• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3

اختیاری بودن تصحیح اوراق توسط معلمان، یک اشتباه فاحش به‌جا مانده از سال‌های گذشته بود

  • کد خبر : 7787
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
اختیاری بودن تصحیح اوراق توسط معلمان، یک اشتباه فاحش به‌جا مانده از سال‌های گذشته بود
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش: این موضوع به عنوان یک اشتباه فاحش جا افتاده بود که تصحیح اوراق مختص کسانی است که خواهان دریافت حق‌الزحمه هستند؛ درحالی‌ که در تبصره ۱۴۳ ماده آموزشی قید شده همه همکاران باید در فرآیند آزمون و تصحیح اوراق مشارکت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس مدارس، زینب بدخشان؛ محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اختصاصی با رستا، درخصوص مشکلات تصحیح اوراق امتحانات نهایی و علت تاخیر در اطلاع‌رسانی نمرات دانش‌آموزان گفت: برنامه‌ریزی ما به این شکل بود که اولویت را به دانش‌آموزان پایه دوازدهم و بعد پایه دهم دادیم. به این جهت که تصحیح اوراق این پایه جلوتر بود و معمولا دانش‌آموزان پایه دهم در سنی هستند که پیگیری این مسائل برایشان موضوعیت بیشتری دارد. در نهایت نمرات پایه یازدهم اعلام شد؛ در این زمینه دانش‌آموزان پایه یازدهم مثل بچه وسطی، مظلوم واقع شدند.

وی تشریح کرد: مسئله بعدی این بود که در سال‌های گذشته که امتحانات نهایی صرفا برای پایه دوازدهم برگزار می‌شد، رئیس حوزه تصحیح عده‌ای از همکاران را برای روند تصحیح دعوت می‌کرد و در قبال این کار، جبران خدمات برای آن‌ها انجام می گرفت؛ بنابراین تصحیح برگه برای معلم وظیفه تلقی نمی شد. هرچند در تبصره ۱۴۳ ماده آموزشی قید شده همه همکاران باید در فرآیند برگزاری آزمون و تصحیح اوراق مشارکت کنند.

وی ادامه داد: این موضوع به عنوان یک غلط فاحش جا افتاده بود که تصحیح اوراق مختص کسانی است که خواهان دریافت حق‌الزحمه هستند؛ البته ساز و کار نیز به گونه‌ای چیده شده بود که به این موضوع دامن می زد؛ چراکه حوزه تصحیح خارج از مدرسه شکل گرفته و رئیس حوزه نیز لزوما از مدیران مدارس نبود.

تصحیح اوراق نهایی به توانمندی معلمان کمک می‌کند
زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: سوالات امتحان نهایی بر اساس اهداف آموزشی نگارش شده‌اند؛ اما پاسخ دانش‌آموزان متفاوت است؛ مصحح باید برداشت صحیح را قبول کند؛ لذا در کار تدریس به وی کمک می کند تا برداشت‌های صحیح از مطالب درسی را به دانش‌آموز بیاموزد.از این منظر جنبه توانمندسازی تصحیح اوراق بسیار برجسته‌تر از دریافت حق‌الزحمه برای تصحیح آزمون است.

وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفته شد موظفی معلمان برای تصحیح آزمون به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش اضافه شود؛ به طوری که امسال همه معلمان به تعداد دانش‌آموزان تصحیح را انجام دهند. این مصوبه به استان‌ها ابلاغ شد؛ برخی مناطق از این جنبه کار را انجام دادند و اتفاقات خوبی رقم خورد؛ اما اینکه برخی مناطق این کار را نکردند یا برخی همکاران همکاری لازم را انجام ندادند، علت آن به‌دلیل سابقه اشتباه نحوه تصحیح آزمون در سال های گذشته بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در پاسخ به وجه تمایز معلمانی که در زمینه تصحیح مشارکت کردند، با معلمانی که همکاری لازم را انجام ندادند گفت: اولا مشارکت معلمان به‌عنوان امتیازی در رتبه بندی آنان لحاظ می شود، دوما کارنامه تصحیحی به آنان داده می‌شود که مبنای جبران خدمات همکاران باشد و درنهایت برایشان لوح تقدیر صادر می‌شود.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=7787

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.