به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، بهروز زینلی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان تهران در یادداشتی نوشت:
انتشار خبر آمادگی دانشگاه پیامنور برای همکاری در عرصه تربیت معلم، در حالی صورت میگیرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی) طی سالهای گذشته، بارها و بهصراحت بر ضرورت انحصار مسیر تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تأکید کردهاند. این تأکید، برخاسته از یک نگاه عمیق راهبردی به مسئله آموزشوپرورش و تربیت نیروی انسانی تراز جمهوری اسلامی است؛ نگاهی که کیفیت و هویت معلم را در مرکز تحول آموزشی قرار میدهد.
ورود دانشگاههای غیرتخصصی به مقوله تربیت معلم ــ بهویژه دانشگاههایی که نه مأموریت معلمپروری دارند و نه بدنه هیأت علمی آنان تجربه زیسته حضور در مدرسه و کلاس درس را داراست ــ در تضاد کامل با این سیاست راهبردی است. دانشگاه پیامنور، با هر میزان توانمندی در حوزه آموزش باز و آموزش از راه دور، فاقد سابقه ساختاری و حرفهای در تربیت معلم است و نمیتواند جایگزین استادمعلم باشد؛ همان استادمعلمی که سالها تجربه کلاس، مدرسه، تربیت و مواجهه واقعی با کودک و نوجوان را در کارنامه خود دارد.
اساساً هدف از تأسیس دانشگاه پیامنور، ارائه آموزش از راه دور بوده و نظام آموزشی آن بر آموزش مجازی استوار است. استادان این دانشگاه که عمدتاً آموزشمحورند، با تألیف کتب خودآموز و برگزاری چهار جلسه رفع اشکال در طول نیمسال، وظیفه تدریس را انجام میدهند؛ حال آنکه نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان، «تربیتمحور» است و برای تربیت مربیان و معلمان نسل آینده، ناگزیر از آموزش حضوری و چهرهبهچهره دانشجومعلمان طی شانزده هفته کامل در هر نیمسال تحصیلی است. این تفاوت، یک اختلاف شکلی نیست؛ بلکه «تمایز ماهوی» میان تربیت و آموزش در دو دانشگاه فرهنگیان و پیامنور است.
بدیهی است تکرار ادعاهایی نظیر ادعای اخیر دانشگاه پیامنور یا سایر دانشگاههای غیرتربیتی برای ورود به عرصه تربیت معلم و تبدیل شدن آن به رویه، میتواند پدیدهای خطرناک برای نظام آموزشی کشور رقم بزند. نتیجه چنین رویکردی، ورود دانشجویانی بیگانه با تربیت، مدرسه، روانشناسی یادگیری و هویت معلمی به محیط آموزش کشور است؛ اتفاقی که علاوه بر کاهش کیفیت آموزشی، موجب نگرانی خانوادهها، افت سرمایه اجتماعی آموزشوپرورش و تضعیف موقعیت دانشگاه فرهنگیان ــ نهاد مأموریتی جمهوری اسلامی در تربیت معلم ــ خواهد شد. مطابق رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی(حفظهالله)، تربیت ورودیهای آموزشوپرورش صرفاً باید از مسیر دو دانشگاه حاکمیتی، راهبردی و تربیتمحور فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انجام پذیرد.
تربیت معلم، عرصهای تجربهمحور، هویتساز و حساس برای آینده کودکان این کشور است؛ نه میتوان و نه باید آن را به یک فرایند اداری یا آموزشیِ صرف تقلیل داد. هر تصمیم در این حوزه، باید پیش از هر چیز در چارچوب خطوط قرمز ترسیمشده از سوی رهبر معظم انقلاب و با لحاظ تخصص و مأموریت دانشگاه فرهنگیان اتخاذ شود.
در شرایط کنونی، انتظار جامعه نخبگانی و فرهنگیان کشور آن است که مسؤولان مربوطه، ضمن تبعیت از سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری، بهجای گشودن مسیرهای جایگزین و کمعمق، دانشگاه فرهنگیان را بر اساس دو مصوبه قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوران ریاست شهید آیتالله دکتر رئیسی تقویت، حمایت و تجهیز کنند تا این نهاد بتواند مأموریت خطیر خود را با اقتدار به انجام رساند.















