• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
12
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان:

برخی از راهکارهای موقتی جبران کمبود معلم در تضاد با سیاست دائمی توسعه دانشگاه فرهنگیان است

  • کد خبر : 6954
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۲
برخی از راهکارهای موقتی جبران کمبود معلم در تضاد با سیاست دائمی توسعه دانشگاه فرهنگیان است
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در دیدار رئیس جمهور با جمعی از معلمان و دانشجومعلمان گفت: برخی از راهکارهای موقتی جبران کمبود معلم، نظیر طرح 2 + 2 که هم اکنون در حال اجرا هستند با جداسازی آموزش علمی و حرفه ای از یکدیگر، منجر به ناکامی در تحقق اهداف تربیت معلم تمام ساحتی شده و در تضاد با سیاست دائمی توسعه دانشگاه فرهنگیان می باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمد عباسی دانشجومعلم و مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پیش از ظهر امروز در دیدار سید ابراهیم رئیسی با جمع زیادی از فرهنگیان و تجلیل از معلمان نمونه کشوری، به عنوان نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سخنرانی کرد که متن سخنان وی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»
سلام علیکم؛
عرض خوشامد خدمت ریاست محترم جمهور آیت الله رئیسی و تبریک سالروز گرامیداشت مقام معلم به همکاران محترم.
به نمایندگی از بسیجیان دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان به طرح مسائلی چند از مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت می پردازیم که البته بررسی دقیق تر آنها، حضور مجدد ریاست محترم هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان را در خود این دانشگاه می‌طلبد.

مدتی است که دولت سیزدهم با رویکرد تحول در مسیر جذب دانشگاه فرهنگیان به ایجاد راه‌های جدید روی آورده است که شایسته تقدیر و تشکر بوده و در قیاس با رویکرد سابق، قدمی نو می‌باشد. مسئله تنوع بخشی در مسیر ورود به معلمی، آنقدر جدی شده که حتی در نسخه پیشنهادی پیش نویس ترمیم سند تحول، صراحتا از آن تحت عنوان یک راهکار یاد شده است.

برخی از راهکارهای موقتی جبران کمبود معلم، نظیر طرح ۲ + ۲ که هم اکنون در حال اجرا هستند با جداسازی آموزش علمی و حرفه ای از یکدیگر، منجر به ناکامی در تحقق اهداف تربیت معلم تمام ساحتی شده و می باشند.

یکی از مهم ترین ارکان توسعه دانشگاه، تقویت زیرساخت آن می‌باشد. اگرچه لازم است از تغییر رویکرد دولت فعلی از تأمین معلم به تربیت معلم، تشکر شایسته شود، اما زیرساختی که وعده افزایش آن را در سالهای گذشته از جنابعالی شنیده ایم به دلیل نگاه جزیره ای در وزارتخانه های ذیل شما، این امر آن طور که باید و شاید، محقق نشده است؛ تا آنجا که یکی از وزرای دولت در پاسخ به این مطالبه ی دانشجویان اظهار نموده: دانشگاه فرهنگیان به ما ارتباطی نداشته و برای وزارت آموزش و پرورش است و وزیر آن برود مشکلاتش را خودش حل کند.

جناب آقای رئیس جمهور
مسئله بی توجهی و کم لطفی به دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش، محدود به زیرساخت نبوده و در مسائلی همچون بودجه و امور مالی نیز مشهود است؛ به گونه ای که سهم دانشگاه از بودجه عمومی در طی سالیان رو به ضعف نهاده است و تأمین منابع دانشگاه عمدتا از کسر از حقوق دانشجومعلمان می باشد و متاسفانه در لایحه بودجه۱۴۰۳ نیز این امر مشهود است و سرانه دانشجومعلم به کمتر از یک سوم متوسط وزارت علوم رسیده است و وابستگی ۶۰ درصدی منابع دانشگاه به حقوق دانشجومعلمان، مانع از اجرای حکم دیوان عدالت اداری گردیده است.

با وجود مشکلات مذکور خصوصا مسائل بودجه، شاهد اتخاذ تصمیمی مبنی بر تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا هستیم که در وهله اول این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا این تصمیم، چالش‌های اساسی دانشگاه از قبیل ضعف سطح علمی بخشی از اساتید و معماری فرسوده و ناکارآمد برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان را حل می‌کند یا خود، منبع تولید مشکلات عدیده در زمینه تامین منابع انسانی، هزینه‌ها، توسعه حجم دولت و دیوان سالاری و سایر مسائل خواهد شد؟ کدام مطالعات پشتیبان، این موضوع را حمایت نموده است؟! بنظر می‌رسد باید جوانب این طرح قبل از اجرا، دقیق تر سنجیده شود.

آقای رئیسی
یکی دیگر از مشکلات دانشگاه فرهنگیان، مثله کردن آن به مثابه گوشت قربانی سیاسی معامله با نمایندگان مجلس می‌باشد. هر از گاهی نمایندگان با فشار سیاسی و متاسفانه با همراهی و پذیرش مسئولین ذی‌ربط، مراکز دانشگاه فرهنگیان بدون مجوز در شهرستان‌های حوزه انتخابیه ایشان، بدون داشتن حداقل‌های استاندارد، حتی در یک مدرسه کوچک ، راه اندازی می‌شود که لازم است به طور جد، برای آن تدبیری شود و از چنین اقداماتی که هجو مسئله تربیت معلم می‌باشد جلوگیری گردد.

سخن بسیار است و فرصت کم، عرایض خود را با فرازی از وصیت نامه دانشجومعلم شهید حفیظ الله رفیعی به پایان می برم:
با شما هستم ای برادران فرهنگی! چرا بعضی از شما اینقدر بی تفاوت هستید؟ امام خمینی می فرماید معلمی شغل انبیاست از این شغل محافظت کنید و مواظب باشید که خیانت نکنید.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.

و اما نکته ای از باب هویت دانشجویی خویش عرض خواهیم کرد:
امروز که ما در این برنامه گردهم آمده ایم؛ دانشجویان و اساتیدی در سراسر دنیا نسبت به مسئله اول جهان اسلام، یعنی فلسطین به پا خواسته اند.
شکر میکنیم خدارا که با عملیات وعده صادق باردیگر اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی بر همگان اثبات شد و جهان را وارد مرحله ای جدید از نظم خویش نمود.
و اما تاسف میخوریم برای آن اساتید امور تربیتی و روشنفکرانی که سال گذشته ندای ظلم ستیزی سر میدادند و امروز در برابر این مسائل در خفقان فرو رفته اند.
بس است به خود بیاید و به این خیزش همگانی لبیک حیدری بگویید.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=6954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.