به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رستا، نشست خبری رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز ۱۷ بهمنماه برگزار شد. حکیمزاده در ابتدا به بیان آمار دانشآموزان در سراسر کشور پرداخت و گفت: در دوره آموزش ابتدایی، ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۰ دانشآموز در مدارس سراسر کشور داریم که از این تعداد، ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار نفر دانشآموزان ایرانی و ۴۳۸ هزار نفر اتباع هستند که ۴.۷۵ درصد از کل بچههای ابتدایی را تشکیل میدهند.
وی افزود: دوره ابتدایی شامل ۳۸۷ هزار کلاس درس است، به طوری که ۲۶۸ هزار آموزگار بجز کادر اداری در این مدارس تدریس میکنند.
حکیمزاده همچنین به تراکم دانشآموزان در مدارس شهری و روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: تراکم دانشآموزان در مدارس شهری ۳۰.۴۶ و در مدارس روستایی ۲۲.۲۳ است.” وی همچنین اعلام کرد که “کلاسهایی که بیش از ۴۰ نفر دانشآموز دارند، شامل ۶ هزار و ۴۷ کلاس است. تعداد بازماندگان از تحصیل در کل دوره ابتدایی ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: “در دوره ابتدایی پایه اول، دانشآموزان ۶ سال تمام ۷۱ هزار و ۶۱ نفر بودند. از این تعداد، ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر بازماندگان از تحصیل شناسایی شدهاند و از آغاز امسال، ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از این دانشآموزان جذب مدارس شدند.
حکیمزاده تصریح کرد: برای دانشآموزان ۶ سال تمام، ۱۵ هزار و ۶۸۰ نفر جذب داشتیم و در مجموع ۱۰۰ هزار دانشآموز بازمانده هنوز وارد مدارس نشدهاند که شرایط آنها پیگیری شده و اقدامات اولیه در دست انجام است.”
وی در ادامه به برنامههای جدید معاونت ابتدایی اشاره کرد و گفت: “برنامهها مطابق با آنچه وزیر به مجلس ارائه دادهاند، در سه محور قرار گرفته است: ۱. توسعه عدالت ۲. ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی به خصوص در مدارس دولتی ۳. تقویت هویت و تعلق و احساس ارزشمندی.”
حکیمزاده در توضیح اجراییسازی سند تحول در معاونت ابتدایی اظهار داشت: “سعی کردیم ابتدا بررسی کنیم که از جهت آموزشی و تربیتی چگونه مدرسهای در تراز سند است تا بتوانیم به زبان مشترکی نسبت به اجراییسازی سند با همکاران عزیز در مناطق مختلف سراسر کشور داشته باشیم؛ بدین منظور، خلاصهای از چشمانداز سند تحول تهیه کردیم و ابتدائاً مدرسه در تراز تحول بررسی شده است که محیطی خلاق و پویا دارد، با بهرهگیری از فناوریهای روز و برنامههای درسی به پرورش تفکر انتقادی و مهارتهای حل مسئله میپردازد و فضای هویت بخشی ملی به دانشآموزان دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه رویکردهای معاونت ابتدایی را به شرح زیر اعلام کرد:
۱. توجه به خانواده به عنوان شرکای تربیت
۲. توجه به معلم و بالا بردن شانیت معلم
۳. تأکید بر تربیت تمامساحتی
۴. احساس تعلق و ارزشمندی
۵. ترویج وفاق ملی و شنیدن صدای ذینفعان، به خصوص به متفاوت بودن نسل که بومیان نسل دیجیتال هستند
۶. استفاده از فعالیتهای گروهی به جای رقابت
۷. توسعه مدارس تراز
۸. توجه به دوره کودکی و استفاده از بازی، دستورزی و هنر
۹. شبکهسازی نظاممند برای معلمان تا همه معلمان در اجتماعات یادگیری باشند.
*تدوین شناسنامه جامع عملکردی*
حکیمزاده ادامه داد: ما در نظر داریم که به تدوین شناسنامه جامع بپردازیم که همه شاخصهای عملکردی دوره ابتدایی در استانها و مناطق مختلف کشور را احصا کند و در اختیار مناطق مختلف کشور قرار دهد. به عنوان مثال، ما شهر به شهر اطلاعات را در زمینههای مختلف مانند تعداد جذب، تعداد بازماندگان و… جمعآوری کردیم تا بتوانیم برنامهریزی بهتری داشته باشیم.”
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در معاونت ابتدایی، تفاهمنامهای بین مدیرکلها و معاونت آموزش ابتدایی امضا شده تا برای اهداف موردنظر زمان تعیین کرده و مشخص کنیم چه زمانی میتوانیم به اهداف موردنظر برسیم. هرچقدر در ستاد بنشینیم و برنامه بریزیم، برنامهها از واقعیت به دور است، اما اگر ذینفعان و استانها را در برنامهریزیها مشارکت بدهیم، میتوانیم برنامههای قابل اجرا طراحی کنیم.
وی به برنامههای جذب معلمان جدیدالورود اشاره کرد و گفت: “یکی از برنامههای جذب ما برای توانمندسازی معلمان، به خصوص معلمان جدیدالورود، برنامه اتقان یا ارتقاء توانمندیهای قرآنی معلمان است که برای آموزگاران و مدیران دوره ابتدایی اجرا میشود و مجدداً با پیگیری کمیسیون قرآن مجلس در استانهای خراسان رضوی، سمنان، قزوین و زنجان انجام خواهد گرفت تا معلمان مهارتهای لازم برای تدریس قرآنی را بدست آورند.”
حکیمزاده همچنین به نقش رئیس جمهور در این زمینه اشاره کرد و گفت: آقای دکتر پزشکیان در این چند ماه برای آموزش و پرورش ۱۷ جلسه ۲ ساعته یا حتی بیشتر وقت گذاشتهاند تا به صورت مشخص عدالت در مدارس با محوریتهای زیرساخت و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس و ارتقاء کیفیت یادگیری در مدارس دولتی که قسمت مهمی از عدالت در یادگیری است، تحقق یابد.
ما کمتر تصور میکردیم با وجود مسائل متعدد و علیرغم همه گرفتاریها، رئیسجمهور سر یک هفته برنامهای تنظیم کنند و بررسی آموزش و پرورش بپردازند؛ به طوری که هفتهای ۱ الی ۲ بار با حضور شخص رئیسجمهور به نشستهای تخصصی عدالت آموزشی پرداخته میشود.”
حکیمزاده افزود: در این جلسات، مواردی از قبیل ایجاد مشارکتی در دانشآموزان یا فنون جدید تدریس معلمان هم بررسی میشود. رئیس مجلس جناب آقای قالیباف هم تأیید کردند که امروزه آموزش و پرورش یک مسئله مهم در کرسی میز ریاست جمهوری قرار دارد.
وی به اصلاح روشهای آموزش و تحول در یادگیری اشاره کرد و گفت: “این برنامه سه جزء دارد: ۱. توسعه صلاحیت حرفهای معلمان ۲. تقویت محیطهای یادگیری مثبت ۳. بهرهگیری از فناوری و یادگیری ترکیبی. ما همیشه فکر میکردیم تحقق و پیادهسازی رویکردهای جدید مورد تأیید سند تحول دور از انتظار است، اما نباید منتظر بالا به پایین بودن بود تا بالاخره یک روز اجرایی شود، بلکه باید از مشارکت معلمان و مدیران در این زمینه استفاده کرد.
وی همچنین به تغییر نحوه چیدمان کلاسهای درسی اشاره کرد و گفت: ما در یکی از کارگروههای اصلاح برنامههای درسی، نزدیک به ۶۰ مدل چیدمان کلاسها با تعداد دانشآموزان متفاوت را بررسی کردیم تا به نتایج جدید در این زمینه برسیم.
وی افزود: در روشهای یادگیری باید توجه کرد که بچهها از با هم بودن یاد میگیرند نه به صورت جداگانه و معلم هم تسهیلکننده و هدایتگر آنان خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین به طرح اجتماعات یادگیری شبکهای در گروههای معلمان اشاره کرد و گفت: یکی از باورهای رئیسجمهور این است که قرار نیست همه برنامهها را ما تعیین کنیم. ما اگر اعتماد کنیم به معلمان یا مدیران، چه بسا آنها ایدههای بهتری خواهند داشت. ما اصلاح را برای آنها انجام نمیدهیم، بلکه با مشارکت آنها انجام خواهیم داد.”
حکیمزاده در ادامه به آمار دانشآموزان عشایری اشاره کرد و گفت: “۷ هزار و ۱۳۰ آموزشگاه عشایری در سراسر کشور در کلاسهای چهارپایه و در چادرهای عشایری داریم. بزرگترین مدرسه شبانهروزی عشایری در شیراز برای پسران متوسطه احداث شده است.تعداد دانشآموزان عشایری ۲۱۸ هزار و ۱۱۷ نفر و تعداد کلاسهای درسی عشایری ۱۴ هزار و ۵۳۲ کلاس است.
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین به وجود ۱۲۸۹ مدرسه کانکسی و ۶۴۵ چادر عشایری اشاره کرد و گفت: “۳۰۰ هزار راهبر آموزشی برای نظارت میدانی بر فرآیندهای یاددهی و یادگیری در این مناطق نظارت میکنند.” در مجموع، ۶۵۰ هزار دانشآموز چندپایه در کشور داریم (روستایی و عشایری).
حکیمزاده با اشاره به طرح حامی، گفت: “این طرح حمایت از دانشآموزان به صورت مستمر انجام میشود، به طوری که اگر ضعف پایه تحصیلی وجود داشته باشد، با تشکیل کلاسهای جبرانی به بهبود تحصیلی دانشآموزان پرداخته میشود.” وی تأکید کرد: “باید توجه داشت که توانمندسازی معلمان لزوماً منجر به توانمند شدن دانشآموزان ضعیف نمیشود؛ بلکه باید برای خود دانشآموز هم کلاس جبرانی تشکیل شود.”
وی ادامه داد: “در طرح حامی، با استفاده از ظرفیت شورای مدرسه و با محوریت مدیر مدرسه، دانشآموزان نیازمند تلاش و قابل قبول از بعد ترم اول شناسایی میشوند و برنامه جبرانی برای آنها تدارک دیده میشود.عموم این بچهها در خانوادههایی هستند که از حمایت خانواده محرومند و عدالت آموزشی اقتضا میکند از آنها حمایت کنیم.
حکیمزاده در ادامه به آمار دانشآموزان نیازمند تلاش اشاره کرد و گفت:
“در درس فارسی: ۲۲۶ هزار و ۷۱۹ دانشآموز نیازمند تلاش و ۶۲۹ هزار دانشآموز قابل قبول.”
“در درس ریاضی: ۲۶۴ هزار و ۷۷۰ نیازمند تلاش و ۱ میلیون و ۷۹ هزار و ۱۷۴ قابل قبول.”
“در درس علوم: ۱۳۱ هزار نیازمند تلاش و ۶۰۹ هزار نفر قابل قبول هستند.”
تأکید بر عدالت آموزشی
وی تأکید کرد: اگر توجهها را به این دانشآموزان دارای فقر تحصیل معطوف کنیم، قطعاً نتایج مثبتی خواهیم دید. اگر باور داریم سرنوشت هر ملتی به آموزش و پرورش وابسته است و اگر معتقدیم دانشآموزانی که فقر تحصیل دارند و امکان حمایت هم ندارند، باید از عدالت آموزشی برخوردار شوند، همگی باید برای تحقق این طرح تلاش کنیم.
برنامههای ارتقاء مهارتآموزی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به برنامههای ارتقاء مهارتآموزی اشاره کرد و گفت: “برنامه بعدی معاونت آموزش ابتدایی برای ارتقاء مهارتآموزی دانشآموزان است.در این طرح برنامههای زیر پیشبینی شده است
“برنامه جابرابن حیان برای افزایش حس کنجکاوی و یادگیری عمیق دروس علوم پایه طراحی شده است.”
“طرح خوانا که به ارتقاء نحوه صحبت کردن و نوشتن دانشآموزان میپردازد.”
“شایستگی دیجیتال و فناوری؛ در این طرح، کودکان به جای مصرف صرف از فناوری، میتوانند تولیدکنندگان فناوری باشند به شرط یادگیری تفکر الگوریتمی با مولفههای جامع.”
تکلیف عید نوروز ۱۴۰۴
حکیمزاده در پایان به تکلیف عید نوروز ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: “طبق روال سال گذشته، عید، هنر و داستان خواهد بود. این طرح با محوریت ارتقاء سواد پایه، افزایش خلاقیت و مشارکت فعال دانشآموزان (انتخاب فعالیتی که میخواهند) اجرا میشود.
وی ادامه داد: در بخش هنر، به تدوین فیلم، عکس، نقاشی یا سفرنامهنویسی و گزارشنویسی پرداخته میشود.طبق این طرح در نظر داریم ارتباط بین نسلی و ظرفیت تربیتی قصههای قرآنی که از جانب پدربزرگ و مادربزرگها برای دانشآموزان مطرح میشود، تقویت کنیم.”
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: “مدارس با هیچ عنوانی حق ندارند پیک به دانشآموزان بدهند و هیچ وجهی بابت پیک نوروزی نباید از دانشآموزان گرفته شود.