• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

ایمنی نهایی/ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت، افشای سوالات امتحان نهایی را تکذیب کرد

  • کد خبر : 3763
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
ایمنی نهایی/ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت، افشای سوالات امتحان نهایی را تکذیب کرد
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: لو رفتن سوالات امتحانات نهایی پیش از شروع آزمون کذب محض است.

به گزارش رستا به نقل از ایرنا، محسن زارعی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: طراح سوالات امتحان نهایی در داخل فضایی ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از آغاز آزمون قرنطینه می‌شوند و در این مدت شروع به طراحی سوالات می‌کنند.

وی افزود: دانش آموزان پیشتر در مجموعه‌ای خارج از آموزش و پرورش ارزیابی می‌شدند اما اکنون با اعمال سابقه تحصیلی توجه به کتاب و برنامه درسی برگشته است، نباید دچار انحرافات کنکور از جمله توجه به کلید پاسخ و سوال شویم بلکه باید دانش آموزان به کتاب و برنامه درسی توجه کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پاسخ‌برگ‌های شخصی‌سازی شده یک روز پیش از برگزاری آزمون انجام می‌شود. همچنین فایل رمز شده سوالات تا هفت صبح برای مسئولان حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود تا آزمون در امنیت کامل برگزار شود.

زارعی یادآورشد: حدود سه سال است که دیگر سوالات به صورت فیزیکی به حوزه‌های امتحانی ارسال نمی شود و فایل به صورت رمز شده فرستاده می‌شود.

وی افزود: همچنین به منظور افزایش امنیت امتحانات نهایی، اتاق‌های تکثیر قرنطینه ایجاد شده و افراد در این اتاق ها تا زمانی که رمز فایل در قالب پیامک برای رئیس حوزه امتحانی ارسال شود، می مانند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: مسئول حوزه امتحانی تنها شخصی که می‌تواند گوشی همراه داشته باشد و این رمز پنج تا دو دقیقه قبل از شروع آزمون برای وی پیامک می‌شود و به هیچ عنوان پیش از شروع آزمون امکان دسترسی به سوالات برای هیچ کس وجود ندارد.

زارعی افزود: درصورت زیاد بودن سئوالات، تکثیر تک برگی انجام می‌شود تا زمان امتحان داوطلبان هدر نرود. اگر تکثیر طولانی شود و از زمان شروع آزمون بگذرد، دقایقی به زمان آزمون در پایان افزوده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتشار سوالات امتحانات نهایی پیش از آغاز آزمون اظهار کرد: لو رفتن امتحانات نهایی کذب محض است و به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات امتحانی قبل از آزمون وجود ندارد

زارعی با بیان اینکه لو رفتن با انتشار سوال در حین آزمون متفاوت است، اظهار کرد: لو رفتن به معنای دسترسی به سوالات و پاسخ ها پیش از آزمون است که به هیچ وجه در آموزش و پرورش امکان پذیر نیست و امتحانات نهایی در امنیت کامل است.

وی ادامه داد: ممکن است تقلب و تخلف رخ دهد که در این صورت باید پیشگیری کرده و با تخلفات برخورد کنیم.پروتکل‌های امنیتی در همه حوزه‌های امتحانی رعایت می‌شود، همچنین اینکه از امسال یک نیروی حفاظت آزمون به حوزه‌ها اضافه شدند و با کمک سازمان سنجش، دستگاه‌های سیگنال یاب برای حوزه‌ها ارسال شد.

معاون وزیر آموزش با بیان اینکه ۵۰ درصد حوزه‌های امتحانی سیگنال یاب دارند، گفت: برنامه ریزی شده که حوزه‌های امتحانی مجاور هم بتوانند در یک فاصله زمانی کوتاه از دستگاه‌ها استفاده کنند و درواقع به نوعی همه حوزه‌ها از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

زارعی تاکید کرد: اکنون پاسخ برگ ها شخصی سازی شده اند و به منظور جلوگیری از سوءگیری احتمالی مصححان، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی را در دستورکار قرار گرفت و به صورت آزمایشی در مناطقی از کشور اجرا می‌شود.

به گفته وی، تا کنون هر حوزه تصحیح، برگه‌های مربوط به حوزه‌های منطقه خودش را به مصححان ارجاع می‌داد، اما از ۲ روز آینده در قالب سامانه، توزیع پاسخ برگ ها در مقیاس کشوری انجام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: اگر نتایج خوب باشد، این اقدام گسترش می یابد تا در مراحل پیشرفته‌تر که به صورت کامل مکانیزه است، امکان خطای انسانی نیز به صفر برسد که نیازمند تخصیص اعتبارات در این بخش هستیم.

زارعی عنوان کرد: آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی سابقه طولانی دارد، برگزاری امتحانات نهایی به سال ۱۳۲۲ بازمی‌گردد ، صدور مدرک فارغ التحصیلی دوره آموزش عمومی بسیار ارزشمند و بااهمیت بوده و برگزاری امتحانات نهایی کار تازه‌ای نیست، اما از امسال که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور قطعی شده و افزایش یافته است، حساسیت و دقت ما هم افزایش یافته است.

وی اعلام کرد: ۱۲۶۱ حوزه امتحانات نهایی در دی ماه داریم و از فروردین امسال بانک سوال و ابزارهای ارزشیابی را راه‌اندازی کرده‌ایم که براین اساس تمام دبیران کشور می‌توانند سوال طراحی کنند تا پس از بررسی و تایید به عنوان سوال استاندارد در اختیار طراحان امتحانات نهایی قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره برخورد با متخلفان در امتحانات نهایی اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و قانون برخورد با تخلفات، اگر کسی گوشی به داخل جلسه ببرد و استفاده نکند، نمره همان درس و اگر گوشی به داخل ببرد و استفاده کند، نمره همه دروسش صفر می‌شود.
زارعی افزود: همه داوطلبان آزمون دی ماه عضو گروهی در شبکه شاد هستند و از آنها خواسته شده تا در صورت بروز تخلف به ما گزارش کنند. هرکجا امتحان نهایی برگزار می‌شود باید پروتکل های امنیتی و اجرایی به طور کامل رعایت شوند.

وی ادامه داد: امنیت در چارچوب کار برقرار است و در صورت انجام تخلف مراقبان شناسایی و برخورد می‌کنند. بعد از پایان آزمون ها، گزارشی از برخورد با تخلفات ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درخصوص پیشنهاد قطعی اینترنت در زمان برگزاری آزمون‌ها گفت: پیشنهاد قطعی اینترنت در منطقه برگزاری آزمون‌ها ممکن است برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد کند.بر همین اساس دنبال راهکار هستیم که کمترین آسیب پیش آید.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از وزارت ارتباطات به ما گفته اند درخواست قطع اینترنت بین المللی آسان‌تر است چراکه این کانال ها بیشتر در پیام رسانهای خارجی فعالیت دارند. ما درخواست کردیم برنامه ریزی شود تا کمترین آسیب به مردم وارد شود.

زارعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره همکاری با پلیس فتا برای برقراری امنیت بیشتر در امتحانات گفت: موضوع شناسایی و برخورد با افرادی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند در اختیار ما نیست اما در این خصوص گله مند هستیم و نباید به راحتی استفاده از ابزارهای جاسوسی، جانمایی و روش‌های تقلب را در این کانال ها آموزش دهند. نهادهای متولی امنیت در فضای مجازی باید به این موضوع رسیدگی کنند.

وی افزود: حتی اگر یک دقیقه قبل از شروع آزمون، سوالات لو برود، استعفا می دهم و این به معنای امنیت امتحانات نهایی است و لو رفتن وجود ندارد، انتشار پس از آزمون هم با این موضوع متفاوت است.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3763

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.