به گزارش خبرنگار پایگاه خبریتحلیلی رستا، احمد محمودزاده در ابتدای نشست خبری با اشاره به اهداف اجلاس رؤسای آموزش و پرورش اظهار کرد: این اجلاس با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و همراستایی برنامههای آموزش و پرورش با سایر شرکای درون و برونسازمانی برگزار میشود. همچنین در آستانه بازگشایی مدارس، همافزایی و اطلاعرسانی برنامهها میتواند به تحقق نگاه بلند دولت و رئیسجمهور در حوزه سرمایه انسانی آموزش و پرورش کمک کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی افزود: استمرار انقلاب اسلامی از درون مدرسه انجام میشود و نیروی انسانی آینده کشور بهدست معلمان طراحی و معماری میشود. بنابراین توجه به دو عنصر اصلی معلم و دانشآموز در محیط یادگیری ضروری است.
او از تصمیم جدید در حوزه معلمان مدارس غیردولتی خبر داد و گفت:یکی از خبرهای مهم برای همکاران فرهنگی مدارس غیردولتی، موضوع ۳۰ ساعته شدن معلمان این مدارس است که هفته آینده با حضور معاون وزیر کار و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در شورای نظارت نهایی خواهد شد. این اقدام زمینهساز ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی خواهد بود.
محمودزاده در ادامه به برنامههای سازمان خود اشاره کرد و اظهار داشت: مدرسه مجازی به زودی با ابلاغ ریاست جمهوری راهاندازی میشود. همچنین آموزش کاربرد هوش مصنوعی برای معلمان آغاز شده و از مهرماه آموزش دانشآموزان در این حوزه نیز انجام خواهد شد. علاوه بر این، مدارس با رویکرد قرآنی و حفظمحور در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و برنامه هفتم توسعه ایجاد میشود.
وی با اشاره به جشنوارهها و طرحهای حمایتی افزود: امسال بیش از ۱۷ هزار طرح در جشنواره آفرینآفرینوی دریافت شد که نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته است. همچنین رویداد ملی زبان با هدف آموزش منتقدانه و بینفرهنگی در آموزشگاههای زبان کشور در دست اجراست.
او درباره ساماندهی مؤسسات آموزشی تأکید کرد: تمام مؤسسات غیرمجاز پلمب شدهاند و از این پس مجوزها تنها از سوی آموزش و پرورش صادر خواهد شد. سایر دستگاهها باید مجوزهای صادره خود را با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی تطبیق دهند.
در ادامه، خبرنگار پایگاه خبریتحلیلی رستا درباره نقش مدارس غیردولتی در تحقق عدالت آموزشی و جلوگیری از تبدیل شدن این مدارس به کالای لوکس آموزشی پرسید.
محمودزاده در پاسخ گفت: عدالت آموزشی یعنی دسترسی همه دانشآموزان به آموزش آسان و باکیفیت. ما ۲۰ هزار مدرسه، ۱۸ هزار معلم و دو و نیم میلیون دانشآموز را با مشارکت اولیا اداره میکنیم. این امر نشان میدهد دولت میتواند منابع را به مناطقی اختصاص دهد که امکان مشارکت وجود ندارد.
وی افزود: در برخی مدارس دولتی و غیردولتی، دانشآموزان محروم بدون پرداخت شهریه تحصیل میکنند. برای نمونه، در چابهار مدرسهای داریم که ۵۰ درصد دانشآموزان شهریه میپردازند و ۵۰ درصد دیگر، از مناطق محروم و بهصورت شبانهروزی و رایگان تحصیل میکنند.
او درباره نگرانی از تبدیل مدارس غیردولتی به مدارس لاکچری تأکید کرد: سند تحول بنیادین استانداردهای لازم برای مدارس تراز را مشخص کرده است. اگر مدرسهای دارای آزمایشگاه، سالن تربیت بدنی یا امکانات هوشمندسازی باشد، این در راستای سند است. اما اگر جایی فراتر از شأن مدرسه عمل کند، حتماً برخورد خواهیم کرد.
محمودزاده همچنین درباره برخی تخلفات توضیح داد: اگر مدرسهای در مقطع دبیرستان شهریه بیشتر میگیرد اما با عدم حضور دانشآموز در کلاس موافقت میکند، تخلف است. اگر چنین گزارشی به ما برسد، شخصاً ورود میکنم و برخورد جدی انجام خواهد شد.