• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 28 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
10
دوست‌محمد سمیعی، مدیر کل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان:

با دانشگاه‌های برتر دولتی برای تربیت معلم تفاهم کرده‌ایم/جزئیات طرح پذیرش دومدرکی معلم

  • کد خبر : 5289
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
با دانشگاه‌های برتر دولتی برای تربیت معلم تفاهم کرده‌ایم/جزئیات طرح پذیرش دومدرکی معلم
مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با رستا اعلام کرد: طرح پذیرش دانشجوی دوره‌های مشترک با مدرک دوگانه، توافقی است که وزارت علوم با دانشگاه فرهنگیان دارد. دوره مشترک اولین بار در پنج رشته آموزش فیزیک، آموزش زیست، آموزش ریاضی و آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، حنانه توکلی‌زاده، سرویس تربیت معلم: دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲، کدرشته‌های جدید را برای جذب معلم برای اولین بار ارائه کرد. یکی از این کدرشته‌ها،تحصیل ۲ ساله در دانشگاه فرهنگیان است؛ فرایندی که حاصل از تلفیق دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌های دولتی طرف قرارداد است.

برای اطلاع از جزئیات این پذیرش، به سراغ دوست‌محمد سمیعی مدیرکل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان رفته‌ایم.

توافق وزارت علوم با دانشگاه فرهنگیان در طرح پذیرش دوگانه

طرح پذيرش دانشجوی دوره‌های مشترک با مدرک دوگانه توافقی است كه وزارت علوم با دانشگاه فرهنگيان بسته است. امسال حدود ٢١٠٠ نفر ظرفيت در دفترچه انتخاب رشته برای اين دانشجويان دو مدركی قرار داده شده است؛ باتوجه به كمبود اساتيد در دانشگاه فرهنگيان، ضرورت ايجاد كرد كه با دانشگاه‌ها و اساتيد توانمند مشاركت داشته باشيم.

به لحاظ زمانی اين طرح آزمايشی خواهد بود و دوره‌ای پنج ساله دارد. از آنجايی كه بحث رشته‌های علوم پايه، بحث ويژه‌ای است كه بارها مقام معظم رهبری تاكيد داشتند، وزارت علوم به عنوان طرح آزمايشی، اين را مبنا قرار داده است.

كم و كيف پذيرش دوگانه

دوره مشترک اولين بار و در پنج رشته، آموزش فيزيك، آموزش شيمی، آموزش زيست، آموزش ریاضی و آموزش دانش‌آموزان با نيازهای ويژه برگزار می‌شود.

يک طرف اين طرح دانشگاه فرهنگيان و طرف ديگر، تعدادی از دانشگاه‌های برتر دولتی هستند كه با دانشگاه فرهنگيان تفاهم‌نامه امضا كردند و ابلاغيه آن از طرف معاون آموزشی وزارت علوم صادر شده است.

از لحاظ مسير آموزشی، همين مسيری كه در دانشگاه فرهنگيان طی می‌شود، داوطلبان به همان صورت، قبل از ورود به دانشگاه و حين تحصيل مصاحبه خواهند داشت. دانشجویان تعدادی از واحدها را در دانشگاه مبدا، دانشگاه مشاركت كننده، خواهند گذراند.

پس از دو سال تحصيل در دانشگاهِ طرف قرارداد، درصورت گذراندن تمامی واحدهای مشخص شده، به شرط علاقه‌مندی خود دانشجو و تاييد صلاحيت‌ها و گزينش آن‌ها، وارد دانشگاه فرهنگيان خواهند شد.

از لحظه‌ای كه وارد دانشگاه فرهنگيان شدند، متعهد خدمت و مشمول كارآموزی خواهندشد؛ در نتيجه بعد از دو سال نياز به آزمون مجدد نيست، كافی است واحدهای درسی رشته مربوطه را گذرانده و مورد تاييد گزينش باشند.
در پايان نیز مدرک دوگانه، مدركی با امضای دو رئيس دانشگاه به آن‌ها داده خواهدشد.

استمرار گزينش در دانشگاه فرهنگيان

طبق گزينش فرهنگيان، كه يک‌بار قبل از ورود و یک‌بار حين تحصيل وجود دارد، اين افراد پس از سپری كردن دو سال تحصيل خود نيز گزينش مجدد خواهند داشت. گزينش از ابتدا تا انتهاست چه در دانشگاه فرهنگيان باشند، چه در دانشگاه طرف قرارداد؛ اين گزينش به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

واحدهای درسی، در دست تدوين

كارگروه‌هايی در حوزه دفتر برنامه‌ریزی جلسات متعددی را برگزار كرده‌اند تا مواد درسی و جداول آن‌ها را تنظيم و ابلاغ كنند. بر این اساس، دانشجویان دروس تربيتی را در دانشگاه فرهنگيان خواهند گذراند و دروس تخصصی در دانشگاه طرف قرارداد؛ جزئيات دروس و مواد آموزشی در پورتال دانشگاه فرهنگيان قرار خواهد گرفت و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سايت، آن را دريافت كنند.

مديركل خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگيان كشور: تنها زمانی كه دانشجو وارد دانشگاه فرهنگيان شود، شامل حقوق و تعهد خدمت خواهد شد.

ممكن است بعد از دوسال دانشجو تمايلی به ادامه تحصيل در دانشگاه فرهنگيان نداشته باشد و بخواهد در دانشگاه اوليه بماند، يا ممكن است دانشجو در گزينش فاقد صلاحيت‌های لازم باشد؛ دانشگاه فرهنگيان، به شرط تاييد صلاحيت‌های عمومی گزينش و كيفيت تحصيلی، از دانشجويان پذيرش به عمل آورده و با اخذ تعهد محضری، پرداخت حقوق كارآموزی و ساير مزايارا خواهند داشت.

كاهش ميزان تعهد خدمت

قانون متعهد خدمت اين است كه دوبرابر سال‌های تحصيل خدمت كنند اما نكته مورد توجه اين است كه طبق این مصوبه اين ميزان حداقل پنج سال است.

جايگزينی برای آزمون استخدامی

اين طرح در راستای مدل استخدامی است و اگر نتيجه مطلوبی داشته باشد، جايگزين مدل استخدامی می‌شوند و جايگزين شرايط عادی فرهنگيان نيست.
اين بخشی از آن ظرفيتی است كه از آزمون استخدامی وارد می‌شوند با هدف اينكه افراد با كيفيت‌تری جذب شوند.

دانشگاه فرهنگيان هم از سال بعد با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تلاش است كنكور تربيت معلم را به طور مستقل برگزار كند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5289
  • نویسنده : حنانه توکلی‌زاده
  • منبع : رستانیوز
  • 1695 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.