به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم، فاطمه فتحیزاد؛ علیرضا حیدری، عضو هیأت علمی گروه آموزش مطالعات اجتماعی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با رستا به بررسی دلایل کمبود شدید هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان پرداخت و مشکلات ساختاری و اجرایی موجود در جذب هیأت علمی را تشریح کرد.
حیدری با اشاره به آمار نگرانکننده نسبت دانشجو به هیأت علمی در این دانشگاه، گفت: نسبت دانشجو معلم به هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان ۷۷ به یک است که این موضوع ناشی از مشکلاتی در جذب هیأت علمی است. یکی از دلایل اصلی این کمبود، مربوط به ساز و کارهای نامناسب جذب هیأت علمی در سالهای گذشته است.
وی افزود: در سالهای اولیه تاسیس دانشگاه فرهنگیان، اقداماتی که برای جذب هیأت علمی انجام شد، اغلب به دلیل نبود آگاهی و شناخت کافی از نیازهای دانشگاه، ناکارآمد بود. این مشکلات به ویژه زمانی شدت گرفت که بیشتر رؤسای دانشگاه از خارج از دانشگاه منصوب شدند و از فضای درونی آن بیاطلاع بودند.
حیدری در ادامه به مشکلات ساز و کارهای اجرایی و عدم نیازسنجی دقیق اشاره کرد و اظهار داشت: در بسیاری از سالها، گروههای آموزشی به طور دقیق در مورد نیازهای هیأت علمی خود نظراتشان را اعلام نکردند و تصمیمات در این زمینه به طور متمرکز از سوی مراجع دیگر اتخاذ شد. این روند باعث شد که نتوانیم به شکل صحیح و کارآمد به جذب هیأت علمی بپردازیم.
فرایند جذب هیأت علمی؛ از مشکلات تا راهحلها
حیدری با بیان اینکه فرایند جذب هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان نیازمند اصلاحات اساسی است، توضیح داد: در حال حاضر، فرایند جذب هیأت علمی باید از نظر شفافیت و قانونی بودن اصلاح شود. باید ابتدا از گروههای آموزشی خواسته شود که نیازهای خود را اعلام کنند و بر اساس نیازها، هیأت علمی جذب شود. متأسفانه در حال حاضر این فرایند به شکلی کاملاً متمرکز و خارج از گروههای آموزشی انجام میشود.
وی همچنین بر لزوم رعایت شایستگیهای حرفهای و علمی در جذب هیأت علمی تأکید کرد و گفت: اگر در فرآیند جذب هیأت علمی، شایستگیها و صلاحیتهای علمی به درستی ارزیابی نشود، نتیجه آن تربیت معلمان غیرمتخصص خواهد بود که در نهایت به آسیبهای جدی در نظام آموزشی کشور منجر میشود.
کمبود امکانات و زیرساختهای لازم برای اعضای هیأت علمی
این عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان به مشکلات زیرساختی در این دانشگاه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: هیأت علمیها در دانشگاه فرهنگیان با کمبود شدید امکانات روبهرو هستند. یک هیأت علمی باید حداقل امکاناتی مانند اتاق کار، سیستم کامپیوتری و کتابخانه مناسب داشته باشد تا بتواند به فعالیتهای پژوهشی و تدریس خود بپردازد، اما متأسفانه این زیرساختها به شدت محدود است.
حیدری در پایان پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت جذب هیأت علمی و ارتقای کیفیت دانشگاه فرهنگیان ارائه داد و گفت: اولین گام برای رفع مشکلات موجود، اصلاح فرآیند جذب هیأت علمی است. باید از طریق ساز و کارهای شفاف و قانونی، نیازهای گروههای آموزشی دقیقاً شناسایی شود و بر اساس آن جذب هیأت علمی صورت گیرد. همچنین باید به زیرساختهای آموزشی و رفاهی اعضای هیأت علمی توجه ویژهای شود تا آنها بتوانند با آرامش خاطر به وظایف آموزشی و پژوهشی خود بپردازند.
وی افزود: در نهایت، اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان درصورتی میتوانند به بهترین شکل ممکن معلمان با کیفیت تربیت کنند که خودشان از امکانات کافی و یک محیط کاری مناسب برخوردار شوند تا شرایط مساعدتری برای افزایش کیفیت کلاسهای خود داشته باشند.