• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 9 - صفر - 1447
  • برابر با : Sunday - 3 August - 2025
0

نقش‌آفرینی معلم خبرنگار در منازعه روایت و معنا

  • کد خبر : 9201
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۳
نقش‌آفرینی معلم خبرنگار در منازعه روایت و معنا
مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی رستا با تأکید بر جایگاه معلم در عرصه روایت تصریح کرد: معلمی امروز صرفاً به معنای تدریس نیست، بلکه ناظر به نقشی عمیق‌تر در ساخت اجتماعی معنا و شکل‌دهی به افق‌های فرهنگی جامعه است. رستا در پی آن است که شبکه‌ای از معلمان و دانشجومعلمان دغدغه‌مند، تحلیل‌گر، اهل قلم و اهل کنش را شکل دهد. کسانی که بتوانند از دل مدرسه، روایتی واقع‌بینانه، دقیق و مسئولانه از آموزش و پرورش ارائه دهند و با بهره‌گیری از بستر رسانه در جهت تبیین و حل مسائل این حوزه نیز نقش‌آفرین باشند.

به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی رستا، حمیدرضا قائم‌پناه، مدیرمسئول رستا، رسانه تعلیم و تربیت ایران، در افتتاحیه بخش مجازی پنجمین دوره معلم خبرنگار با اشاره به بنیان نظری این حرکت رسانه‌ای اظهار داشت: رستا با تکیه بر برداشتی تمدنی از هویت معلم و با الهام از آموزه‌های انقلاب اسلامی، معتقد است که معلم صرفاً انتقال‌دهنده محتوا نیست، بلکه کنشگری حقیقت‌محور است که می‌تواند در سپهر فرهنگی و اجتماعی جامعه، اثرگذار، روایت‌گر و تاریخ‌ساز باشد.

وی افزود: اگر باور کنیم که معلم، وارث حرفه پیامبران است نه در سطح شعار، بلکه در عرصه اندیشه، نمی‌توان او را تنها مجری برنامه‌ها و سیاست‌های آموزشی دانست. معلم باید به‌عنوان راهبر اجتماعی، مروج معنا و گفتمان‌ساز، حضوری مؤثر و جریان‌ساز در عرصه عمومی داشته باشد. همان‌گونه که در تاریخ انقلاب اسلامی، شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید امیرعبداللهیان این نقش را به‌خوبی ایفا کردند.

قائم‌پناه در ادامه با اشاره به نبرد روایت‌ها در فضای امروز تصریح کرد: در شرایطی که جریان‌های رسانه‌ای مختلف تلاش می‌کنند تصویری تیره، تحریف‌شده یا کم‌ارزش از آموزش و پرورش بسازند و روایت‌هایی جزئی از خطاها و کاستی‌ها را به‌عنوان تصویر کلان جا بزنند، معلم خبرنگار باید صدای حقیقت‌طلبی، عقلانیت و معنویت باشد. او باید با وفاداری به سنت‌های الهی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، روایتی از امید بسازد؛ روایتی که واقعی، شجاعانه، الهام‌بخش و مبتنی بر واقعیت میدانی باشد.

وی تأکید کرد: روایت‌گری در میدان تعلیم و تربیت مسئولیتی نیست که بتوان آن را به رسانه‌های غیرحرفه‌ای یا جریان‌های خارج از گفتمان انقلاب سپرد. این معلم است که باید روایت‌گر میدان باشد. کسی که آموزش و پرورش را از درون می‌شناسد و با زبان خِرَد و تعهد روایت می‌کند.

مدیرمسئول رستا همچنین گفت: این رسانه در پی آن است که با پیوند دادن معلمان دغدغه‌مند از سراسر کشور، زمینه‌ای برای شبکه معلم‌خبرنگار فراهم سازد؛ معلم‌خبرنگاری که فراتر از انتقال صرف اخبار، به تولید معنا، شکل‌گیری گفتمان و مطالبه‌گری حرفه‌ای از دل مدرسه بینجامد.

قائم‌پناه در پایان تأکید کرد: معلم خبرنگار باید نه‌تنها آینه‌ای برای بازتاب واقعیت آموزش و پرورش باشد، بلکه چراغی برای روشن‌کردن مسیر آینده. در میدان منازعه معنا، این معلم است که با تکیه بر صداقت، تعهد و دانایی، می‌تواند کنشگری فعال و نقش‌آفرین در روایت‌گری تربیتی باشد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.