• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
6
یادداشت

اجرای عدالت با معلمِ خاص!

  • کد خبر : 5085
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
اجرای عدالت با معلمِ خاص!
در اصلاحیه اول دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور بخشی تحت عنوان پذیرش ویژه مدارس استعدادهای درخشان اضافه شده است که داوطلبان با انتخاب این رشته محل‌ها و پس از گذراندن شرایطی که در همان دفترچه ذکر شده است، می‌توانند در مدارس استعدادهای درخشان مشغول به کار شوند.

به گزارش پایگاه خبری رستا، سرویس مدارس، زهرا کارگر:دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۲ در هفته‌ای که گذشت منتشر شد؛ دفترچه‌ای که در آن به داوطلبان برای انتخاب رشته مورد نظر و اولویت‌بندی آن کمک می‌کند.

یکی از پرطرفدارترین دانشگاه‌ها، به سبب شرایط ویژه‌ای که دارد، دانشگاه فرهنگیان و تربیت‌دبیر شهیدرجائی است، که البته طبیعتا امسال به علت کمبود نیرو، جذب معلم از طریق این دانشگاه افزایش پیدا کرده است اما نکته‌ای که در اصلاحیه دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ با آن روبرو شده‌ایم، جذب معلم با عنوان جدید و تقریباً می‌توان گفت عجیب و غیر منتظره‌ی «پذیرش ویژه مدارس استعدادهای درخشان از طریق رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان» است.

در اصلاحیه اول دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور بخشی تحت عنوان پذیرش ویژه مدارس استعدادهای درخشان اضافه شده است که داوطلبان با انتخاب این رشته محل‌ها و پس از گذراندن شرایطی که در همان دفترچه ذکر شده است، می‌توانند در مدارس استعدادهای درخشان مشغول به کار شوند.

چند نکته اینجا مطرح می‌شود که به بررسی آن می‌پردازیم.

دانشگاه فرهنگیان! کلاه خود را بالاتر بگذار
سوالی که از متولیان دانشگاه فرهنگیان پرسیده می‌شود این است که آموزش در دانشگاه فرهنگیان مگر با چه کیفیتی اکنون در حال ارائه شدن است که امسال نیاز به یک آموزش ویژه‌تر برای یک مدرسه خاص داریم؟
مگر نباید کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان به قدری بالا باشد که معلمی که خروجی آن دانشگاه است بتواند در هر مدرسه‌ای با هر کیفیتی تدریس کند و به معلمی بپردازد؟

دولتی با سس اضافه
تفاوت مدارس سمپاد جز چند کتاب کمک درسی، کلاس فوق العاده و از این دست خدمات با مدارس دولتی چیست؟
دانش‌آموزان مدارس سمپاد هم الزاما افرادی با IQهای برتر نیستند، گاها تست‌زن‌های ماهرتر از سایر مدارس‌اند و به باقی ابعاد هوش توجه نمی‌شود.
چرا مدرسه‌ای که به گفته خود مسئولین عنوان مدرسه دولتی را یدک می‌کشد نیازمند معلمانی خاص و متفاوت شده است؟

عدالت، کیلویی چند؟
وزارت آموزش و پرورش مدعی تلاش برای برقراری عدالت آموزشی است و همواره برای اجرای آن کوشش می‌کند. تا جایی که وزیر آموزش و پرورش خود اظهار کرده بود که پیام انقلاب اسلامی عدالت است و قرار بود در همین راستا به امور آموزش و پرورش سامان دهد. چرا اکنون متولیان امر، جلوه عدالت را خدشه می‌اندازند؟
درحالت عادی فاصله ناشی از تحصیل در مدارس سمپاد بین دانش‌آموزان مدارس سمپاد و دانش‌آموزان مدارس دولتی به طور واضح دیده می‌شود؛ آیا پذیرش معلمانی خاص برای این مدارس این فاصله را به شکاف عمیق تبدیل نخواهد کرد؟
اگر قرار است جهت افزایش سطح کیفیت معلمان تلاش شود، پس باید دانشگاه فرهنگیان تلاش کند سطح آموزش را بالا ببرد نه اینکه فقط عده‌ای خاص را برای مدرسه خاص تربیت کند.
آسیب این قضیه نه تنها متوجه دانش‌آموزان است، بلکه معلمان را نیز درگیر طبقه‌بندی جایگاه‌شان خواهد کرد و آموزشِ ویژه‌ی عده‌ای برای معلمی برای دانش‌آموزان خاص، مثل یک دیواری بلند بین اعضای مدارس قرار خواهد گرفت.

دغدغه پوشالی
اگر قرار بر این است که برای قشری از دانش‌آموزان معلمان ویژه‌ای تربیت شوند پس دانش‌آموزان عشایری و مدارس روستایی و کلاس‌های چند پایه در اولویت بالاتری قرار می‌گیرند.

در پایان از مسئولینی که این رشته‌ها را به دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ اضافه کرده‌اند انتظار می‌رود به این سوال پاسخ دهند که منطق پشت این اقدام چیست و برای آسیب‌های بعد آن چه تدابیری اندیشیده‌اند؟

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=5085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.