• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 29 - جماد أول - 1447
  • برابر با : Wednesday - 19 November - 2025
1

ضرورت روایت ۱۲ روز مقاومت/ چرا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وارد میدان شد؟

  • کد خبر : 9668
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۰
ضرورت روایت ۱۲ روز مقاومت/ چرا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وارد میدان شد؟
بسته‌های تربیت و یادگیری از ایرانمان دفاع می‌کنیم با هدف بازخوانی مقاومت ۱۲ روزه ملت ایران منتشر شد. این بسته‌ها برای هر سه دوره تحصیلی طراحی شده تا دانش‌آموزان امروز، تصویری واقعی، عمیق و قابل‌درک از این رخداد تاریخی دریافت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، حجت‌الاسلام علی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش با تاکید بر اهمیت روایت مقاومت ۱۲ روزه گفت: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه یک اتفاق ویژه در تاریخ معاصر ایران و نمونه‌ای روشن از جنگ ترکیبی بود. ملت ایران در این چند روز، تجربه‌ای بی‌سابقه از مواجهه چندجانبه را پشت سر گذاشت و پیروزی حاصل‌شده نتیجه هم‌افزایی مردم، نیروهای نظامی و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب بود.

لطیفی با اشاره به ضرورت ورود آموزش‌وپرورش به این حوزه افزود: این رویداد نشان داد که باید روایت دقیق و قابل‌فهمی از مقاومت ارائه کنیم. ما معتقد بودیم همه سلیقه‌ها و همه ایرانیان باید خودشان را در این بسته ببینند؛ هیچ‌کس خارج از این روایت نیست. هدف این بود که نسل جدید بداند این پیروزی چگونه رقم خورد و چه دستاوردهایی برای آینده ایران دارد.

جنگ ۱۲ روزه؛ منبعی غنی برای تربیت سیاسی ـ اجتماعی

سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر برنامه‌ريزی و تألیف کتاب‌های درسی ابتدايی و متوسطه نظری، ۱۲ روز مقاومت را منبعی ارزشمند برای طراحی فرصت‌های تربیتی دانست و توضیح داد: پس از دفاع مقدس ۱۲ روزه، این پرسش شکل گرفت که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چه وظیفه‌ای در قبال این رخداد دارد. جلسات کارشناسی با حضور نخبگان برگزار شد و پیشنهاد شد برای هر دوره تحصیلی، محتوایی منعطف، کاربردی و قابل‌اجرا در شرایط مختلف مدرسه‌ها تولید شود.

ضرورت ورود به لایه شناختی جنگ ترکیبی

امیرحسین سلیمانی عضو گروه تألیف بسته‌ها گفت: مهم‌ترین لایه جنگ ۱۲ روزه، لایه شناختی آن بود؛ جایی که دشمن تلاش می‌کند ادراک و فهم مخاطب را تغییر دهد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خود را مسئول می‌داند که برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز در این حوزه ورود کند. به همین دلیل بسته‌های آموزشی متناسب با سن دانش‌آموزان و در سه مقطع طراحی شد.

تصویرگری؛ پلی برای درک بهتر مفاهیم مقاومت

حسین براتی عضو گروه تصویرگری نیز درباره رویکرد هنری بسته‌ها گفت: تصاویر بر پایه تجربه زیسته ما از دفاع مقدس ۱۲ روزه شکل گرفت. تلاش کردیم مفاهیم را به زبان تصویر و متناسب با فهم دانش‌آموزان منتقل کنیم؛ تصاویری که سؤال ایجاد کند و مخاطب را درگیر فهم محتوا نماید.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9668
  • منبع : روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی
  • 18 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.