به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، در چکیده این نقدنامه آمده است: تصمیم به افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۳۰ سال یکی از تغییرات قابل توجه در سیاستهای نظام آموزشی ایران است که به طور گستردهای مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این تغییر میتواند تأثیرات مثبتی همچون جذب افراد با تجربه بیشتر بلوغ فکری بالا و توانایی مدیریت بهتر در مواجهه با چالشهای تربیتی را به همراه داشته باشد با این حال چالشهایی نظیر کاهش جذابیت حرفه معلمی برای جوانان فشارهای اقتصادی بر دانشجویان مسن تر و کاهش انگیزه ورود به حرفه معلمی در میان جوانان نیز به همراه دارد مقایسه با سیستمهای آموزشی کشورهای مختلف نشان میدهد که اکثر کشورها بر سن ورود پایینتر به تربیت معلم تأکید دارند و از معیارهایی مانند توانمندیهای آموزشی و مهارتهای تدریس برای انتخاب معلمان استفاده میکنند.
در این راستا به نظر میرسد که ایران باید به جای تمرکز صرف بر سن به تقویت برنامههای آموزشی بهبود شرایط کاری معلمان و تقویت انگیزههای جذب معلمان جوان توجه بیشتری داشته باشد.
این نقد نامه ضمن بررسی دیدگاههای موافق و مخالف، تأثیرات احتمالی این تصمیم بر کیفیت آموزش و حرفه معلمی را تحلیل میکند و بر اهمیت ارزیابی دقیق و علمی این سیاست تأکید دارد.
در نهایت پیشنهاد میشود که این تغییرات در چارچوب یک برنامه آزمایشی اجرا شده و پس از ارزیابیهای جامع در سطح گستردهتری به کار گرفته شود تا منافع آن به تحقق اهداف بلندمدت نظام آموزشی کشور کمک کند.
نگارنده: حدیث خسروبیگی، دانشجومعلم و معاون سیاستورزی بسیج دانشجویی پردیس حضرت زینب کبری استان مرکزی
دریافت فایل