به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا و به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با بیان اینکه مهر امسال، از حیث مؤلفههای متعددی که پیش روی ما قرار داشت، بیتکرار است و ماندگار خواهد شد گفت: سامانههای آموزش و پرورش تجمیع و یکپارچه شد و خرسندیم با حداقل زمانی که در اختیار داشتیم، توانستیم این کار را به سرانجام برسانیم.
وی افزود: طی دو ماه اخیر تدوین الگوی بازگشایی و تمهید اجرای این الگو در عرصه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد. البته تمهید مقدمات اجرای این الگو بر عهده دولت و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با حمایت مدیران کل آموزش و پرورش استانها توانستیم بر چالشهای موجود فائق آییم و به جامعه اثبات کنیم آنچه برای ما حائز اهمیت است آغاز سال تحصیلی و استمرار آموزش در هر شرایطی است گفت: با شرایط کاملاً متفاوتی در دوران کرونا و پسا کرونا رو به رو هستیم. برای تجربههای جدیدی که در این دوران داشتهایم و هنوز هم در حال تجربه هستیم؛ حتماً باید رویکردها، تصمیمات و اقدامات متفاوتی را در نظر داشته باشیم.
کاظمی افزود: در آموزش و پرورش با چالشهای جدی مواجهیم و اگر بخواهیم آنها را در سطح کلان بررسی کنیم میتوان گفت که یکی از مهمترین چالشها ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانشآموزان در برخی مناطق است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آمارها نشان میدهد حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دوره ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دوره متوسطه، تارک تحصیل هستند که این یک آسیب جدی است گفت: باید برای این معضل برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در حوزه معاونت پرورشی برنامهریزیهای خوبی انجام شده و در مسیر اجرای این برنامهها به حمایت و کمک مدیران کل استانی نیاز داریم گفت: اگر مدرسه محوری یک اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم.
کاظمی از ناکارآمدی برنامه درسی به عنوان یک چالش در نظام تعلیم و تربیت یاد کرد و گفت: ما هرگز نمیتوانیم با این برنامه درسی به سمت تربیت انسان تراز مدنظر سند تحول بنیادین برسیم. البته این گفته به این معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد؛ خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی می توان ادعا کرد که محتواهای درسی خوب است، اما فرآیند آموزش در برنامههای درسی، فرآیند حافظهمحور است و نه تربیتمحور که چالش بسیار بزرگی به شمار میرود.
وی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و عنوان کرد: در دوران کرونا همه دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبرو شدند، اما صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامهریزی کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا میتوانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم. ما سعی کردیم در همین فرصت اندک برای تمام این چالشها برنامهریزی و تلاش کنیم که این چالشها مخصوصا جذب دانشآموزان تارک تحصیل را بالا ببریم. پس از کرونا نیز باید به طور ویژه درصدد جبران افت تحصیلی باشیم.
انتهای پیام/