به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، یادداشت فاطمه سادات لنگری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان عترت واوان؛ نسخه سند ترمیم یافته بدون جهت دهی مشخص و با گزاره هایی که مبهم و گرد و محافظ کارانه می باشد، قرار است خط ومشی های نظام تعلیم و تربیت را در افق ۱۴۱۴مشخص کند؟
مسئلهی تحوّل مسئله ای جدی است، آموزشوپرورش ما نیازمند تحوّل است اما چهارچوب تحول هم باید مشخص باشد و از برخی خطوط قرمز عبور نکند. از این رو در ادامه به بیان برخی ایرادات جدی سند میپردازیم:
۱. ما تحول را بر اساس ارزش های اسلامی ایرانی میخواهیم نه ارزش های غربی، لیکن بعضاً نکاتی در لفافه نگاشته شده است که در تضاد جدی با مبانی ارزشی است، نمونهای از آن را در راهکار ۳-۲۰ شاهد هستیم که اساساً در پی انطباق سیستم آموزش و پرورش بامقیاس های جهانی و بین المللی است.
۲. نگاه به آموزش و پرورش نباید نگاهی مصرف گرایانه، بلکه باید نگاهی سرمایه گذارانه باشد و این واقعیت که آموزش و پرورش اثرات مستقیمی در پیشرفت کشور دارد باید در باور جامعه نهادینه شود؛ اما در این سند آموزش و پرورش را به منزله یک بنگاه اقتصادی تلقی میکند که این را به وضوح در راهکار ۶-۲۳ شاهد هستیم.
۳. در این سند به جای کیفیت بخشی و حمایت از مدارس دولتی که مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید کردهاند، صحبت از تاسیس و حمایت از مدارس غیر دولتی شده است!
۴. اساسا هدف تربیت در جامعه انسان سازی است؛ در واقع یعنی رشد و شکوفایی استعدادهای مادی و معنوی افراد برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی. طبیعتا حاکمیت اسلامی که به دنبال تشکیل تمدن توحیدی است نمیتواند نسبت به فرآیند تربیت فردی و اجتماعی بیتفاوت باشد.
۵. در این سند به نظر فهم درستی از جریان مردمیسازی تعلیم وجود ندارد و به سمت برون سپاری می رود، موضوعی که مقام معظم رهبری صراحتاً مخالفت خود را من باب این مسئله مطرح کردهاند.
۶. با توجه به دیدگاه رهبر معظم انقلاب و نظام به موضوع معلم، بر این امر تأکید دارد که برای تربیت معلم هیچ مسیری به غیر از تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان نباید متصور شد، در این سند راهکارهایی مطرح شده است که عملاً در آینده ای نه چندان دور سبب تخته شدن درب مراکز دانشگاه فرهنگیان خواهیم بود.
۷. انتظار میرود دستگاه های تقنینی و سیاست گذاری، توجه جدی تری به مفاد سند تحول پیش از تصویب داشته و نظرات کارشناسان را ترتیب اثر دهند.
انتهای پیام/