• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
3

زارعی: سوالات امتحانات نهایی از جهات مختلف استاندارد لازم را داشت

  • کد خبر : 7832
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
زارعی: سوالات امتحانات نهایی از جهات مختلف استاندارد لازم را داشت
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش: سوالات با توجه به جدول هدف محتوای ارزشیابی که سازمان پژوهش و با مشارکت دبیرخانه راهبری کشوری تهیه کرده بودند، طراحی شدند‌. سوالات از جهات مختلف استاندارد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس مدارس، زینب بدخشان؛ محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در گقت‌وگو با رستا درخصوص سطح سوالات امتحانات نهایی و نحوه استانداردسازی گفت: استاندارد در سوالات وجود داشت؛ چون سوالات با توجه به جدول هدف محتوای ارزشیابی که سازمان پژوهش و با مشارکت دبیرخانه راهبری کشوری تهیه کرده بودند، طراحی شد. ضمن اینکه پیش‌تر نیز به اطلاع دانش‌آموزان رسانده شد که مبنای طراحی سوالات این چارچوب است.

وی ادامه داد: باتوجه به این چارچوب، در سوالات باید همه اهداف کتاب درسی آمده باشد و نیز مشخص شود نوع سوالی که آن هدف را پوشش می دهد چه تشریحی و چهارگزینه ای و … از لحاظ محتوایی در چه سطحی هستند؛ لذا این استاندارد در طراحی سوالات وجود داشت و دل بخواهی نیست.

زارعی تاکید کرد: ممکن است خطایی هم اتفاق بیفتد؛ لذا بعد از آزمون، راهنمای تصحیح در اختیار دبیرخانه‌های کشوری قرار گرفت و آن‌ها هم در اختیار گروه‌های آموزشی قرار دادند که اگر سوالی اشکال دارد حدف شود یا اصلاحیه اعلام شود.

وی افزود: بررسی دیگر زمانی است که دانش آموزان آزمون دادند؛ ضریب دشواری سوالات بین ۳/۰ تا ۷/۰ بود؛ زیر ۳/۰ یعنی سوال خیلی سخت و بالای ۷/۰ یعنی سوال بسیار آسان است؛ به همین جهت سوالات زیر ۳/۰ مورد تحلیل قرار گرفت که حذف سوالات در پایه دوازهم به همین جهت بود. حال اگر سطح سوالات با دانش آموزان یکی نیست احتمالا یا کیفیت آموزش پایین بوده یا دانش آموز آمادگی لازم برای شرکت در امتحان نداشته؛ این ها به تحلیل نیاز دارد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در انتها با اشاره به انتشار برخی کارنامه‌ها و صدور نمرات مستمر نجومی برای برخی دانش‌آموزان مدارس غیردولتی گفت:
نکته این است که برخی همکاران فکر می کنند این کار کمک به دانش آموز است؛ مثلا نمره مستمر را بالا می‌دهند که در جمع سالانه به او کمک کند تا قبول شود ولی این چند اشکال دارد:
اولین نکته این است که ما بازخورد غلط می دهیم؛ دومین نکته هم اینکه در آزمون نهایی با سوالی مواجه می شود که اصلا برای او ملموس نیست و شوکه می شود و همین باعث می‌ شود که دانش‌آموز برای رشته‌ای تلاش کند که اصلا توان او در این رشته نیست؛ این بازخوردهای غلط، تصور اشتباه را در دانش‌آموزان ایجاد می کند که من حتما باید برای رشته خوب کنکور بدهم و در نتیجه قبول نمی شود؛ سرخورده می‌شود و یا سال‌ها پشت کنکور می ماند و این بار روانی زیادی بر روی دانش‌آموز دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=7832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.