به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محسن حاجی جودکی، نخستین روز از اسفندماه سال ۱۴٠۲، غرفهی پایگاه خبری-تحلیلی رستا، در روز سوم نمایشگاه رسانههای ایران میزبان علاقهمندان و مخاطبان عرصهی تعلیم و تربیت بود.
مهمان ویژهی غرفهی رستا در روز سوم، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت بود که ضمن تمجید از جنس معلمانهی رسانهی رستا، خاطرنشان کرد: انشاءالله همانطور که معلمان در کلاس درس، با صبر و حوصله، به تعلیم و تربیت و انتقال مفاهیم به دانشآموزان میپردازند، در رسانه هم نقش خود را در تعلیم و انتقال مفاهیم به خوبی ایفا کنند.
اولین میهمان غرفهی رستا، سید محمد بطحایی، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش بود. «نقش و جایگاه رسانه در پیشبرد اهداف متعالی تعلیم و تربیت»، موضوع گفتوگوی ما بود.
بطحایی، ضعف ارتباط و تعامل نظام آموزش و پرورش با ذینفعان و مخاطبان آموزش و پرورش و همچنین دوری از اصحاب رسانه را از دلایل به وجود آمدن مشکلات بسیاری در
نظام تعلیم و تربیت برشمرد.
وی با اشاره به تاثیرگذاری رسانه در رسیدن به مقاصد مطلوب در حوزهی آموزش و پرورش، رسانه را مهمترین عامل در بهبود این تعامل دانست و افزود: محافظهکاری و ملاحظهکاری، آفت برقراری تعامل درست بین آموزش و پرورش و جامعهی ذینفعان است. جا دارد که در همین راستا، آموزش و پرورش در جهت بسترسازی به منظور شکلگیری این تعامل، با روی گشاده، در حمایت و ارتباط با رسانهها، اهتمام و توجه کافی را داشتهباشد.
دومین مهمان غرفهی رستا، حجت الاسلام پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بود. پورثانی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین به عنوان یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری در حوزهی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: هدف سند، تلفیق بین آموزش و پرورش است، به نحوی که منجر به تربیت یک دانشآموز تمامساحتی و انسان تراز انقلاب اسلامی گردد.
وی افزود: اگرچه در سالهای پیشین، سند تحول مورد غفلت واقع شد، اما تلاش داریم با سرلوحه قرار دادن این سند، در طراحی و اجرای برنامههای فرهنگی و پرورشی گام برداریم.
حجت الاسلام پورثانی در همین راستا، تصویب برنامهی تحولی معاونت فرهنگی و پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسمیت بخشیدن به فضاهای غیررسمی در تربیت تمامساحتی، تغییر و تحول و ایجاد فضای جدید در کتب درسی ناظر به فعالیتهای پرورشی و تربیتی، مدرسهمحوری و دوری جستن از کمّیگرایی افراطی در معاونت پرورشی را، از جمله برنامههای معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد.
میهمان سوم غرفهی رستا، محمدصادق عبداللهی، مدیر گروه آموزش و پرورش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بود. عبداللهی با طرح بحثی منتقدانه از فهم نادرست عموم جامعه در باب مشکلات بودجه در آموزش و پرورش، عنوان کرد: همانطور که میدانید، مشکلات بودجه در آموزش و پرورش به یک درد همهفهم تبدیل شده است. اگرچه مطالبهی عمومی از دولت در رابطه با افزایش بودجهی آموزش و پرورش است، اما حقیقت آن است که سهم آموزش و پرورش از بودجهی عمومی دولت هرگز بیش از این نخواهد شد و باید با پذیرش این وضعیت، به دنبال راههای جایگزین بود.
وی افزود: ما با مرور تاریخ معاصر در حوزهی درآمدهای نظام آموزش و پرورش، متوجه میشویم که همواره بخش عمدهای از بودجهی اختصاص داده شده از سوی دولت، صرف پرداخت حقوق و دستمزد میشود. در دههی بیست هجری شمسی، علاوه بر بودجهی دریافتی از دولت، درآمدهای اختصاص داده شده به آموزش و پرورش از سمت شهرداریها، عایدیهای حاصل از موقوفات و همچنین کمکهای خیّرین، بخشی از بار مالی این وزارتخانهی عریض و طویل را به دوش خود میکشید.
اما نکته اینجاست که در طول دهههای متمادی، آموزش و پرورش نتوانسته است از دیگر ظرفیتها برای تامین بودجهی مورد نیاز خوپ استفاده کند و فقط به بودجهی دولتها دل خوش کرده است.
عبداللهی اضافه کرد: در مرکز پژوهشهای مجلس، پیشنهادی را تحت عنوان تنوعبخشی به درآمدزایی در آموزش و پرورش مطرح شده است که رسانه نقش مهمی در گسترش این نگاه در جامعه دارد. رسانه باید در جهت تنوعبخشی به نوع درآمدزاییها در آموزش و پرورش، از یکسو جامعه را متوجه کند، و از سویی دیگر، متولیان و مسئولان آموزش و پرورش را به این سمتوسو هدایت کند.
دیگر مهمان روز سوم غرفهی رستا، علی محمدخان، معلم و مدیر موفق مدرسهای در مشکین دشت البرز بود. محمدخان با روایتی تازه از تجربههای زیستهی شخصی در مدرسه، چه به عنوان معلم و چه به عنوان مدیر، نکاتی شنیدنی را از آوردههای تربیتی و آموزشی خویش بیان کرد.
حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز، از میهمانان امروز غرفهی رستا بود. خانمحمدی با اشاره به اهمیت دست اول بودن روایتها در حوزهی آموزش و پرورش، اذعان داشت: معلمان باید به اهمیت روایت دست اول واقف باشند. باید اخبار خوب و امیدآفرین، نقش پررنگی را در رسانهها ایفا کنند. ما باید با اشاره به کارهای خوب و تلاشهای افراد مختلف در حوزهی آموزش و پرورش، به دیده شدن و گسترش ایندست فعالیتها کمک کنیم.
آخرین میهمان غرفهی رستا در روز سوم نمایشگاه رسانههای ایران، حجت الاسلام و المسلمین حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش بود.
حجت الاسلام نیکزاد رسانه را عنصری مهم در نشان دادن جایگاه معلم و سختیهای این شغل دانست و عنوان کرد: رسانهها باید در انتشار اخبار تقوا را رعایت کنند.
وی درخصوص همکاری بین حوزه و آموزش و پرورش گفت: حوزه علمیه انسانهای برجستهای امثال شهید مطهری، شیخ کلینی و علمای دیگر را تربیت کرده است و دارای نقاط قوتی است که با همکاری آموزش و پرورش میتواند اقدامات خوبی انجام دهد؛ ضمن اینکه تمامی دستگاههای کشور باید به آموزش و پرورش کمک کنند.
علاقهمندان به حضور در غرفهی پایگاه خبری-تحلیلی رستا، میتوانند تا دوم اسفندماه به بخش انتهایی سالن نمایشگاه، ستون ۱۲۱، غرفهی شماره c23 مراجعه نمایند.
https://rastakhabar.ir/wp-admin/themes.php