به گزارش پایگاه خبری تحیلی رستا و به نقل از پانا، مسعود فیاضی در دیدار با تعدادی از متخصصان و نخبگان عرصه تعلیم و تربیت کشور، با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در آینده کشور، اظهار کرد: در یک برهه تاریخی خاص هستیم و حرکت در گام دوم انقلاب است؛ یعنی در عین اینکه باید یک نگاه کوتاه مدت به آموزش و پرورش داشته باشیم، باید یک نگاه و تصویر بزرگ از آینده آموزش و پرورش در گام دوم نیز در اختیار داشته باشیم.
وی با اشاره به مشکلاتی مانند معیشت معلمان، رتبهبندی، تأمین نیروی انسانی، صندوق ذخیره فرهنگیان، معوقات و مطالبات استخدامی، افزود: یکی از مشکلات وزرای پیشین این بود که مسائل جاری آموزش و پرورش، آنها را درگیر میکرد. البته کوچکترین مسأله در این وزارتخانه، بزرگترین مسأله است، چون حدود ۶۰ درصد دولت در آموزش و پرورش است. گویی خودش یک دولت است پس مسائل آن، کلان و اصلی است.
فیاضی با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان، تصریح کرد: طرح رتبهبندی که برای معلمان در نظر گرفته شده است، باید با هر راه و روشی که هست، اتفاق بیفتد؛ زیرا این مسأله میتواند سرمایهگذاری بزرگی برای آیندگان به شمار رود و نیاز به توجه اساسی دارد.
وی تصریح کرد: این عادلانهترین شیوه پرداخت است که متناسب با صلاحیتهای معلمان است؛ اگر درست انجام شود، کار بزرگی میشود؛ اعتبار رتبهبندی هرگز هزینه نیست و باید هرطور شده جور شود چون سرمایهگذاری برای آینده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تحول در این وزارتخانه، گفت: سند تحول بنیادین به مدت ۱۰ سال در سراسر کشور ابلاغ شده است، اما تاکنون هیچگونه تحولی رخ نداده است لازمه این تحول، دیدگاه متفاوت به قضایای موجود و آیندهنگری برای آموزش و پرورش در آیندهای نه چندان دور است.
وی با تأکید بر اینکه سند تحول بنیادین تنها در کلاس درس به تحقق میپیوند، اظهار کرد: در کلاس حضوری درس، معلم و دانشآموز همواره در حال معاشرت و رویارویی هستند.
فیاضی ادامه داد: سند تحول به لحاظ پایههای قانونی هم باید مورد توجه قرارگیرد. قانون، ریلگذاری است و باید پس از سند، متناسب با آن، همه چیز بازنگری میشد اما این اتفاق رخ نداد. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به فرموده رهبر معظم انقلاب، قلب آموزش و پرورش است اما قانون آن برای سال ۱۳۵۴ است.
وزیر پیشنهادی به وظایف دستگاههای دیگر درباره سند تحول اشاره کرد و افزود: دستگاههای دیگر باید ظرفیت و پتانسیل خود را تقدیم نظام تعلیم و تربیت کنند. این کار فقط با تفاهم نامه بین دو وزارتخانه انجام نمیشود. باید الزام داشته باشند و الزام را باید از قانون ایجاد کرد.
وی با اشاره به برنامه چهارساله خود برای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: این برنامهاى که ارائه کردیم، حاصل یک هفته یا دوهفته نیست. روی آن ماه ها کار سنگین شده است. زمانبندى آن برای چهار سال است. البته بعد از تصویب آن در مجلس، خردتر و جزئیتر خواهد بود.
فیاضی اضافه کرد: مسیر تحول را از کف میدان یعنی مدرسه میدانیم. تنها جای تحقق آن در کلاس و مواجهه معلم و دانشآموز است و با ابلاغ و بخشنامه انجام نمیشود. نقطه اصلی در مدرسه و شورای مدرسه است بنابراین باید این کار را به مدرسه برگردانیم و مهندسی معکوس انجام دهیم.
وی با بیان اینکه در نظام اختیارات، بیشترین اختیار را باید شورای مدرسه داشته باشد نه ستاد و معاونان، گفت: اختیارات را به مدرسه میدهیم و نظارت را دنبال میکنیم. به جای تصدی گری، تنظیم گری مورد توجه ماست.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: بر روی این موضوع باید فکر شود که الگوی «بسیج کردن معلمان و نیروى انسانى آموزش و پرورش در پاى کار آمدن برای تحول» چگونه باشد؛ بنده طرحهایى دارم اما نیاز به گفتوگو و اندیشهورزی است تا به یک الگو برسیم که بتوانیم جمعی از معلمان تراز و انقلابی را با نظام تفویض اختیار مجهز کنیم و آن ها در سراسر کشور فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه اگر پتانسیل معلمان نخبه آزاد نشود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، اظهار کرد: نمیخواهیم آموزش و پرورش را اداره کنیم بلکه می خواهیم یک تحول واقعی و یک جهش در این نظام تعلیم و تربیت داشته باشیم پس باید بر روی الگوی تمرکززدایی و تفویض اختیار فکر شود.
فیاضی گفت: بر روی موضوعات معیشت معلمان، رتبهبندی، کمبود نیروی انسانی و وضعیت معیشت فرهنگیان، مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و پرداخت مطالبات و معوقات و مسأله فناوری اطلاعات و آموزش مجازى، تهیه زیرساختهای قانونی و تغییر ساختارها باید اتفاقات مهمی بیفتد؛ این موارد پروژههایم است تا بتوانم در هیأت دولت، قدرت و حمایت رئیس جمهور را پای کار مسائل آموزش و پرورش بیاورم. اما در کف صحنه و میدان، معلمان باید کار تحول را اجرایی کنند و دانشگاه فرهنگیان نیز قلب ماجراست.
وی اضافه کرد: باید آیین نامه جذب و ارتقای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان تغییر کند و ظرفیتش افزایش یابد. در حال حاضر ۵۰۰ هیأت علمی فعالیت دارد که بسیار کم است. باید ظرفیت معلمان قوی در آنجا برای هیأت علمی به کار گرفته شود و باید تربیت مدیر هم در دانشگاه فرهنگیان رخ دهد و درجه آن به سطح اول دانشگاه های کشور برسد و به انتخاب هاى اصلی جوانان کشور تبدیل شود.
انتهای پیام/