به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، فائزه کاکائی، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در مراسم گرامیداشت روز دانشجو، با تقدیر از سخنان نمایندگان تشکلهای دانشجویی، فضای باز دانشگاهها را نشانهای از توانایی دانشجویان برای بیان آزادانه دیدگاههایشان دانست و از شجاعت و صداقت آنان قدردانی کرد. وی گفت: “اینکه دانشجویان از طیفها و تفکرات مختلف در اینجا حاضر شدند و دغدغههای خود را مطرح کردند، بسیار ارزشمند است. دانشجو با شور و شعوری که دارد، جریانساز و کانون تحول در محیط اجتماعی است.
دانشگاهها؛ کانون عدالتخواهی و ظلمستیزی
او با تاکید بر نقش دانشجویان در پیشبرد عدالتخواهی و مبارزه با ظلم، گفت: دانشجویان باید هم در صحنههای ملی و هم در عرصههای بینالمللی، عدالتخواه و ظلمستیز باشند. این نگاه متعالی، قرآنی، انقلابی و الهی است و روز دانشجو به همین دلیل نامگذاری شده است.
وی افزود: دانشجویان در شرایطی قرار دارند که باید در کنار نگاه بینالمللی، نسبت به مسائل ملی و بحرانهای اجتماعی نیز واکنش نشان دهند. دانشجو اولین کنشگر اجتماعی در برابر مسائل مهم کشور است، از مسائل سیاسی و اقتصاد گرفته تا چالشهای اجتماعی.”
دانشگاه فرهنگیان؛ بستر تربیت معلمان تراز انقلاب
کاظمی به نقش محوری دانشگاه فرهنگیان در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: این دانشگاه با سایر دانشگاهها متفاوت است و دانشجویان آن باید شئونات معلمی را رعایت کرده و برای تبدیلشدن به معلمان تراز سند تحول بنیادین تلاش کنند. معلمان آینده، الگوهای دانشآموزان در زمینههایی نظیر رفتار، تفکر، صبر و مدارا هستند. بخش عمدهای از تربیت به شخصیت معلم بازمیگردد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت این دانشگاه در نظام آموزشوپرورش کشور، خاطر نشان کرد: کارگروه ویژهای برای بررسی مسائل و مشکلات دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده است و دغدغههای دانشجویان به طور منظم در این کارگروه مطرح و بررسی میشود.
تحقق سند تحول بنیادین؛ محور فعالیتهای وزارت آموزش و پرورش
وی با تأکید بر اهمیت سند تحول بنیادین بهعنوان نقشه راه نظام تعلیم و تربیت، گفت: ما نقشه اجرای سند تحول را محور فعالیتها قرار دادهایم و در جلسات کارگروهها به بررسی راهکارهای عملیاتی آن میپردازیم. یکی از مهمترین چالشها، برنامه درسی حافظهمحور و غیرخلاق فعلی است که باید به سمت برنامهای تحولگرا و استعدادپرور حرکت کند.
دو برنامه کلیدی برای توسعه عدالت آموزشی
وزیر آموزش و پرورش از اجرای دو برنامه اساسی در راستای عدالت آموزشی خبر داد و گفت: برنامه اول توسعه فضاهای آموزشی در مناطق محروم است که شامل حذف مدارس کانکسی و سنگی تا پایان شهریور ۱۴۰۴ خواهد بود. برنامه دوم ارتقای کیفیت مدارس دولتی با تمرکز بر تحول در نظام یاددهی و یادگیری است. این برنامهها با رویکردی مردمی و جهادی اجرایی میشوند.
پرداختن به دغدغههای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
کاظمی درباره موضوع کسورات دانشجویان گفت: این مسئله مبنای قانونی دارد، اما اگر راهی برای اصلاح آن وجود داشته باشد، بررسی و اقدام خواهیم کرد. عدالت در این موضوع اولویت ماست.
وی همچنین به مشکلات زیرساختی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: رشد سریع پذیرش دانشجومعلانم بدون توسعه زیرساختها مشکلاتی ایجاد کرده است، اما این چالشها با تلاش مسئولان و صبر دانشجویان حل خواهد شد. ما در حال برنامهریزی برای جذب اساتید جدید، ارتقای کیفیت آموزشی و تقویت پستهای سازمانی دانشگاه هستیم.
تعهد به ارتقای کیفیت دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: من از روز اول تأکید کردم که کیلومتر آموزش و پرورش را صفر نمیکنم. حرکتهای گذشته را ادامه میدهم و برای ارتقای کیفیت دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلمان توانمند و انقلابی تمام توان خود را به کار خواهم گرفت. این دانشگاه، رکن حیاتی نظام تعلیم و تربیت است و معلمان آن آیندهسازان کشور خواهند بود.
برنامهریزی برای آینده
وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم، اظهار داشت: این دولت طی مدت کوتاهی شش جلسه دو ساعته اختصاصی برای مسائل تعلیم و تربیت برگزار کرده است. این سطح از توجه در تاریخ آموزش و پرورش بیسابقه بوده است.
با این سخنان، دکتر کاظمی بار دیگر بر اهمیت نقش دانشجویان و دانشگاه فرهنگیان در تحول نظام آموزش و پرورش و ارتقای عدالت آموزشی تاکید کرد.
انتهای پیام