به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، یادداشت ملیحه محمدیان، خبرنگار سرویس اقتصاد آموزش و پرورش در واکنش به پخش تبلیغات مجلس یازدهم درخصوص رتبه بندی؛
“باید جا بیفتد در ذهن جامعه که معلم یک مرجع است، معلم یک شخصیت والاست، معلمی یک کار مقدس است، این را با کار هنری، با نوشتن کتاب، با ساختن فیلم، با ساختن شعر و با انواع و اقسام شیوه های تاثیرگذاری، بایستی برنامه ریزی کرد و انجام داد.”
(مقام معظم رهبری)
اخیرا تبلیغی از سوی مجلس یازدهم با عنوان دوفوریت در باب رتبهبندی از صدا و سیما منتشر شده که با کوتهنگری شان و منزلت معلمان را زیر سوال برده است. تبلیغی که حقوق کم معلمان را مانع ازدواج آنها و اجرای رتبهبندی را گرهگشای مشکلات مالی میداند.
از آنجا که نگاه راهبردی به نقش رسانه در عرصه فرهنگسازی بسیار اثرگذار است و رسانه ملی مرکز هویت فکری جامعه است، امام خمینی از صدا وسیما با عنوان دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم نام میبرد که باید با برنامه ریزی و طراحی دقیق و مناسب، آرمان های انقلاب در حوزه های مختلف را به مردم و نهادهای دیگر عرضه کند تا هدایت جامعه در مسیر آرمان ها قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی فرهنگسازی برای ترویج احترام و تکریم معلمان در جامعه را نیز از عوامل صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم، تاثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاه های فرهنگی بویژه صدا و سیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را به صورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.
تا جایی که اشاره دارند شما میتوانید یک فیلمی بسازید که در آن فیلم معلم نقشی داشته باشد که وقتی انسان آن فیلم را میبیند آرزو کند “کاشکی من معلم بودم.”
اصلاً این یک جریانی باشد که مرتباً به شکلهای مختلف به شکلهای هنری ترویج بشود.
برغم تاکیدات صریح رهبر انقلاب، متاسفانه سالهاست پرداختن به بحث ارتقای منزلت معلم و جایگاه معماران آینده این کشور جز اولویت های اول دغدغه مندان تعلیم و تربیت و اولویت آخر برخی مسئولان مربوطه است.
میتوان ادعا داشت طی سالهای متوالی عملا هیچ رسانه ای آنطور که باید چهره مطلوب و تاثیر گذار از معلمان پخش نکرده است و عدم برخورد با عوامل سازنده برخی محتواها من جمله کلیپ تبلیغاتی مجلس یازدهم در باب رتبه بندی، بدون شک، کمک به پروژه تخریب مقام معلم است.
اصلا تماشای این تبلیغ آیا به گفته رهبری میتواند مارا به این فکر برساند که “کاشکی معلم میشدم؟”
این تبلیغ در حالی رسانهای میشود که رتبهبندی نه تنها دستاوردی برای آموزش و پرورش تلقی نمیشد بلکه با گره خوردن آن با معیشت و افزایش حقوق معلمان و نحوه نامطلوب اجرایی سازی آن، شان و منزلت معلم را زیر پا گذاشت.
مجلس شورای اسلامی که میتواند بسترساز و شتاب دهنده مسئله تحول در آموزش و پرورش باشد، با مواجهاتی دست چندمی، نگرش جامعه نسبت به معلمان را تقلیل میدهد. اتفاقی که نباید ساده از کنار آن گذشت.
اساساً به واسطه ضرایب رسانه ایست که مسئله معیشت معلم، نقل محافل و محور بذله گویی ها شده است. این قصور بدون شک متوجه صدا و سیما ست که نقش اجتماعی معلم در انظار عمومی تنزل جدی یافته است.
امروزه حلقه مفقوده ما در نظام تعلیم و تربیت موضوع شان و منزلت معلم است و اعتلای این منزلت و افزایش انگیزه برای خدمت مطلوب یکی از مهم ترین راهکارهای برون رفت از وضعیت فعلی در آموزش و پرورش است.
صدا و سیما به عنوان یک نهاد موثر چه اقدام موثری به انجام رسانده است؟
آیا پرداخت مکرر صدا و سیما به مسئله معیشت و سخنرانی مکرر مسئولین در پرداخت حق و حقوق معلم عایده ای جز کاهش شان و منزلت معلمان دارد؟
مادامی که تصمیمات ما برای نظام آموزش و پرورش منفعت طلبانه و نگاه ما به معلمین به مثابه سبد رای باشد تصور ساخت ایران قوی ممکن نیست.
و بار دیگر متذکر میشویم که “مردم ولی نعمت مسئولان نظام هستند” و اگر معلم صدایش را بلند میکند و حرفی میزند بخاطر صرفا حقوق خودش نیست چون همواره معلمانه به قضایا نگاه کرده و فریاد آنها از تبعیض و شکاف عمیقی است که در کشور ایجاد شده، از کج فهمی برخی سیاستگذاران نسبت به آینده جامعه و جایگاه نظام تعلیم و تربیت و معلم در شکل دهی تحولات در زمینه های مختلف است، از تضعیف و تخریب جایگاه معلمان به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین سرمایه های کشور است،از ایجاد تقابل میان جامعه و قشری که محور حرکت آن جامعه است.
اینگونه رفتارها برای اولین بار نیست که اتفاق می افتد و شاید هر قشری جز قشر شریف معلم بود اینگونه مسامحه نمیکرد.
برای شکل گیری یک تمدن، سرمایه انسانی از همه عناصر مهم تر است اما صدا و سیمای امروز نه تنها صدای معلم نیست بلکه تریبونی ست که از او سوژه میسازد و صرفاً مخاطب به مخاطب میفزاید.