• امروز : یکشنبه - ۴ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 23 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 24 November - 2024
12

۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های خوب از سه دهک بالای اقتصادی است

  • کد خبر : 2945
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های خوب از سه دهک بالای اقتصادی است
سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در حال حاضر با نگاهی به ورودی‌های سال تحصیلی ۹۸-۹۹، ۸۷ درصد، معدل‌های پایین اختصاص به دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰ دارد. این در حالی است که ۸۴ درصد قبولی‌ها با رتبه زیر ۳۰۰۰ اختصاص به سه دهک بالای درآمدی دارد. بنابر این وضعیت فعلی نشان دهنده عدم وجود عدالت آموزشی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، به نقل از ایسنا، دکتر سعیدرضا عاملی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع اصلاح و تکمیل مصوبه جلسه ۸۴۳ درباره سیاست‌های سنجش و پذیرش اختصاص داشت، اعضای شورا و رئیس جمهوری بر توجه به تامین عدالت آموزش و رفع اضطراب از داوطلبین ورود به دانشگاه‌ها و خانواده‌ها تاکید داشتند که این مصوبه هر دو امر را با دقت و وسواس مورد توجه قرار داده است. متاسفانه در حال حاضر ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار اختصاص به دهک‌های بالای اقتصادی دارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر با نگاهی به ورودی‌های سال تحصیلی ۹۸-۹۹، ۸۷ درصد، معدل‌های پایین اختصاص به دهک‌های ۸ و ۹ و ۱۰ دارد. این در حالی است که ۸۴ درصد قبولی‌ها با رتبه زیر ۳۰۰۰ اختصاص به سه دهک بالای درآمدی دارد. بنابر این وضعیت فعلی نشان دهنده عدم وجود عدالت آموزشی است.

عاملی افزود: حدود ۸۶ درصد قبولی‌های رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متعلق به سه دهک بالای اقتصادی بوده و سهم هفت دهک دیگر ۱۴ درصد بوده است. آیا وضع فعلی تامین کننده عدالت آموزشی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان، درصد افراد برخوردار از معدل بین ۱۹ تا ۲۰ در سال دوازدهم، در مجموع رشته‌های ریاضی، تجربی و علوم انسانی کمتر از استان‌های برخوردار به جهت امکانات و توانائی مردم بوده است.

به گفته وی، قطعا ورود به دانشگاه بر مبنای کلاس‌های کنکور، شاخص تعیین کننده‌ای برای عمق سواد نیست ولی در واقعیت تاثیر قطعی بر سرنوشت داوطلبین دانشگاه خصوصا برای رشته‌های پرطرفدار دارد. بر این اساس تاکید شد کسانی که در مناطق محروم هستند باید بتوانند در این نظام به صورت متناسب سنجش شوند و شانس مناسبی برای ورود به رشته‌های پررقابت داشته باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: نکته دیگری که در این مصوبه مورد تاکید است مربوط به آموزش و پرورش است. بالاخره دانش آموزان ۱۲ سال در مدرسه تحصیل می‌کنند و باید ارزش کار آن‌ها سنجیده شود و بتواند ساحت‌های تربیتی لازم را آموز ش ببیند، در صورتی که در نظام فعلی فقط کنکور در اولویت است و در ۴ ساعت آزمون کنکور گرفته می‌شود تا مشخص شود که آینده داوطلب چگونه باشد. این در حالی است که با این روش جدید ترکیبی هم نظام تربیتی کار خود را به نحو احسن انجام خواهد داد و هم عملکرد ۳ سال آخر دوره متوسطه مهم و نقش تدریجی در ورود به آموزش عالی خواهد داشت.

دکتر عاملی گفت: متاسفانه کسب و کار کنکور عامل اصلی تداوم روش سنجش و پذیرش از طریق کنکور است که ذی نفعان آن با جوسازی، تلاش بر عدم تغییر این نظام ناکارآمد و غیر عادلانه دارند. به بنگاه‌های تجاری کنکور توصیه می‌کنم، توان خود را بر عمق بخشیدن به دانش و علم اختصاص دهند و از مسیر وساطت انتقال دانش آموزان به دانشگاه خارج شوند.

وی عنوان کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در آزمون سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی خواهد بود و در کنکور سال ۱۴۰۴، سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.

عاملی اعلام کرد: سنجش تا الان فقط از طریق کنکور بود اما با مصوبه جدید، سنجش دو بخش می‌شود؛ یک بخش مربوط به سوابق تحصیلی است و یک بخش مربوط به کنکور است. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی درسال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظرسنجی از دانش آموزان گفت: اخیرا نظرسنجی با مقیاس مشارکت بیش از یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموزان صورت گرفته در اعلام نظر نسبت به اینکه “امتحانات نهایی پایه دوازدهم در مقایسه با کنکور اضطراب کمتری دارد”، ۵۳ درصد با این گزاره موافق و ۲۹ درصد مخالف و ۱۸ درصد بدلیل مبهم بودن موضوع نظر مشخصی نداده‌اند. همچنین نظر خورد را در مورد گزاره ترکیب نمره کنکور و امتحانات نهایی سنجش نتایج بهتری را به دست می‌دهد”، فقط ۲۳ درصد مخالف بوده‌اند. این نشان می‌دهد که روش جدید ترکبیی رضایت‌مندی بالایی را به خود اختصاص داده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تاکید مصوبه جدید این است که کنکور دو بار در سال برگزار شود، و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار باشد به این معنا که اگر معدل سه سال آخر مطلوب نبود، دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.  بنابراین اضطراب شکست و فاصل یک‌سال برای جبران برداشته می‌شود. کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که چون در شیوه فعلی آینده فرد در چهار ساعت تعیین می‌شود، اضطراب آفرین است و داوطلبان احساس می‌کنند که اگر در چهار ساعت موفق نشوند باید برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند که باز هم ریسک قبول نشدن وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: تاکید مصوبه جدید این است که کنکور دو بار در سال برگزار شود، و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار باشد به این معنا که اگر معدل سه سال آخر مطلوب نبود، دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.  بنابراین اضطراب شکست و فاصل یک‌سال برای جبران برداشته می‌شود. کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر عاملی ادامه داد: داوطلبان برای ترمیم سوابق تحصیلی می‌توانند به هر تعداد بار امتحان بدهند یعنی اگر دانش آموزی معدلش کم بود می‌تواند دوباره امتحان بدهد و معدلش را تقویت کند بنابراین ریسک کنکور و سوابق تحصیلی کم شده است. لذا پدر و مادرها هم آرامش بیشتری دارند که فرزندانشان در دوره زمانی تدریجی توانشان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر در دوره ای موفق نشوند می‌توانند دوباره جبران کنند و امتحان مجدد بدهند.

دکتر عاملی اعلام کرد: مصوبه جدید هیچ مغایرتی با قانون مجلس ندارند و همه موارد قانونی رعایت شده و در راستای مصوبه مجلس است. البته در تبصره ۴ ماده ۴، قانون سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اصلامی سهم قطعی سوابق تحصیلی از ۲۵ درصد تا ۸۵ درصد پیش بینی شده است که به دلایل هیجانی اجرائی نشده ‌است.

وی بیان کرد: زوایای مختلف سنجش و پذیرش در این روش دیده شده و چون تدریجی اجرایی می‌شود فشاری روی دانش آموز نمی‌گذارد و در آموزش عالی تنش ایجاد نمی‌کند. به نظر می‌رسد با ترکیبی شدن نظام سنجش این امکان را فراهم کردیم توان دانش آموز با کیفیت بهتری ارزیابی شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=2945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.