احسان عظیمیراد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار خانه ملت در تشریح نشست امروز (یکشنبه ۱۸ آبانماه) کمیسیون متبوعش، گفت: موضوع بررسی آخرین وضعیت ارائه آموزشهای مجازی در دستگاههای تخصصی آموزشی براساس تجربه جنگ ۱۲ روزه مورد بحث قرار گرفت؛ تا مشخص شود آموزش و پرورش با سامانه «شاد» و دستگاههای آموزش عالی همچون وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی که از سیستمهای داخلی خود استفاده میکنند، گزارشی از آخرین وضعیت آموزشهای مجازی و مدیریت مشکلات موجود ارائه کردند تا از این طریق در صورت تکرار بحرانهای مشابه، پیش بینی شود که وضعیت آموزش کشور چگونه خواهد بود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این نشست با حضور نمایندگان همه دستگاههای مذکور و همچنین نماینده سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد، افزود: در جلسه امروز هر دستگاه، گزارشی ارائه کرد و اعلام شد که در بستر فضای مجازی، کیفیت برگزاری کلاسها و محتوا پایین است و امتحانات در این فضا قابل سنجش دقیق نیست. نمایندگان اذعان کردند که آموزش مجازی در دوران کرونا پایهگذاری شد، اما کیفیت لازم را نداشته و هم محتوا و هم نحوه ارزیابی دانشآموزان آسیب دیده است.
عضو کمیسسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان حاضر از وزارت آموزش وپرورش از حضور ۱۴ میلیون دانش آموز در شبکه شاد خبر دادند، گفت: مشکلاتی همچون کندی سرعت در ساعات اوج مصرف و ظرفیت محدود ذخیرهسازی فایلها وجود دارد، آنان تأکید کردند که برای ارائه خدمات به ۱۴ تا ۲۰ میلیون دانشآموز، نیاز به ۴۸۳ سرور جدید و ظرفیت ذخیرهسازی ۱۲ پتابایت دارند، در حالی که ظرفیت فعلی ۲ پتابایت است.
وی در ادامه تصریح کرد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون، اینترنت مورد استفاده برای شبکه شاد بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی ایجاد کرده است و وزارت ارتباطات تاکنون این مبلغ را به شرکت «تامین کننده شاد» پرداخت نکرده است؛ برای پایداری شبکه در سال جاری، ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید لازم است. کمیسیون آموزش پیشنهاد کرده است که ردیف مالی سالانه ویژهای در بودجه اختصاص یابد، همچنین در این نشست به استفاده از اینترانت (اینترنت درون شبکهای) تاکید شد.
عظیمیراد در ادامه اظهار داشت: نمایندگان وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نیز اعلام کردند که برای تقویت زیرساختهای آموزش مجازی نیاز به خرید سرورهای جدید و استفاده از اینترنت ملی دارند تا در صورت قطع اینترنت بینالمللی، آموزش کشور ادامه یابد. دانشگاه آزاد تأکید کرد که طبق تفاهمنامه با وزارت ارتباطات، تمامی واحدهای دانشگاهی و پژوهشکدهها تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار میگیرند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در ادامه اظهار داشت: نمایندگان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کردند که از شبکه داخلی «شمس» (شبکه ملی سلامت) استفاده میکنند و شبکه اجتماعی داخلی «رساف» را برای آموزش رسمی داخلی راهاندازی کردهاند تا در صورت بروز بحران یا قطعی اینترنت، آموزش دانشگاههای علوم پزشکی بدون وقفه ادامه یابد.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمام دستگاههای حاضر در جلسه اعلام داشتند به لحاظ سرور با کمبود مواجه هستند، ادامه داد: معاونت توسعه شرکتهای دانشبنیان اعلام کرد که یکی از شرکتهای داخلی آمادگی تولید سرورهای داخلی را دارد و قرارداد اولیه با وزارت آموزش و پرورش منعقد شده است. صندوق نوآوری و شکوفایی نیز برای خرید سرورها تا ۷۰ درصد کمک مالی به شکل لیزینگ ارائه خواهد کرد.
عظیمیراد در پایان خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش سه مصوبه مهم داشت. نخست، اولتیماتوم یک هفتهای به وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد برای تامین سرورهای داخلی و ارائه گزارش به کمیسیون. همچنین، تعیین مالکیت سامانه شاد توسط دو وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات و اعلام نتیجه به کمیسیون و در نهایت، اختصاص ردیف بودجه سالانه برای ارائه خدمات در بستر آموزشهای مجازی به دستگاههای متولی، با حدود اعتبار یک تا یک و نیم همت، تا سازمان برنامه و بودجه اقدامات لازم را انجام دهد./














