• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 6 - محرم - 1447
  • برابر با : Tuesday - 1 July - 2025
1

دانشجومعلمان راویان جنگ روایت‌ها هستند/دانشگاه فرهنگیان باید گفتمان مقاومت علمی را طراحی کند

  • کد خبر : 9075
  • ۰۸ تیر ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۸
دانشجومعلمان راویان جنگ روایت‌ها هستند/دانشگاه فرهنگیان باید گفتمان مقاومت علمی را طراحی کند
در دورانی که تحریف روایت‌ها می‌تواند مسیر ملت‌ها را تغییر دهد، دانشجومعلمان باید روایتگران حقیقت و مدافعان استقلال علمی کشور باشند؛ مأموریتی که به گفته سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان، با گفتمان‌سازی منسجم «مقاومت علمی» و ورود این مفاهیم به برنامه‌های درسی معنا پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی رستا، حنانه توکلی‌زاده، در گفت‌وگویی اختصاصی با سعید غیاثی ندوشن، سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان، به بررسی نقش دانشگاه فرهنگیان در روایت‌گری تحولات اخیر، جایگاه دانشجومعلمان در انتقال روایت مقاومت و ضرورت گفتمان‌سازی پیرامون استقلال علمی ایران پرداخت. غیاثی در این مصاحبه با اشاره به اهمیت «جنگ روایت‌ها»، بر ورود مفاهیم مقاومت به برنامه‌های درسی رسمی و غیررسمی دانشگاه تأکید کرد.

مسئولیت دانشجومعلمان، روایت صحیح در جنگ روایت‌هاست

غیاثی با اشاره به تحولات اخیر، تأکید کرد که دانشگاه فرهنگیان نقشی کلان در تعلیم و تربیت نسل آینده دارد و دانشجومعلمان باید با رویکردی تبیینی، روایت صحیح از حوادث را منتقل کنند.

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: طبیعتاً امروز جنگ، جنگ روایت‌ها و رسانه‌هاست؛ رسانه‌ای که می‌خواهد ظالم را مظلوم جلوه دهد. ظالمی که پا به خانه دیگری گذاشته، دانشمندانش را ترور کرده، فرماندهان نظامی‌اش را زده و دانشگاه‌ها را مورد هجمه و تجاوز قرار داده است. اما در عرصه بین‌الملل ممکن است در آینده شاهد وارونه جلوه دادن این موضوع باشیم؛ چنان‌که در طول انقلاب اسلامی نیز چنین اتفاقی افتاده است.

وی افزود:‌ دانشجومعلمان که وظیفه تربیت نسل آینده را دارند، باید روایت دقیق آنچه ایران تجربه می‌کند را به دانش‌آموزان منتقل کنند. نباید اجازه داد روایت‌های غلط، ذهن نسل آینده را بسازد.

استقلال علمی ایران، دلیل اصلی حملات دشمن
پیشرفت‌های علمی ایران دشمن را شگفت‌زده کرده و تحمل آن برایش دشوار است. به همین دلیل به صنعت هسته‌ای ما حمله می‌شود. دانشمندانی که ترور شدند، بسیاری‌شان در حوزه هسته‌ای و پزشکی مشغول فعالیت بودند؛ از جمله شهید دکتر فقهی که در حوزه درمان سرطان فعالیت داشتند، یا شهید دکتر تهرانچی، استاد تمام فیزیک، که مدیریت کلان دانشگاهی را بر عهده داشت.

وی با اشاره به نقش رسانه‌های استکباری در تحریف واقعیت گفت: رژیم صهیونیستی با تکیه بر رسانه‌های جهانی تلاش دارد این واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهد. رهبر انقلاب نیز بر این موضوع تأکید داشتند که روایت صحیح باید منتقل شود.

لازم است مفاهیم مقاومت و روایت‌های صحیح را به برنامه درسی اضافه کنیم

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقش برنامه درسی در تثبیت مفاهیم کلیدی گفت:‌ دانشجومعلمان باید روایت‌های صحیح را از طریق قالب‌های درسی مانند داستان، بازی و روش‌های خلاقانه به دانش‌آموزان منتقل کنند، به‌ویژه در مقاطع ابتدایی. انتظار این است که این روایت‌ها به محتوای رسمی آموزشی راه پیدا کنند. مجموعه آموزش و پرورش ما برای این مسئله باید فکری کنند.

وی تأکید کرد: نام و راه دانشمندانی چون شهید تهرانچی باید در کتب درسی بیاید. باید از استقلال علمی بگوییم، از شجاعت مردم، از انسجام ملی حول محور اسلام و ولایت‌فقیه و این‌ها باید در برنامه‌های درسی رسمی و غیررسمی گنجانده شود.

دانشگاه فرهنگیان، باید مرکز گفتمان‌سازی مقاومت علمی شود

غیاثی بر ضرورت گفتمان‌سازی دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید گفتمان مقاومت علمی را طراحی و ترویج کند. این گفتمان باید به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده در قالب کتب درسی، اجلاسیه‌ها، سمینارها و سخنرانی‌ها پیگیری شود.

او همچنین افزود: فرماندهان نظامی که به شهادت رسیدند، فقط مدافع مرز نبودند؛ بلکه از جریان پیشرفت علمی کشور نیز محافظت می‌کردند. این پیوند باید در برنامه‌های تربیتی دانشگاه فرهنگیان بازتاب پیدا کند.

آشنایی دانشجومعلمان با جنگ علمی و سایبری ضروری است

در بخش پایانی گفتگو، غیاثی به ضرورت آشنا ساختن دانشجومعلمان با لایه‌های پیچیده جنگ ترکیبی و علمی اشاره کرد: دانشجومعلمان باید در اردوهایی با موفقیت‌های علمی کشور آشنا شوند و بفهمند چه دانشی در کشور تولید شده است. جنگ امروز، فقط نظامی نیست؛ بلکه جنگی علمی، سایبری و اطلاعاتی نیز هست. باید برایشان تبیین شود که چطور دانشمندان ما با حملات سایبری مقابله می‌کنند، یا چطور سیستم‌های هشدار دشمن را هک می‌کنیم.

او در پایان گفت: این مفاهیم باید در قالب طراحی درسی، الگوهای برتر تدریس و بخش‌های ویژه در برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان گنجانده شوند. این تجاوزاتی که کشور تجربه می‌کند، نیازمند مقاومت فرهنگی و گفتمان‌سازی علمی است؛ و دانشگاه فرهنگیان باید پیش‌قراول این مسیر باشد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9075
  • نویسنده : حنانه توکلی‌زاده
  • منبع : رستا
  • 115 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.