به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سید مجتبی طباطبائی در پنجمین دوره معلم خبرنگار با عنوان آموزشوپرورش و معلم در آینه رسانه، نقش رسانهها را در شکلدهی به افکار عمومی پیرامون معلمان و مدرسه کلیدی دانست و گفت: تا امروز روایت معلم در فضای عمومی، عمدتاً توسط دیگران صورت گرفته است. از سینما گرفته تا شبکههای اجتماعی، اغلب غیرمعلمان در حال روایت ما بودهاند؛ در حالی که وقت آن رسیده است معلمها خودشان روایتگر باشند.
وی افزود: اینکه معلمان تجربههای زیسته خود را در قالب روایتهای روزمره منتشر کنند، میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی آنان کمک کند. روایت صادقانه از کلاس درس، مشکلات معیشتی یا حتی خاطرات نوستالژیک مدرسه، مخاطب را به دلیل حافظه جمعی مشترک با این فضا درگیر میکند.
طباطبایی با بیان اینکه مدرسه ژانری جذاب برای رسانه است، اظهار داشت: فیلمسازان و بلاگرهای بسیاری، بدون تخصص آموزشی، از فضای مدرسه بهره گرفتهاند و مورد استقبال قرار گرفتهاند. این نشان میدهد که ظرفیت داستانی و عاطفی مدرسه بالاست؛ اما سؤال این است که چرا خودِ معلمان کمتر به این حوزه ورود کردهاند؟
او در بخش دیگری از سخنانش به ضرورت بازتعریف ارزشهای خبری در حوزه آموزشوپرورش اشاره کرد و گفت: نباید تنها به بحرانها، حوادث یا چهرههای سلبریتی اکتفا کنیم. ارزش خبری واقعی در روایتهای کوچک و روزمره معلم است؛ جایی که معلم از تجربه دانشآموزی میگوید که بدون صبحانه به مدرسه آمده یا از شادی کوچک کلاس درس سخن میگوید. این روایتها به شدت اثرگذارند و میتوانند تصویری مثبت از معلم در افکار عمومی ایجاد کنند.
طباطبائی همچنین به نقش دستگاههای فرهنگی در بازنمایی مدرسه پرداخت و با اشاره به مصوبات مغفولمانده در حوزه تولیدات نمایشی، خاطرنشان کرد: در اسناد رسمی بر تولید سریالها و محتوای باکیفیت در موضوع مقام معلم تأکید شده است، اما تا امروز خروجی جدی در این زمینه دیده نشده است. وزارت آموزشوپرورش و نهادهای فرهنگی باید با کارگردانان و جشنوارهها وارد گفتوگو شوند و سیاستگذاری عملی برای بازنمایی مدرسه و معلم انجام دهند.
وی در پایان تأکید کرد: رسانههای تخصصی تعلیموتربیت، همچون رستا، باید چارچوب فکری تازه و متفاوتی را دنبال کنند؛ نه صرفاً بازتاب اخبار رسمی یا بحرانهای تکراری، بلکه تولید ادبیات انتقادی، تربیتی و روزمرهنویسی که بتواند تصویر تازهای از معلم در ذهن جامعه بسازد.