخشی حوزه پرورشی و اجرایی به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بحران به‌وجود آمده را رفع کنیم.

شیر به مدارس بازگشت

فرهادی در پایان با اشاره به مسئله توزیع شیر در مدارس افزود: در رابطه با توزیع شیر باید بگویم که چیزی حدود ۸-۹ سال فرآیند توزیع شیر رایگان به طبع استلزامات اداری آن در استان‌ها و ستاد متوقف شد. رئیس جمهور دستور داد تا زیر ساخت توزیع شیر فراهم شود.
تامین اعتبار، ایجاد شرایط عقد قرارداد، هماهنگی بین استان‌ها و آمادگی تولیدکنندگان برای تولید حجم انبوه از مواردی هست که باید مورد بررسی قرار می‌گرفت.
تا کنون در چند استان توزیع انجام شده اما همگانی نشده است. علت آن هم عدم آمادگی کارخانه‌ها برای تولید حجم انبوه است؛ زیرا تولیدات باید مورد تایید وزارت بهداشت قرار گیرد و دارای گرید A باشد.

در نیمه دوم سال با کاهش میزان تولید شیر روبه رو هستیم اما بخشنامه آن حداقل دو هفته پیش اعلام شد، عقد قرارداد و نمونه قرارداد نیز اعلام شد و تولید کنندگان عهد کردند که تولیدات مورد نیاز کل کشور را تامین کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.