• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان:

سیاست‌گذاران فعلی آموزش‌وپرورش همان مسببان وضع موجود و از موانع تحول بنیادین‌اند

  • کد خبر : 2760
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
سیاست‌گذاران فعلی آموزش‌وپرورش همان مسببان وضع موجود و از موانع تحول بنیادین‌اند
محمد رمضانی معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و نماینده بسیج دانشجویی در دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با دانشجویان اظهار کرد: گله کنیم از حضور همیشگی بانیان وضع موجود‌! سیاست‌گذاران حاضر در شورای عالی آموزش و پرورش همچنان همان مسببان وضع موجودی هستند که قریب به سه دهه خود از موانع تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده‌اند. به نظر می‌رسد رویکرد تحولی دولت در کلام، با عمل و نظر سیاست‌گذاران این حوزه در تناقض جدی است و این مسئله نیز بایستی برطرف شود تا ان‌شاءالله امید به تحول بنیادین در عرصه آموزش و پرورش بیش از پیش نمایان گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمد رمضانی معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجوییدانشگاه فرهنگیان و نماینده بسیج دانشجویی در دیدارحجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی با دانشجویان اظهارکردجناب آقای دکتر رئیسی، آموزش و پرورش به عنوان بیت‌الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیازمند توجهجدی است. متاسفانه در انتصابات دولت به‌خصوص وزارت‌خانه آموزش و پرورش بعضا با رویکردهای غلط وغیردقیقی مواجه بوده‌ایم. استفاده از مدیران پیر و ناتوان در بدنه اجرایی کشور و رویکردهای اشتباه موجودنسبت به جوانگرایی، آسیب‌زا است. مسئله جوانگرایی در کشور بر مبنای صحبت‌های رهبری عزیز هم راستا باجوانانی است که پویایی در عمل و ایده‌های نو را از خود بر جای گذاشته‌اند اما متأسفانه شاهد آن هستیم کهبازتولید برخی از همان پیران همیشگی و ناکارآمد در بدنه مدیریتی کشور با نام جوانگرایی در حال وقوع است.

آقای رئیس‌جمهور؛ سند تحول دولت اتفاق مثبتی در راستای برنامه مداری و ارائه شفاف رویکردهای دولتبود اما برخی رویکردهای غلط موجود در سند موجب نگرانی است. متاسفانه بخش آموزش و پرورش سند بااشکالات مبنایی درگیر هست. رویکردها و سیاست‌های نئولیبرالیستی که دولت قبل از انتشار آن پرهیز داشت،توسط برخی آقایان به سیاست‌های دولت مردمی در سند اضافه شده است. ایده یارانه آموزشی از جملهرویکردهای منفی و قدیمی دولت‌های غربی است که در دنیا نیز ناپسند شناخته می‌شود اما متأسفانه هم اکنوناز جمله ریل‌گذاری‌هایی است که آقایان دنبال می‌کنند. ایده‌ای که در آن پول در آموزش و پرورش واسطه‌گریمی‌کند و مسئله تعلیم و تربیت از ماهیت حاکمیتی خود فاصله گرفته و کالایی می‌شود.

ریاست محترم جمهور، مسأله تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی بسیار مهم است‌‌. متاسفانه به سبببی‌تدبیری‌ها بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به نحوی است که در طول پنج سال آینده آموزشو پرورش به حدود  پانصد هزار نفر نیرو جهت استخدام نیازمند است. این امر هم فرصتی در جهتپوست‌اندازی و تربیت معلم تراز تحول‌خواه در آموزش و پرورش و هم تهدیدی برای جذب برف انباری و بدونحساب و کتاب معلم است.

در این امر از سویی مدیریت منابع انسانی موجود و برنامه‌ریزی برای مهندسی نیروی انسانی ضرورتداشته که به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی خاصی در وزارتخانه وجود ندارد و از سویی دیگر تاکیدات مقام معظمرهبری مبنی بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از طریق این دانشگاه، بایستی موجباتتوسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت این دانشگاه را فراهم آورد. این در حالی است که در حال حاضر دانشگاهفرهنگیان با مشکلاتی جدی در توسعه کمی و کیفی و حتی بازگشایی حضوری و ادامه روند تربیت معلم مواجهاست که نقش مدیریت دانشگاه در این امر غیرقابل چشم‌پوشی است و نیز در عین حال جذب‌های بی‌ضابطه درآموزش و پرورش تبدیل به رویه‌ای غلط و نگران‌کننده‌شده است.

آقای رییس‌جمهور معلمان از شیوه اجرای رتبه‌بندی گله‌مندند‌. متاسفانه دروغ‌پراکنی دولت گذشته درخصوص رتبه‌بندی و همسان سازی حقوق آنان از این بستر اعتماد معلمان را کاهش داده است. که این مهمنیازمند توجه ویژه و صداقت با معلمان است. از سویی دیگر نسبت پیش‌نویس آیین‌نامه رتبه‌بندی با سند تحولروشن نیست و از لحاظ روشی نیز فاقد سنجه مناسب جهت سنجش صلاحیت‌های معلمی است و اجرای اینچنینی رتبه‌بندی ضمن ایجاد نارضایتی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت نیز منجر نمی‌شود.

اما در پایان گله کنیم از حضور همیشگی بانیان وضع موجود‌! سیاست‌گذاران حاضر در شورای عالیآموزش و پرورش همچنان همان مسببان وضع موجودی هستند که قریب به سه دهه خود از موانع تحول بنیادینآموزش و پرورش بوده‌اند. به نظر می‌رسد رویکرد تحولی دولت در کلام، با عمل و نظر سیاست‌گذاران این حوزهدر تناقض جدی است و این مسئله نیز بایستی برطرف شود تا ان‌شاءالله امید به تحول بنیادین در عرصهآموزش و پرورش بیش از پیش نمایان گردد.

کندی و ضعف در فرآیند بازگشایی دانشگاه فرهنگیان شائبه نمایشی بودن این امر را تقویت کرده است

مصطفی احمدی مسئول بسیج دانشجویی پردیس شهید مقصودیهمدان‌ در حاشیه دیدار دانشجویی رییس‌جمهور با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بیان کرد:

انتصابات مدیران استان  به خصوص انتصابات مربوط به حوزه آموزش و پرورش به شدت سیاست‌زده ومتاثر از سهم‌خواهی‌ها بوده است که البته پیشتر جریان دانشجویی موضع خود را اعلام و نگرانی خود بهمدیران استانی گوشزد نموده است.

متاسفانه این منفعت‌طلبی‌های جناحی و حزبی امید را از فضای سیاسی استان سلب نموده است. ازحضرت عالی خواهشمندیم جهت شفاف‌تر شدن مسائل و پیگیری امور به استان همدان نیز سفر کرده و نظراتجوانان نخبه و به ویژه دانشجویانی را که هم اکنون پیگیر حل مسائل استان هستند را جویا شوید.

متاسفانه دانشگاه فرهنگیان در اجرای دستور حضرت عالی مبنی بر بازگشایی حداکثری دانشگاه هاعملکرد قابل قبولی نداشته و فرایند حضوری شدن آمورش دانشجومعلمان به شدت کند است که شائبه نمایشیبودن این امر را در اذهان جامعه دانشجومعلمان تقویت کرده است.

به نظر می‌رسد مسئولین دانشگاه فرهنگیان عزم جدی جهت ارتقا کیفیت آموزش را طریق از سرگیریآموزش حضوری برای همه مقاطع ندارند. به گفته رییس دانشگاه، اساسا این مجموعه در تامین خوابگاهدانشجویی مشکلی ندارد. بدین جهت لازم است هر چه سریعتر مدیران دانشگاه فرهنگیان علت عدم تعجیل دراجرای دستور ریاست محترم جمهور و مصوبه ستاد مقابله با کرونا را بیان نمایند

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2760

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.