به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در تحلیلی به بررسی نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته است.
در بخشی از این گزارش آمده است: در نسخه ترمیمی، مواردی از عدم تطابق حرف کلی سند تحول با سیاستهای نظام و حتی قوانین بالادستی به چشم میخورد. به عنوان مثال سیاست نظام در قبال مدارس دولتی، تقویت و در قبال مدارس غیردولتی، مدیریت آنها است. اما در سند دقیقاً نگاهی خلاف این موضوع وجود دارد و با نگاه خوشبینانه، پرداختن به موضوع مدارس دولتی و غیردولتی برابر است و با نگاه بدبینانه، کفه ترازو به سمت توجه بیشتر بر مدارس غیردولتی سنگینی میکند.
در طول بیش از یک دههای که از تصویب سند فعلی میگذرد، نظام آموزشی کشور، معلمان، دانشآموزان و دستاندرکاران امر تربیت، اتفاقات مهم و اثرگذاری را از سر گذراندهاند. انتظار میرفت نسخه ترمیمیافته نگاهی جامع به این مسائل و چالشها داشته باشد. با این حال بهنظر میرسد بسیاری از این تجربیات از دید نگارندگان نسخه ترمیمی مغفول ماندهاند از جمله تجربه آموزش مجازی، تعلیم و تربیت کودک، تأمین و تربیت نیروی انسانی.
وضعیت کنونی تعلیموتربیت کشور با وجود بسیاری از مسائل ریز و درشت، دارای چند مسئله و گلوگاه اساسی است که نسبت به سایر موارد اولویت دارند. موضوعاتی مانند مسئله «تربیت معلم»، «وضعیت مدارس دولتی عادی» و… را میتوان از این قبیل مسائل برشمرد. علیرغم اینکه انتظار میرود نسخه ترمیمیافته خلأها و چالشهای موجود در نسخه پیشین را با تاکیدات «کافی» و «مناسب» پوشش دهد، اما به نظر میرسد این نسخه به قدرکافی و مطلوب به این مسائل توجه نداشته است.
مشروح این گزارش را اینجا مشاهده کنید.
انتهای پیام/