• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
در نشست بررسی عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت بررسی شد؛

وزراى آموزش و پرورش، قربانيان رتبه‌بندى/چرا مجلس در برابر پته‌آموزشی سکوت کرد؟

  • کد خبر : 4341
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۰۲
وزراى آموزش و پرورش، قربانيان رتبه‌بندى/چرا مجلس در برابر پته‌آموزشی سکوت کرد؟
نشست بررسى عملكرد مجلس شوراى اسلامى در حوزه تعليم و تربيت با حضور جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون فرهنگیان و حمیدرضا قائم‌پناه، معلم و فعال حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، حنانه توکلی‌زاده و عطیه محمدی‌فرد، نشست بررسى عملكرد مجلس شوراى اسلامى در حوزه تعليم و تربيت با حضور جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون فرهنگیان و حمیدرضا قائم‌پناه، معلم و فعال حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.

کوچکی‌نژاد در این نشست به رتبه بندی معلمان اشاره کرد و بیان داشت: رتبه بندی تکه‌ای از سند تحول است، زمانی که سند تحول ابلاغ شد، قرار شد دولت حداقل بیش از ۳۰ الی ٤٠ لایحه قانون به مجلس بیاورد ولی متاسفانه تا امروز به‌ جز رتبه‌بندی هیچ لایحه‌ای توسط دولت‌ها به مجلس راه پیدا نکرده است. تا جايى كه رهبری نیز دراین مورد فرمودند که از سند در داخل واحدهای آموزشی اثری نیست و در واحد آموزشی کاری مطابق سند انجام نشده است. اجرا نشدن سند تحول ضعفى است كه دولت ها تا امروز در اين حوزه دارند. رهبری همچنین عنوان کردند که آسيب هايى كه امروز در این حوزه شاهد هستيم بخشى به علت عدم اجرای سند است.

وی افزود: یکی از کارهای مجلس یازدهم، بحث رتبه بندى بود. از اين سند ده سال گذشت و تازه رتبه بندى تصويب شد. ابتدا بحث اين بود كه هشتاد درصد همتراز هيئت علمى باشند.يعنی دانشيارمعلم هشتاد درصد حقوقش همتراز هيئت علمي در دانشگاه باشد كه متاسفانه با مخالفت‌هايى كه دولت داشت و مشكلاتى به وجود آمد اين اتفاق نيفتاد. آمدند از حكم معلمين سه آيتم را گرفتند و يک درصدى به آن سه آيتم دادند.

دلیل سکوت مجلس مقابل ایده برون سپاری امر تربیت توسط دولت چیست؟

حمیدرضا قائم پناه، معلم و فعال حوزه تعلیم و تربیت با انتقاد از سکوت مجلس مقابل ایده پته آموزشی در سند انتظارات دولت از آموزش و پرورش گفت:

علی‌رغم تذکر و موضع جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با جامعه معلمان نسبت به حفظ شأن حاکمیتی و دولتی آموزش و پرورش و پرهیز از هر گونه برون‌سپاری امر تربیت و اشاره به سند مزاحم در مقابل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که همان سند تحول دولت مردمی است، شاهد آن هستیم که مجلس همچنان در برابر ذبح عدالت آموزشی سکوت کرده است. در این سند انتظارات جدی از آموزش و پرورش برای پیاده سازی پته آموزشی دیده می‌شود که اتفاقا در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و عدالت آموزشی است.

وی گفت: انتظار داریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قبال این اتفاق مهم ورود کرده و مانع از قربانی شدن عدالت آموزشی شوند.

قائم پناه همچنین در ادامه با اشاره به نبود رویکرد و نگاه اولویت‌دار و سرمایه‌ای به دستگاه مهم و حیاتی آموزش و پرورش و معلم گفت: مادامی که نتوانیم این نگاه را در جامعه گفتمان کنیم، چالش‌های آموزش و پرورش حل نخواهد شد حتی اگر ده‌ها قانون رتبه‌بندی هم تصویب و اجرا شود اما در نهایت، سازمان برنامه و بودجه و امثالهم، قدرت خود را به این دستگاه و معلمان نشان خواهند داد، چون نگاه و درک درستی ازین امر مهم ندارند.

مطالبه معلمان، برقراری نظام عادلانه پرداخت

قائم پناه با انتقاد از گره زدن رتبه بندی به معیشت معلمان افزود: ما معلمان خواستار برقراری نظام عادلانه پرداخت حقوق و مزایا و برخورداری از فوق‌العاده ویژه که مطالبه به‌حقمان است، هستیم.

چاله‌ای به اسم رتبه‌بندی

کوچکی نژاد اظهار کرد: بنده گفت‌وگويى با آقاى قاليباف در صحن مجلس داشتم که با اين ساختار سنتی آموزش و پرورش، اين قانون قابل اجرا نيست مگر اينكه ساختار جديدى را براى آموزش و پرورش طراحى كنيم كه آن ساختار بتواند اين سند را اجرا كند.متاسفانه گوش نكردند و قانون را تحويل آموزش و پرورش دادند و شما شب عيد ديديد كه معلمان نه تنها نتوانستند مطالبات رتبه بندى خود را بگيرند بلكه حقوق هم دريافت نكردند. اين ضعفى بود در آموزش و پرورش كه باعث عزل وزير و رئيس سازمان برنامه و بودجه و … شد. البته که باید مسببین این کار تنبیه می‌شدند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صحبتی که با آقاى صحرايى داشتم، مطرح كردم که شما مصاحبه كرديد دوماه رتبه بندى را حل مى كنيد.اين حرف خوبى نيست. يك وزير قربانى اين سند شد. وزير بعدى هم اگر درست فکر نکند قربانى خواهد شد چون ما حدود يك ميليون معلم را مى خواهيم رتبه بندى كنيم. امروز كه رتبه بندى اجرا شده بيش از ٤٠ درصد معلمين معترض هستند.
بنده به آقاي صحرايى گفتم اگر شما نتوانيد اين ساختار را طراحى كنيد، شماهم در اين چاله خواهيد افتاد و نمى توانيد بيرون بياييد. تازمانى كه معلم داخل واحد آموزشی است، مدام بايد صلاحيت هاى علمى، اخلاقی و … او مورد ارزيابى قرار گيرد.

وي در بخشى از صحبت هايش به کمبود معلم درآموزش و پرورش اشاره کرد: اگر دانشگاه فرهنگيان نتواند ظرفيت آموزشی خود را تكميل كند و ورودی آموزش و پرورش

را به صفر برساند قطعا از ماده ٢٨ استفاده مى شود.ماده ٢٨ قرار بوده در كوتاه مدت مشكل كمبود معلم را حل كند اما الان چندين سال است كه خلا آموزگاران با اين افراد پر مى شود.

وى متذكر شد:ما در مجلس با اين تفكر كه آموزش و پرورش بايد واگذار شود، مدام داريم مبارزه مى كنيم. مقام معظم رهبرى هم صراحتا اعلام كردند كه این دولت است که بايد آموزش و پرورش را اداره كند.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4341
  • نویسنده : حنانه توکلی زاده
  • منبع : رستاخبر
  • 678 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.