• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

از دانشگاه فرهنگیان چه خبر؟

  • کد خبر : 3784
  • ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
از دانشگاه فرهنگیان چه خبر؟
صحرائی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با ذکر جزئیات برنامه‌های راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۶ از ورود دانشجو‌معلمان درسال آینده در ۲ مرحله رشته‌های متوسطه در مهر و دانشجومعلمان ابتدایی در بهمن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از ایرنا، رضا مرادصحرایی اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان راهبردی‌ترین نهاد آموزشی کشور است، آینده کشور از طریق معلمان رقم می‌خورد و اینجا جایی است که معلم پرورش می‌یابد.

وی افزود: از وضع امروز دانشگاه فرهنگیان می‌توان، بخشی از آینده نظام تعلیم و تربیت را پیش‌بینی کرد، این دانشگاه وارث بیش از صدسال سنت تربیت‌معلم در کشور است این دانشگاه در همه استان‌های کشور و تعداد بسیاری از شهرهای بزرگ استان‌ها با حدود ۱۰۰ شعبه فعالیت می‌کند و هیچ دانشگاهی در کشور نیست که سابقه‌اش از تربیت‌معلم استان خود بیشتر باشد.

صحرایی درباره تاسیس دانشگاه فرهنگیان توضیح داد: پس از یک دوره رکود در دهه ۸۰ در سنت تربیت‌ معلم، بنابه تدبیر دولت وقت، دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه معلم پرور ایران در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد.

وی یادآور شد: ۸۰ دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۱ به صورت رسمی دانشجومعلم گرفت و امسال پس از ۱۱ سال در این دولت برای نخستین‌بار جلسه هیئت امنا با حضور رئیس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش، وزیرعلوم، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و سایر اعضا تشکیل شد و تصمیمات مهم و آینده‌سازی گرفته شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه پنج تصمیم کلیدی و کلان در جلسه تصویب هیات امنا برای دانشگاه تصویب شد، اظهار کرد: مصوبه اول برنامه راهبردی دانشگاه در افق ۱۴۰۶ بود، دانشگاه پیشتر یک برنامه راهبردی تا افق ۱۴۰۴ داشت که این برنامه ویرایش و اصلاح و جهت‌های آن متناسب با اهداف سندتحول بنیادین، بیانیه گام دوم و سند تحول دولت به یک برنامه جدید تبدیل شد.

صحرایی افزود: در این برنامه راهبردی بیش از ۳۰ طرح کلیدی برای پیشرفت آینده نظام تعلیم و تربیت گنجانده شده که موظف هستیم این موارد را راهبردی کنیم، از جمله این موارد نسبت استاد به دانشجو است که ۱۱۰ به یک است در افق این برنامه باید به ۳۵ به یک برسد.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه که اکنون یک درصد جمعیت دانشجویان دانشگاه را تشکیل می‌دهد، باید به حداقل ۱۵ درصد برسد، همچنین هرم هیئت علمی دانشگاه باید به بیش از ۹۵ درصد استادیار و بالاتر برسد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: فضاهای آموزشی، رفاهی و کمک آموزشی دانشگاه باید به استاندارد مصوب برنامه ششم توسعه نزدیک شود، همچنین موضوع تمدن‌سازی، هویت و پرورش نسلی به روحیه مقاومت درونی و هویت ملی از جهت‌گیری‌های این برنامه راهبردی است.

صحرایی با بیان اینکه مستند فعالیت دانشگاه از سال ۱۴۰۲ جایگزین تمام برنامه های پیشین خواهد بود، گفت: مصوبه دوم اصلاح سازمان دانشگاه بود، دانشگاه فرهنگیان اکنون ۹۸ پردیس مرکز است و در هر استان یک مدیریت به نام امور پردیس آن استان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در اصلاح سازمان دانشگاه، سازوکارها به گونه‌ای تبیین شده اند که یک دانشگاه ملی با ۳۱ دانشگاه تابع جامع استانی داریم، در هر استان یک دانشگاه خواهیم داشت که سه پردیس یا دانشکده خواهد داشت که شامل پردیس خواهران، برادران و دانشکده متولی امر توانمندسازی معلمان استان می‌شود، معلمان در هر ساعت باید ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند که نیازمند یک مرکز تخصصی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نمودار سازمانی دانشگاه تصویب شد، گفت: سقف پست‌های سازمانی دانشگاه در این برنامه مقرر شد که نمودار تفصیلی هم زیر نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم تدوین و آماده ابلاغ شود.

تصویب آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان

صحرایی تصویب آیین‌نامه صلاحیت حرفه‌ای معلمان را برنامه راهبردی سوم دانشگاه دانست و یادآور شد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پس از تحصیل هم آزمون جامع و هم آزمون‌های عملکردی راهبردی در حوزه‌های عملی آموزشی خواهند داشت. این آیین‌نامه همسو با برنامه‌های تحولی از جمله سند تحول‌بنیادین است.

وی با تاکید براینکه دانشجومعلمان در دوره تحصیل ۱۲ مهارت را باید کسب کنند، اظهار کرد: در این خصوص برخی از مهارت‌ها برای همه یکسان و اجباری و برخی دیگر اختیاری هستند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: تصویب دستورالعمل جذب دکتر معلمان از دیگر موارد مهم است که به تایید وزیر علوم رسیده و ابلاغ شده و ماهم فراخوان جذب را داده بودیم، بنابراین اجرا ملزم تایید رئیس‌جمهور و سایر اعضای هیات امنا بود که این اتفاق هم افتاد.

صحرایی افزود: با اجرای این دستورالعمل نسبت اعضای هیئت‌علمی به دانشجو از ۱۱۰ به یک به ۶۹ به یک دانشجو ارتقا می‌یابد.

جزئیات ۲ شیوه جدید جذب در دانشگاه فرهنگیان

وی به اصلاح شیوه‌های جذب و گزینش دانشجو معلم اشاره کرد و گفت: جذب و گزینش از مهمترین مراحل انتخاب معلم شایسته، با خلق و خوی معلمی کار مهمی است، سال آینده دانشجو معلمان در ۲ مرحله وارد دانشگاه می‌شوند یک گروه رشته های متوسطه در مهر و گروه دیگر دانشجومعلمان ابتدایی در بهمن به دانشگاه می‌آیند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: مصاحبه علمی و عمومی سال آینده ۳۰ درصد نمره خواهد داشت وگزینش مستمر هم در طول تحصیل اتفاق می افتد، در دانشگاه موضوع گزینش مستمر با صلاحیت حرفه ای معلمان پیوند خورده و دانشجو معلمان دائم در محک ارزیابان تخصصی و حرفه‌ای باشند تا صلاحیت آنها برای ورود به کلاس درس تایید شود.

صحرایی با بیان اینکه سال آینده اهتمام به ۲ شیوه دیگر جذب برای تامین معلم در سال ۱۴۰۳ داریم، یادآورشد: اگر آموزش و پرورش می‌خواهد کسری معلم در مهر هرسال را جبران کند، برنامه ریزی ها از ۲ سال قبل باید صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین معلم در مهر۱۴۰۳ با احتساب خروجی دانشگاه فرهنگیان، ما اعلام کردیم که می توانیم دانشجومعلم از مقطع ارشد بپذیریم که با آسودگی خاطر به کمک آموزش و پرورش می‌روند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان شیوه دیگر جذب را استخدام استعداد درخشان دانست و گفت: براساس سند تحول‌بنیادین موظفیم از بین استعدادهای دانشگاه‌های برتر معلم انتخاب کنیم.

دانشگاه فرهنگیان و بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به شناسایی، جذب و پذیرش دانشجومعلمان برای سال آینده اقدام می‌کند.

صحرایی یادآورشد: شیوه های جدید جذب دانشجومعلم، امید بخش تحولی جدی در مدارس خواهد بود. وی با اشاره به شیوه ۲ مدرکی در جذب دانشجومعلم برای مهر ۱۴۰۲، توضیح داد: این شیوه در شورای گسترش وزارت علوم تصویب شده و به زودی شیوه‌نامه توسط وزارت علوم ابلاغ می‌شود، این شیوه نخستین بار است که بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه های برتر اجرا می‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در این شیوه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر به صورت مشترک نسبت به پذیرش دانشجومعلم اقدام می‌کنند، این دانشجومعلمان حداقل۲ سال از تحصیل خود را دانشگاه‌های مادر می‌گذرانند و در آنجا دروس تخصصی را می‌گذرانند و در صورت تایید صلاحیت آن‌ها توسط هسته گزینش آموزش و پرورش در سال چهارم برای گذراندن دروس تخصصی معلمی حرفه‌ای وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

صحرایی یادآور شد: این اقدام باعث جذب افراد برجسته فراوانی به دانشگاه فرهنگیان می‌شود و به این شیوه به علوم پایه کمک می‌شود، این اقدام در پنج رشته آموزش ریاضی، شیمی، فیزیک، زیست شناسی و کودکان با نیازهای ویژه است.

وی درباره این شیوه جذب توضیح داد: نکته اول اینکه این شیوه جایگزین جذب ماده ۲۸ (آزمون استخدامی) است، بهترین شیوه تربیت‌معلم را دوره‌های چهارساله می‌دانیم تا هویت معلمی شکل گیرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان یادآور شد: برای رفع قطعی کسری معلم در آموزش و پرورش این شیوه جذب دانشجویان سال آخری است که نام آن را بورسیه سال آخری گذاشتیم، درصورت تصویب نهایی این طرح در گروه هماهنگی وزارت آموزش و پرورش، فراخوانی داده می شود که درسامانه اختصاصی طرح ثبت نام کنند.

صحرایی با بیان اینکه رتبه های برتر در طرح بورسیه سال آخری جذب می‌شوند، لظهار کرد: افرادی که رتبه مناسبی داشتند و حداقل معدل در علوم انسانی و زبان خارجه ۱۷ و در ۱۶ در علوم پایه و فنی را کسب کرده‌اند، می توانند از این امکان بهره‌مند شوند. البته این معدل با توجه به نوع دانشگاه متغیر است.

وی افزود: آن‌ها دوره صلاحیت حرفه‌ای معلمی را می‌گذرانند و افراد پذیرفته در این دوره به مراکز آموزشی آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. در واقع این دوره جایگزین آزمون‌های دیگر می‌شود. تصویب این شیوه جذب به عهده دانشگاه فرهنگیان نیست اما ما آمادگی اجرای آن را داریم. این دانشجویان به دلیل جوانی و اشتیاق می‌تواند جایگزین سایر شیوه‌های جذب باشد که این اتفاق به صورت بومی هم رخ می‌دهد و استخدامی هستند و تعهد دبیری نخواهند داشت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه احتمالا امسال پذیرش براساس ماده۲۸ (آزمون استخدامی) خواهیم داشت، عنوان کرد: میزان نیاز باید رفع شود، درصورت تخصیص ردیف‌های استخدامی و تایید اداری و استخدامی یک آزمون استخدامی مکمل هم خواهیم داشت.

صحرایی درباره زمان خارج شدن آموزش و پرورش از بحران کمبود معلم اظهار کرد: آمارهای ما نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۷-۱۴۰۸ ورودی دانشگاه فرهنگیان با خروجی آموزش و پرورش تراز می‌شود اما این آمارها قطعی نیست و به آخرین آمارگیری کشور در سال ۱۳۹۵مربوط می‌شود، در این راستا تاثیر قانون جوانی جمعیت و موج مهاجرت دانش‌آموزان به دانشگاه فرهنگیان اتباع تاثیرگذار است.

وی درباره جذب متعهد خدمت از دوران کارشناسی ارشد توضیح داد: براساس برنامه دانشگاه افراد دارای حداکثر سن ۲۴ سال و در صورت گذراندن دوره سربازی ۲۶ سال است، با شرایطی که در شورای هماهنگی تصویب می‌شود، می‌توانند دانشگاه فرهنگیان را برای تحصیل و همزمان تعهد استخدامی انتخاب کنند.

ارتقا صلاحیت‌های فرهنگی دانشگاه

وی به اقدامات دانشگاه برای ارتقا صلاحیت های فرهنگی دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه اکنون قطب قرآنی دانشگاه های کشور است و همچنین در اربعین امسال بالغ بر ۵ هزار و ۳۰۰ دانشجو به کربلا اعزام کرده است، جزء معدود دانشگاه‌هایی بودیم که در کربلا موکب اختصاصی داشتیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: برای اردوهای راهیان‌نور پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ درصدی داشته‌ایم، البته دغدغه مالی داریم که به‌واسطه دستگاه‌های دیگر سعی در رفع آن داریم. در اردوی راهیان مقاومت ۲ هزار ۲۰۰ نفر را از سراسر کشور برای تجدید عهد با حاج‌قاسم به کرمان بردیم.

صحرایی ادامه داد: احیای جشنواره الگوهای برتر تاسیس پس از ۱۱ سال از تاسیس دانشگاه امسال با قدرت برگزار خواهد شد و همچنین در حوزه ورزشی برنامه‌ریزی کردیم که هر پردیس در رشته‌های مختلف تیم اختصاصی خود را داشته باشد.

وی با اشاره به ارتقا آموزش و جذب هیئت‌علمی این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تنهایی به اندازه کل تاریخ خود استاد جذب می‌کند که این موضوع با حمایت، اهتمام و دوراندیشی وزیر علوم ممکن شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: همچنین در وزارت آموزش و پرورش به دنبال تقویت فضاهای آموزشی، رفاهی وخوابگاهی هستیم که با دستور وزیر آموزش و پرورش تمامی مراکز ضمن خدمت این وزارتخانه برای تربیت نیروی انسانی در سراسر کشور و توانمندسازی آنها به دانشگاه فرهنگیان واگذار خواهند شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.