• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

آمار خشونت خانگی در آموزش مجازی علیه دانش‌آموزان

  • کد خبر : 2521
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۶
آمار خشونت خانگی در آموزش مجازی علیه دانش‌آموزان
مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۳ درصد از کل میزان تماس‌های مربوط به خشونت‌های خانگی مربوط به خشونت خانگی والدین نسبت به درس خواندن و آموزش دانش آموزان در زمان آموزش مجازی است. تماس‌هایی که نیازمند پیگیری برای دریافت و ارائه حمایت‌های اجتماعی است، اغلب با محوریت مدارس و کارشناسان مناطق صورت می‌گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا،  به نقل از ایلنا، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره بیشترین مسائلی که از طریق خط ملی نماد ۱۵۷۰ اعلام شده است، گفت: به طور کلی خدمات پیش‌بینی شده در خط ملی نماد ۱۵۷۰ متعدد هستند از جمله ارائه خدمات تلفنی مشاوره‌ای (تحصیلی، سازگاری، مسیرزندگی و…)، هماهنگی و مداخله بهنگام در فوریت‌های روانی- اجتماعی، ارائه خدمات راهنمایی به خانواده‌ها و پاسخگویی به سوالات، ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، دریافت گزارش فوریتی تلفنی (خودکشی، خشونت و کودک آزاری، سوء استفاده‌های جنسی، فرار، بدسرپرستی، فقرشدید، بی‌سرپرستی، بی‌سرپناهی، بزهکاری و مصرف مواد).

وی افزود: بنابر گزارشات واصله استانی، بیشترین موضوعات اعلام شده به ترتیب به مشکلات تحصیلی، خانوادگی، خلقی، مشکلات ناشی از فضای مجازی و فوریت‌های روانی – اجتماعی مربوط می‌شود.

شکوهی در پاسخ به این سوال که چقدر از موارد گزارش شده در زمینه خشونت خانگی والدین نسبت به درس خواندن و آموزش دانش آموزان در زمان آموزش مجازی بوده است؟ گفت: حدود ۳ درصد از کل میزان تماس‌های مربوط به خشونت‌های خانگی را می‌توان مربوط به خشونت خانگی والدین نسبت به درس خواندن و آموزش دانش آموزان در زمان آموزش مجازی دانست.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: البته بیشتر تماس‌های مرتبط مربوط به شکایت والدینی است که در خصوص سپری کردن زمان طولانی فرزندان در فضای مجازی با خط ملی۱۵۷۰ تماس گرفته‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که موارد اعلام شده به ۱۵۷۰ در چه صورتی از طریق همین سامانه قابل حل است و در چه صورتی به مشاور دیگر ارجاع داده می‌شود؟ گفت: بطور کلی فرایند ارایه خدمات در خط ۱۵۷۰ به دو دسته ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای تلفنی و ارائه خدمات مددکاری اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود.

شکوهی در توضیح ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای تلفنی گفت: دانش آموزان، کارکنان، اولیای مدرسه جهت دریافت خدمات مشاوره‌ای (غیرفوریتی) طی تماس با شماره تلفن ۱۵۷۰ امکان ارتباط با مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی دانش آموزی وخانوادگی منطقه را خواهند داشت و پس از ارتباط، هر یک از اعضای تخصصی به فراخور نیاز مخاطبان به ارائه خدمات به آنان می‌پردازند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، گفت: این بخش از خط ملی «نماد»، به منظور هماهنگی تماس‌های دریافتی برای دریافت حمایت‌های اجتماعی و پیگیری آخرین وضعیت دانش آموزان شناسایی شده پرخطر و دارای فوریت‌های روانی، اجتماعی ارایه می‌شود.

وی در خصوص تقسیم بندی انواع تماس ورودی به «خط ۱۵۷۰» گفت: تماس‌هایی که توسط مراجعان جهت دریافت خدمات تخصصی برای خود صورت می‌پذیرد. (مانند فردی که در وضعیت بحرانی قرار دارد یا نیازمند خدمات مشاوره تحصیلی است) و تماس‌هایی که از طرف دوستان، اطرافیان، همسایه، کارکنان مدرسه و یا اعضای خانواده جهت دریافت کمک برای فردی که دارای مشکل است صورت می‌گیرد.

شکوهی افزود: تماس‌هایی که توسط دستگاه‌ها و نهادها جهت اطلاع رسانی در خصوص دانش‌آموزان دارای‌ فوریت صورت می‌پذیرد. (مانند زمانی که دانش‌آموزی که از منزل فرار کرده و در کلانتری، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و. . . بسر می‌برد و آن نهاد یا موسسه با ارتباط با خط ۱۵۷۰ اطلاع رسانی در خصوص وضعیت دانش‌آموز جهت پیگیری و اقدام را انجام می‌دهد. )

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش درباره تماس‌هایی که ممکن است از طرف مراکز درمانی به ۱۵۷۰ شود توضیح داد: این تماس‌ها به طور مثال مربوط به زمانی است که از طرف بیمارستان در خصوص دانش آموزی که اقدام به خودکشی کرده و در بیمارستان بستری است اطلاع رسانی صورت می‌گیرد تا تیم فوریتی پی‌گیر فرآیند درمان و مددکاری اجتماعی شوند.

وی درباره فرآیند پاسخگویی تخصصی، حمایتی به انواع تماس‌ها ی ورودی به «خط ۱۵۷۰» توضیح داد: دسته‌ای از تماس‌های فوریتی با راهنمایی و ارائه خدمات کارشناسان مستقر در میز نماد استان‌ها حل و فصل شده و دیگر نیاز به ارجاع یا پیگیری ندارد. تماس‌هایی که نیازمند ارجاع به خط «اورژانسی اجتماعی بهزیستی ۱۲۳» و «مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰»، «اورژانس پزشکی ۱۱۵» و حراست و تیم تخصصی منطقه یا استان است، از جمله مواردی است که نیازمند حضور در محل حادثه، مدرسه، خانه برای مداخله فوری تخصصی، حمایتی و معاضدتی در زمینه خودکشی، آزار و خشونت علیه کودکان، سوءاستفاده جنسی یا جسمی، بدسرپرستی، بی‌سرپرستی و… هستند.

شکوهی گفت: یک سری تماس دیگر هم داریم از جمله تماس‌هایی که نیازمند ارجاع به هسته‌های مشاوره منطقه جهت دریافت خدمات راهنمایی و مشاوره و البته منظور موارد غیرفوریتی است.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: تماس‌هایی که نیازمند پیگیری برای دریافت و ارائه حمایت‌های اجتماعی است. این دسته از تماس‌ها، اغلب با محوریت مدارس و کارشناسان مناطق صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.