به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا؛ سرویس تربیت معلم، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در جلسهای با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از لزوم ریلگذاری مجدد وزارت در آموزش و پرورش و همچنین اهمیت دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی گفت: «بزرگانی داریم که افتخار زیادی در تقابل با دنیای استکبار آفریدهاند. سردارانی که هر کدام به تنهایی افتخار این کشوراند. به ویژه شهید طهرانی مقدم که از پرورشیافتگان همین دانشگاه است و طبیعتاً این دانشگاه به این شهید و شهدای دیگر و بقیه شهدا افتخار میکند.
وی افزود: هیچ کسی به اندازه رهبری در مورد این دو دانشگاه صحبت نکردهاند. ایشان با دقت کامل و از همه مناظر علمی و پژوهشی و ماموریتی معلمپروری به این دو دانشگاه پرداختهاند. ما هم با تأسی از ایشان و با اعتقاد راسخ این دو دانشگاه که از زیرساختهای اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند را مورد توجه ویژه قرار خواهیم داد. این دو دانشگاه مسیر شکل گیری اهداف نظام را هموار میکنند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بزرگترین پشتوانه نظام تعلیم و تربیت، این دو دانشگاه هستند و هیچ کوتاهیای در مورد آنها قابل پذیرش نیست. در مسائل جاری دو سه بخش را خودم شخصاً راهبری خواهم کرد. یکی از آنها دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان است. این سلسله جلسات مشترک بین دو دانشگاه مرتب تشکیل خواهد شد و سعی میکنیم با اولویتبندی بخشی از مشکلات را بر طرف کنیم. هم توسعه دهیم و هم ارتقا دهیم. باید این ظرفیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بخشهای مختلف کشور ایجاد شود و هم در مرکز و هم در بقیه استانها توسعه یابد.»
وی در مورد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی عنوان داشت: «قابلیتهای این دانشگاه بیبدیل است. زمینه ارتباط مستمر با دانشجویان و اساتید باید فراهم شود و به آن توجه کنیم. انتظارات ما از دانشجومعلمان و دانشجویان این دانشگاه بالاست. نگاه ما به فارغالتحصیلان یک نگاه متفاوت است. با توجه به شرایط و گسستهای حوزههای مختلف بخشی از این شکافها را دانشجویان میتوانند پر کنند. با نگاههای خلاقانه و روشهایی تدریس و ایجاد فضاهای متفاوت که فرصت پرداختن به آنها نیست.»
کاظمی در ادامه سخنان خود مهمترین چالشهای آموزش و پرورش را بررسی کرد و گفت: «مهمترین چالش آموزش و پروش فاصله بین نیازهای موجود و شرایط موجود است. یکی دیگر از مهمترین چالشهای ما این است که ریلگذاری نظام تعلیم و تربیت را تغییر دهیم و بهبود بخشیم. ساختار این نظام مربوط به چهل پنجاه سال گذشته است و هیچ تطبیقی با نیاز ها ندارد. نه مهارت عمومی و تخصصی را میتوانیم ایجاد کنیم و نه میتوانیم استعداد یابی کنبم. باید بازبینی کنیم تا با لشکر بیکاران مواجه نشویم. پاشنه آشیل ما در عدم موفقیت سند تحول همین مسئله است.
با برنامه درسی معیوب نمیشود کاری کرد. برنامه درسی برای گذشته است، شکل و روش و ساختار آن عوض نشده است. منفعل است و غیر خلاق و غیر استعدادپرور. ما باید اینها را تغییر دهیم. باید به معلم میدان دهیم.
باید ریلها را تغییر دهیم و این مسئله کار اساتید برجسته است.
البته در کنار اینها باید نظام مسائل هم اولویتبندی شود. نمیشود مشکلات را در نظر نگرفت. نمیشود کمبود امکانات را نادیده گرفت. یک محاسبه باید انجام شود. این سیستم باید تغییر کند. روش باید جدید شود. الگوی مدیریت هنرستانها باید تغییر کند.»
وی افزود: «چندصدهزار میلیارد پول لازم است تا تجهیزات نو شود. دولت با این امکانات و اعتبارات نمیتواند. ولی راه بسته نیست. مسیر باید تغییر کند. ظرفیت بسیار بالایی داریم و آن ظرفیت، دانشجویان با انگیزه و خلاق است و باید این شرایط را برای آنها فراهم کنیم.»
علیرضا کاظمی در قسمت انتهایی سخنان خود ضمن توجه و قدردانی از دانشجویان این دانشگاه گفت: «از دانشجومعلمان این انتظار را داریم که این ماموریت را دقت کنند و به آن فکر کنند. در کنار انتقال همه علوم. ما معلمیم. واژه معلم بیانگر همه معانی و مفاهیم است که در زندگی خوب و الگوهای حیات طیبه از آنها یاد میکنیم. این انتظار را داریم که از خودمان مراقبت بکنیم. از خودمان به شدت مراقبت کنیم. ایمان تقویت شود. باورها و اندیشه تقویت شود و به ماموریت اصلی معلمی یعنی تربیت یک انسان خوب توجه کنیم.»
کاظمی در سخنرانی خود از دانشجویان به دلیل فراهم نبود شرایط گفتگو در این برنامه عذرخواهی کرد. موضوعی که با تلاش مسئولان برگزاری مرتفع شد و یکی از دانشجویان به نمایندگی از همه دانشجویان دانشگاه چند دقیقهای فرصت سخن گفتن یافت. چند دقیقهای که به گلایه از تریبون نداشتن دانشجویان در این سخنرانی گذشت.