• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

آیا مانع اجرا شدن سند تحول بنیادین، عدم باور به آن است؟

  • کد خبر : 1068
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
آیا مانع اجرا شدن سند تحول بنیادین، عدم باور به آن است؟
با توجه به گذشت ۱۰ سال از تدوین سند، جز درصد اندکی از آن اجرا نشده است و این در حالی است که آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر است و اجرای آن به طور ناقص و اندک سودمند نخواهد بود.

به گزارش سرویس تحول بنیادین پایگاه خبری تحلیلی رستا، مریم کبیری:

اجرای سند تحول قبل از هر چیزی، نیازمند باور به سند است؛ وگرنه مراحل سند و نقشه راه کارآمد و همینطور اولویت‌بندی سند برای اجرا به طور کامل واضح است.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. این سند با نگاه به بافت بومی نوشته شده و در واقع تحول درساختار آموزش و پرورش و همینطور رسیدن انسان به کمال، ذیل فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را در نظر دارد.

با توجه به گذشت ۱۰ سال از تدوین سند، جز درصد اندکی از آن اجرا نشده است و این در حالی است که آموزش و پرورش بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر است و اجرای آن به طور ناقص و اندک سودمند نخواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی سال ۱۳۹۴ در دیدار جمعی از معلمان، با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و تأیید آن از جانب کارشناسان زبده و برجسته، افزودند: لازمه نتیجه‌بخش بودن این سند، اجرای منسجم و کامل مواد آن است و اگر بخشی از سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اجرایی شود و بخش دیگری مورد غفلت قرار گیرد، این سند تأثیرگذار نخواهد بود و تحولی رخ نخواهد داد . همچنین ایشان در انتها خاطرنشان کردند که تشکیل ستاد اجرایی و تهیه‌ی نقشه‌ی راه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، یکی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوره‌ی جدید بوده است.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، عدم موفقیت سند تحول، نبود اجرای منسجم و کامل است که با گذشت ۱۰ سال همچنان ادامه دارد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده در مورد سند، به نظر می‌رسد در اجرای سند تحول بنیادین به جز خود مسئله اجراسازی، مشکلی وجود ندارد. بعلاوه اجرای سند تحول قبل از هر چیزی نیازمند باور به سند است وگرنه مراحل سند و نقشه راه کارآمد و همینطور اولویت‌بندی سند برای اجرا به طور کامل واضح است. اگر باور به سند تحول از سوی نهادهای ذی‌ربط هم وجود داشته باشد دیگر خللی در اجرا وجود نخواهد داشت؛ اما قاعدتاً وقتی باور نباشد حرکتی هم صورت نمی‌گیرد.

 

در رابطه با اجراسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نشست‌ها و جلساتی در سطح کشور برگزار شده است و تا حدودی موانع اجرای سند و نقشه اجرای آن هم مشخص شده است؛ لذا برای اجرا چه موانع ناشناخته دیگری وجود دارد؟

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، ” عباسعلی دانافر” در نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه علل و عوامل و مشکلاتی بر سر راه اجرای این سند وجود دارد که رفع و حل آن‌ها می‌تواند در اجرایی شدن آن کمک کند گفت: بی ثباتی مدیریت، کمبود نیروی انسانی، کمبود منابع مالی، پیچیدگی و انتزاعی بودن مفاهیم سند از جمله این موانع است.

همینطور طبق گزارش خبرگزاری ایرنا، مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش پیرامون اجرای سند تحول بنیادین گفت: عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمان‌سازی است و گفتمان‌سازی سند تحول و بسترسازی برای تحقق سیاست‌های بالادستی جزء لاینفک دستیابی به اهداف این سند محسوب می‌شود.

لذا هم موانع روشن است و هم مراحل و برای اجرای سند، تنها باور به سند و عزم جدی نسبت به آن لازم است تا به موفقیت رسد.

امید داریم در دهه‌ی پیش رو با همراهی دولت جدید، نسبت به مسائل آموزش و پرورش اعم از مسئله سند تحول بنادین آموزش و پرورش، عنایت بیشتر حاصل شود و در صورت لزوم، سند ترمیم و سپس اجرای آن، موردنظر و در راس کار قرار گیرد.

‌‌

‌‌

‌‌‌

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=1068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.