• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی از دستاوردهای دبیرستان دخترانه انرژی اتمی

  • کد خبر : 4347
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴
بازدید رئیس سازمان انرژی اتمی از دستاوردهای دبیرستان دخترانه انرژی اتمی
رئیس سازمان انرژی اتمی ؛ با حضور در دبیرستان دخترانه انرژی اتمی تهران از ۲ اختراع دانش‌آموزان شامل دستگاه هوشمند غذا دهنده به ماهی‌های پرورشی و نانو الیاف محافظ در برابر اشعه و همچنین ۲ کتاب رونمایی و از افتخار آفرینان پژوهشی دبیرستان دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران تجلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از ایرنا،  آیین رونمایی از اختراعات، ‌ کتاب‌ها و دستاوردهای دانش‌آموزان دبیرستان دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران با حضور محمد اسلامی معاون رییس جمهور، جمعی از معاونان و مدیران این سازمان عصر روز دوشنبه برگزار شد.

در این مراسم از ۲ اختراع و ۲ کتاب منتشر شده رونمایی و همچنین از افتخار آفرینان پژوهشی دبیرستان دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران تجلیل شد.

دانش آموزان دبیرستان دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران موفق به اختراع ۲ محصول شامل دستگاه هوشمند غذادهنده به ماهی‌های پرورشی با نام «ماهور» و نیز «نانو الیاف محافظ در برابر اشعه» شده اند.

تیم رباتیک دبیرستان دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران به بررسی حجم بالای تلف شدن سالانه ماهی‌های پرورشی در کشور به دلیل نبود غذارسانی صحیح و استفاده از شیوه‌های سنتی و نیز وزن و اندازه نامناسب این ماهی‌ها پرداختند و به این نتیجه رسیدند که با ساخت یک ربات هوشمند شیوه غذادهی به ماهی‌های پرورشی را از روش سنتی به مدرن تغییر دهند. این ربات علاوه بر هوشمندی در غذادهی، می‌تواند با اتصال به اینترنت از راه دور برنامه‌ریزی شود و با استفاده از سنسورهای قطب‌نما و فاصله سنج، موقعیت مکانی خود را در استخر پیدا کرده و به‌صورت یکنواخت به غذا دهی به ماهی‌ها بپردازد.

محصول دیگری که این پژوهشگران توانسته‌اند آن را اختراع کنند؛ «نانو الیاف محافظ در برابر اشعه» است.

مواد رادیواکتیو با توجه به کاربردهای وسیعی که در حوزه تصویربرداری و تشخیص بیماری و … دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به عوارض احتمالی برای افراد در معرض این مواد باید در نحوه برخورد و استفاده از این مواد ملاحظاتی رعایت شود.

تاکنون بهترین راهکار؛ استفاده از پوشش‌های حاوی فلزات سنگین مانند سرب به‌منظور مقابله با ورود پرتو به بدن بوده است البته این پوشش‌های سنگین می‌توانند منجر به مشکلاتی نظیر احتمال ایجاد مسمومیت در فرایند تولید این تجهیزات شوند و نیز سنگینی تجهیزات در محیط کاری بر فعالیت افراد اثرات نامطلوبی برجا می‌گذارد.

دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه انرژی اتمی در این پروژه سعی کرده‌اند تا با استفاده از فناوری نانو، پوشش‌هایی طراحی کنند که کارایی بالایی داشته و استفاده از آن‌ها برای افراد راحت‌تر باشد. به همین دلیل از بستر نانو ذرات عاملدار شده عناصر سرب و بیسموت در پوشش‌های مورد نظر استفاده شده است.

بستر مورد نظر از خانواده MOF‌ها بوده و بر پایه فلز آهن و کروم همراه با لینکرهای آلی تعریف می‌شوند. با تهیه نانو کامپوزیتی از ساختار MOF مورد نظر با فلزات موثر بر دفع پرتو همچون سرب و بیسموت و با افزایش سطح موثر مواد، موجب کاهش مصرف فلزات و در نتیجه کاهش وزن محصول خواهد شد و نحوه استفاده از پوشش‌ها نیز راحت‌تر خواهد بود. بیشترین مورد استفاده این محصول در مراکز درمانی خواهد بود.

رونمایی از ۲ کتاب در بخش بیونیک

در این آیین همچنین از ۲ کتاب در بخش بیونیک رونمایی شد. این کتاب‌ها توسط ۵ نفر از دانش‌آموزان دبیرستان دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران و با راهنمایی دبیران مجرب این دبیرستان به رشته تحریر درآمده است.

تجلیل از ۱۴ دانش‌آموز افتخار آفرین

همچنین در این مراسم ۱۴ نفر از دانش‌آموزان افتخار آفرین در رشته‌های مختلف در مسابقات رباتیک ایران، پنجمین دوره جشنواره پژوهشی فرهیختگان و نیز مدال آور المپیاد علمی و پژوهشی نانو فناوری در دوره دوم دخترانه انرژی اتمی تهران و دانش آموزان برگزیده دوره اول این دبیرستان در پنجمین دوره جشنواره پژوهشی فرهیختگان بخش رباتیک و بخش ماشین‌های شیمیایی تجلیل شد.

نمایش‌ دست‌سازه‌های دانش‌آموزان در بخش‌های «نانو فناوری» و «رباتیک و الکترونیک»

امضای تفاهم‌نامه میان موسسه آموزشی و فرهنگی صنعت هسته‌ای و ستاد فناوری نانو، بازدید از موزه افتخارات پژوهشی این دبیرستان و بازدید از بخش دست‌سازه‌ها و پروژه‌های دانش‌آموزی از سایر برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

در بخش دست‌سازه‌ها، محصولاتی در ۲ بخش «نانو فناوری» و «رباتیک و الکترونیک» نظیر تهیه زخم‌پوش بهینه شده با فناوری نانو، ساخت پوکه قرص بهینه شده با فناوری نانو، ساخت و تولید کاغذ چسبی سنگی آنتی باکتریال و ضد حریق برای clean room ها، گیمبال، ربات مسیریاب و ماشین‌های شیمیایی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=4347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.