• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

بندِ مناطق محروم در بندِ کدام ردیف بودجه است؟

  • کد خبر : 3454
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
بندِ مناطق محروم در بندِ کدام ردیف بودجه است؟
بودجه‌ ۱۴۰۱ با افزایش ۵۲درصدی ردیف‌های مربوط به عدالت آموزشی نوید توجه بیشتر به مناطق محروم را داده بود که این ردیف‌ها تا این برهه از سال رنگِ پول شدن را به خود ندیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس اقتصاد آموزش و پرورش، زهرا سلیمانی: آذر که می‌رسد، یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری کشور مطرح می‌شود و آن تدوین سند مالی ملی برای یک سال آینده یا همان بودجه سالانه است.

آموزش و پرورش به طور میانگین در چهار سال اخیر نزدیک به ۱۳درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص داده است. به بیان مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش، ۹۷ درصد از این بودجه تخصیص یافته، صرف هزینه‌های جاری و پرسنلی می‌شود. این یعنی تنها ۳درصد برای بیش از ۶۰ ردیف کلان آموزش و پرورش باقی می‌ماند و خالی از این ایراد نیست که بگوییم: سهمِ ردیف‌های دیگر تقریبا هیچ است!

بندِ مناطق محروم از جمله بندهای مهم در بودجه آموزش و پرورش است که آن هم در بندهای بودجه است اما در بندِ وصول، نیست.

ردیف‌هایی در بودجه که پول نمی‌شوند

هزینه‌های پرسنلی آموزش و پرورش، تقریبا ۹۷درصد از بودجه این وزارتخانه را به خود اختصاص می‌دهند و سهم ردیف‌های غیرپرسنلی تنها ۳درصد است. ردیف‌هایی مانند طرح جامع هدایت و ارتقای پوشش تحصیلی در مناطق محروم، بازسازی مدارس مناطق محروم، کیفیت بخشی به فضاهای آموزشی، گازرسانی به مناطق محروم و…. در میان دیگر ردیف‌هایی که تصویب می‌شوند اما هرگز پول نمی‌شوند، دیده می شود.

شاید بتوان از کنار ردیف‌هایی که عنوان‌های کیفیت بخشی آموزش را قطار می‌کنند، مانند همه‌ی این سال‌ها گذر کرد اما سهم مناطق محروم از بودجه‌ی آموزش و پرورش علاوه بر کیفیت آموزشی، عدالت‌محوری بودجه‌ریزی کشور از جهت توزیع امکانات آموزشی را زیر سوال می‌برد.

شروعِ باران، نقطه‌ای برای پایانِ کلاس 

کبری نجفی، معلمی در منطقه‌ی کوهستانی آرپناه استان خوزستان است، او در گفتگو با خبرنگار رستا می‌گوید: با ۱۴ دانش آموز در سه پایه‌ی مختلف در منطقه‌ای کوهستانی سال گذشته را پشت سر گذاشته‌ام اما امسال با وجود پیگیری‌های مداوم، مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که هنوز برطرف نشده است

نجفی، ادامه می‌دهد؛ باران که می‌بارد، کلاسمان خراب می‌شود. البته منظورم از کلاس همان زمین کفِ تپه‌های کوهستان و آن تابلوی گچی کوچک است. سرمای هوا آنقدر زیاد می‌شود که با دانش آموزانم به دنبال هیزم می‌گردیم تا آتشی روشن کنیم و کمی از سرمایی که بر ما می‌گذرد، کم شود. اینجا پس از باران زیبا نیست و بچه‌ها باران را دوست ندارند. بارانی که نعمت است را با کمبود امکانات برای این کودکان تیره کرده‌اند.

گازرسانی به مدارس مناطق محروم، به پخش نرسید

اولین بخشِ مرتبط با مدارس در قانون بودجه ۱۴۰۱ مربوط به گازرسانی به مناطق محروم بوده است که وزارت نفت در آن موظف شد از طریق شرکت‌های دولتی، گازرسانی تا درب مدارس روستایی و عشایری را انجام دهد که این ردیف نیز بعد از گذشتن بیش از دو ماه از شش ماهه‌ی دوم سال، همچنان انجام نشده است و روایت معلمِ عشایری خوزستانی دلیلی بر این ادعاست.

همچنین این بند از بودجه اگر اجرا می‌شد باعث از بین رفتن اتفاقات ناشی از آتش‌سوزی مدارس به سبب آتش گرفتن بخاری‌های نفتی نیز می‌شد.

کتاب‌های درسی رایگان، به کدام منطقه محروم ارسال شد؟ 

بودجه ۱۴۰۱ در یک بندِ جنجالی از تامین رایگان کتب درسی برای دانش آموزان مناطق محروم از طریق فروش کتاب‌های مستعمل سایر دانش آموزان، خبر داده بود. بر اساس پیگیری‌های میدانی خبرنگار رستا، کتاب‌های درسی هر ساله حتی برای دانش آموزانی که در شهرهای بزرگی چون تهران هستند و پول کتاب را نیز پرداخت می‌کنند به دشواری تهیه می‌شود. همچنین خبری از ارسال کتاب رایگان برای مناطق محروم نیست و مانند دانش آموزان در دیگر نقاط کشور با پرداخت پول در سامانه سیدا کتاب‌ها را دریافت کرده‌‌اند.

 

مناطق محروم نیازمند توجه ویژه در بودجه ۱۴۰۱

افزایش ۲۵ درصدی بودجه‌ی عدالت آموزشی در سال ۱۴۰۱ نوید توجه دولت سیزدهم به توزیع برابر امکانات آموزشی را می‌دهد، هر چند که این ردیف‌ها تا این برهه از سال رنگِ پول شدن را به خود ندیده‌اند اما انتظار می‌رود در بودجه ۱۴۰۲ ضمن توجه بیشتر به بخش‌های غیرپرسنلی آموزش و پرورش، مناطق محروم مانند نامی که سال‌ها بر روی آن‌ها گذاشته شده است، محروم نمانند و آسمانِ بارانی برای همه فرزندان ایران زیبا باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3454
  • نویسنده : زهرا سلیمانی
  • منبع : رستانیوز
  • 538 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.