• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 7 - رجب - 1447
  • برابر با : Friday - 26 December - 2025
0

پیش‌دبستانی اجباری تا آموزش شغلی؛ بدون تغییر در ساختار نظام آموزشی

  • کد خبر : 9919
  • ۰۵ دی ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۶
پیش‌دبستانی اجباری تا آموزش شغلی؛ بدون تغییر در ساختار نظام آموزشی
مهرمحمدی در گفت‌وگو با رستا گفت: اجباری شدن پیش‌دبستانی باید به‌صورت تدریجی و با اولویت مناطق غیرفارسی‌زبان اجرایی شود تا محرومیت‌های زبانی دانش‌آموزان کاهش یابد؛ تغییری که به گفته او بدون افزایش تعهدات مالی دولت و در چارچوب ساختار فعلی نظام آموزشی قابل تحقق است و مستلزم پیش‌بینی مسیرهایی مانند آموزش‌های شغلی و مهارت‌آموزی برای فارغ التحصیلان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس مدارس، مهسا رحیمی؛ محمود مهرمحمدی، سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با رستا در خصوص تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر تغییر ساختار و اجباری شدن دوره‌ی پیش‌دبستانی گفت:

پوشش سراسری پیش دبستانی اصل مورد توافقی است که باید با اولویت مناطق غیرفارسی زبان و به منظور رفع محرومیت‌های زبانی در میان دانش‌آموزانی که زبان مادری‌شان فارسی نیست، به صورت تدریجی اجرایی شود.

مهرمحمدی با تاکید بر ماموریت آموزش‌وپرورش در دوره‌ی اول دبستان افزود: اگر ما بخواهیم آموزش رسمی را از سن ۵ سالگی آغاز کنیم، باید با در نظر گرفتن شرایط کودکان در این بازه‌ی سنی حساس، آموزش‌ را به سمت رشد اجتماعی و عاطفی سوق بدهیم؛ آن هم آمیخته با بازی و فعالیت‌های بدنی. سپس این هدف را باید به دوره‌ی اول دبستان نیز تسری دهیم. به عبارتی ضروری است که روح حاکم بر پیش‌دبستانی، در دوره‌ی اول دبستان نیز جاری و ساری شود.

به این ترتیب، نه تنها نگرانی‌ها در رابطه با دشواری آموزش برای دانش‌آموزان، تا حد زیادی برطرف می‌شود، بلکه موجب کاستن از این بار و تسری دادن وجه شناختی به دوره‌ی اول دبستان نیز می‌شود. در این‌جا می‌توان بار اصلی آموزش و تعلیم را به دوره‌ی دوم دبستان منتقل کرد.

سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید برای نوجوانانی که یک‌سال زودتر فارغ التحصیل می‌شوند، تدابیر لازم را باتوجه به اهداف و علایق و برنامه‌های گوناگونی که در سر می‌پرورانند، در نظر بگیرد.

وی افزود: مشخصا پیشنهاد من در این مورد، آن است که برای این دسته افراد یادشده، امکان‌ ورود به دانشگاه و یا اعزام‌ به سربازی فراهم شود. همچنین برای کسانی که قصد ورود به بازار کار را دارند، پی‌ریزی تربیت شغلی و مهارت‌آموزی انجام پذیرد. این امر هم با استفاده از بسترهای موجود در کشور و با همکاری نهادها، مراکز آموزشی مختلف و موسسات مربوطه در بخش‌های مختلف اقتصادی، میسر است و می‌توانیم آموزش‌های معطوف به شغل و تربیت حرفه‌ای و اقتصادی را دنبال کنیم.

مهرمحمدی ادامه داد: من نگاه تغییر ساختاری به این طرح ندارم. ساختار همان ۳، ۳، ۶ باقی می‌ماند. در این طرح لازم نیست که دولت خود را متکفل هزینه‌ی ۱۳ سال تحصیل بداند؛ در شرایطی که برای ۱۲ سال هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. من تاکید دارم که سن لازم‌التعلیمی از ۶ تا ۱۸ سالگی، به ۵ تا ۱۷ سالگی تغییر یابد و تعهدات مالی دولت افزایش پیدا نکند.

وی در آخر گفت: پوشش رایگان و سراسری این دوره برای کودکان ۵ ساله باید هدف‌گیری شود. با ادغام پیش‌دبستانی در ساختار، هر دو وجه رایگان بودن و الزامی بودن این دوره تامین می‌شود. همان طور که پیشتر اشاره شد، اجرایی شدن این طرح با درنظر گرفتن ملاحظات و محدودیت‌های اجرایی (فضا، نیروی انسانی، برنامه درسی) باید به صورت تدریجی و با اولویت مناطق غیر‌فارسی‌زبان باشد تا بتواند به اهداف خود دست یابد. به هر حال از نظر من نظام آموزشی باید با برنامه‌ریزی، خود را مهیای این اتفاق بکند. ولو به آن به‌عنوان یک اتفاق راهبردی بنگرد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.