• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

احتمال تجدید نظر در کنکور ۱۴۰۲

  • کد خبر : 3166
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
احتمال تجدید نظر در کنکور ۱۴۰۲
رضا حاجی‌‌پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بیان کرد: موضوعی که در زمینه کنکور نگرانی وجود دارد این است که اگر این اتفاق بیفتد و معدل، تاثیر 40 درصدی داشته باشد و نمره آزمون 60 درصد تاثیر داشته باشد، موجب فساد آموزشی در کشور خواهد شد و این مساله عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از پانا، رضا حاجی‌‌پور درباره نگرانی دانش‌آموزان در زمینه تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اظهار کرد: «باید از دوستانی که خواستند این اتفاق بیفتد یک سوال پرسید که آیا در توزیع عدالت آموزشی، امکاناتی که در مراکز استان‌ها وجود دارد در شهرستان‌ها نیز وجود دارد؟ آیا امکاناتی که در مراکز استان‌ها در اختیار معلمان است، در شهرهای کوچک نیز آن اختیارات وجود دارد؟ معتقدم تغییرات کنکور به پژوهش نیاز داشته است اما درباره آن عجولانه تصمیم گرفته شد.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود:‌ «نمی‌توان انتظار داشت دانش‌آموزی که در سیستان و بلوچستان درس می‌خواند با دانش‌آموزی که در تهران درس می‌خواند، با توجه به امکاناتی که در اختیار معلمان است، بتوانند با هم رقابت کنند. بنابراین نمی‌توانیم این مساله را بپذیریم زیرا توزیع امکانات و آمایش سرزمین برای همه یکسان نیست.»

این نماینده مجلس، برگزاری کنکور ۱۴۰۲ طبق مصوبه جدید را اتفاق خوبی ندانست و گفت: «باید در این تصمیم‌گیری تجدید نظر شود. صحبت‌هایی شده است و سران قوا به موضوع ورود کردند تا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تجدید نظر شود.»

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: «موضوع دیگری که در زمینه کنکور نگرانی وجود دارد این است که اگر این اتفاق بیفتد و معدل، تاثیر ۴۰ درصدی داشته باشد و نمره آزمون ۶۰ درصد تاثیر داشته باشد، موجب فساد آموزشی در کشور خواهد شد. زیرا برخی برای اینکه فرزندشان معدل بالاتری داشته باشد، اقداماتی را انجام می‌دهند تا فرزندشان از این امتیاز سوابق تحصیلی برخوردار شود که این مساله عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد. بنابراین باید دنبال فضایی باشیم که در آن بحث سلامت آموزش که در آزمون امسال نیز کاملا مشخص بود، ایجاد شود.»

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سلامت برگزاری آزمون سراسری ۱۴۰۱ گفت: «در آزمون امسال خطاهایی وجود داشت و شبکه‌هایی ایجاد شده بود که وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش به موضوع ورود کردند و نهادهای مسئول با عمل به موقع خود، خاطیان را دستگیر کردند و متخلفان نتوانستند اقدامات‌شان را عملیاتی کنند. امسال تنها سالی بود که کنکور در نهایت سلامت برگزار شد.»

مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه کنکور سراسری، سرانجام روز ۲۵ تیرماه از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد. براساس این مصوبه در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی در نظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.

با این مصوبه، سنجش داوطلبان برای ورود به دانشگاه به دو بخش تقسیم می‌شود که یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

همچنین براساس مصوبه جدید، کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است، به این معنا که اگر معدل سه سال آخر برای دانش‌آموزان مطلوب نبود، آن دانش‌آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند، بدین ترتیب کنکور سراسری فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=3166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.