• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 4 - جماد أول - 1447
  • برابر با : Saturday - 25 October - 2025
0

ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان با مأموریت تربیت معلم تناسبی ندارد

  • کد خبر : 9629
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۶
ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان با مأموریت تربیت معلم تناسبی ندارد
عباسی، فعال دانشجویی و معاون سیاست‌ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی رستا گفت: ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان فاقد تناسب با مأموریت تربیت معلم است و این ساختار، دانشگاه را از مسیر اصلی خود منحرف می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمد عباسی، معاون سیاست ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با رستا با اشاره به تصویب و ابلاغ ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان گفت: اخیراً مسئله‌ای گریبان‌گیر نظام تعلیم و تربیت شده که محور آن ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان است. این مصوبه با عنوان احکام و کیفیت‌بخشی به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شده و دانشگاه را ملزم به طراحی ساختار جدید با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی کشور کرده است.

وی افزود: بر اساس نامه مردادماه سازمان امور استخدامی، هر استان متناسب با موقعیت بومی و تعداد اعضای هیئت علمی خود در یکی از چهار تیپ قرار می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که تنها تهران در تیپ یک و حدود ۲۳ استان در تیپ چهار قرار دارند.

عباسی با اشاره به کاستی‌های این ساختار تصریح کرد: فارغ از مسائل اجرایی و اقتضایی، این الگو توجه کافی به معاونت فرهنگی و تربیتی ندارد و نگاه حداقلی به این حوزه در تیپ چهار مشهود است. گروه‌بندی و دانشکده‌محور شدن پردیس‌ها، نادیده گرفتن ظرفیت زیست شبانه‌روزی و خطر شیفتی شدن دانشگاه از دیگر پیامدهای این ساختار است.

وی تأکید کرد: در کشور بیش از ۱۳ دانشگاه مأموریت‌محور تربیت نیروی انسانی داریم، از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی، قوه قضاییه، صدا و سیما و امام حسین(ع) که هر کدام بر اساس مأموریت خاص خود تأسیس شده‌اند. دانشگاه فرهنگیان نیز با هدف شکل‌گیری هویت معلمی و تربیت جامع معلم ایجاد شد، اما ساختار جدید هیچ تناسبی با این مأموریت ندارد.

معاون سیاست‌ورزی مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: ساختار ابلاغ‌شده کاملاً شبیه دانشگاه‌های وزارت علوم است و هیچ وجه تمایزی ندارد؛ به‌گونه‌ای که اگر عنوان دانشگاه فرهنگیان را از آن برداریم، کسی نمی‌تواند تشخیص دهد متعلق به این دانشگاه است.

او با طرح پرسشی انتقادی گفت: اگر هدف از این ساختار، همسان‌سازی با سایر دانشگاه‌هاست، دیگر نیازی به نهاد تربیت معلم نیست. دانشگاه‌های وزارت علوم با همین ساختار آموزش آکادمیک را بهتر انجام می‌دهند، پس چرا باید برای نظام هزینه اضافی طراحی کنیم؟

عباسی خاطرنشان کرد: اگر هدف تربیت معلم است، باید پرسید چرا ساختار سازمانی دانشگاه فرهنگیان در مسیر تحقق این مأموریت بازطراحی نشده است؟ چرا دانشگاه علوم پزشکی معاونت درمان دارد یا چرا در دانشگاه امام حسین(ع) دوره‌های آموزشی خاص برگزار می‌شود؟ این‌ها پرسش‌هایی است که مسئولان دانشگاه، به‌ویژه رئیس آن، باید به‌صورت عمومی پاسخ دهند.

وی با اشاره به فرصت بازنگری در مصوبه موجود گفت: اکنون شش ماه از ابلاغ این مصوبه گذشته و فرصت اصلاح آن فراهم است. لازم است نظر کارشناسان تعلیم و تربیت به‌صورت جدی اخذ و در تصمیم نهایی لحاظ شود.

عباسی در پایان یادآور شد: در دهه ۹۰ تلاش‌های متعددی برای حذف تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان وجود داشت که با ورود مستقیم مقام معظم رهبری متوقف شد. از سال ۱۳۹۷ نیز اگرچه دیگر کسی صراحتاً چنین موضوعی را مطرح نمی‌کند، اما برخی سیاست‌ها و ریل‌گذاری‌ها به‌تدریج مأموریت تربیت معلم را حذف می‌کنند. ساختار جدید دانشگاه فرهنگیان نیز از همین جنس است و در نهایت به تضعیف و حذف مأموریت تربیت معلم منجر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.