به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دولت شهید رئیسی، در این مراسم با اشاره به برنامه هفتم پیشرفت، آن را غنیتر و اجراییتر از برنامههای پیشین دانست و گفت: در قانون برنامه هفتم تأکید ویژهای بر تقویت مدرسه و مهارتآموزی شده و بسیاری از مفاد بودجهای سال جاری نیز مبتنی بر همین مصوبات تنظیم شدهاند.
وی با بیان اینکه اقدامات شاخصی در حوزه هوش مصنوعی و توسعه هنرستانها در دوره اول متوسطه انجام شده، افزود: آمار دانشآموزان هنرستانی بیش از ۳۵ درصد افزایش یافته و در مهر ۱۴۰۳ به حدود ۴۳ درصد رسیده است؛ رشتهها نیز بر اساس آمایش منطقهای توسعه پیدا کردهاند.
کاظمی با اشاره به تجربه سالهای گذشته در توسعه رشتههای پرهزینه مانند کامپیوتر و حسابداری، یادآور شد: در شورای عالی اشتغال با ریاست شهید رئیسی، گزارش آموزش و پرورش برای اولین بار به عنوان دستور کار اصلی مطرح شد و تأکید ایشان این بود که حل مسئله اشتغال، از آموزش و پرورش آغاز میشود.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم، تأسیس بیش از ۱۰۰ هنرستان جوان در کارخانهها در سراسر کشور بود؛ کارخانهها بهطور مستقیم فضا، تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز هنرستان را تأمین کردند و این الگو در استان مرکزی نیز به همت آقای مولوی اجرایی شد.
کاظمی با انتقاد از تعطیلی مدارس به بهانه ناترازی انرژی گفت: در آموزش غیرحضوری، مهارتآموزی تعطیل است و کیفیت یادگیری نیز بهشدت افت میکند. همچنین آغاز ساعت امتحانات از ۶ صبح موجب کاهش یادگیری و نارضایتی جدی شده است.
کاظمی با اشاره به تأکید و تأیید فعالین نظام تعلیم و تربیت، بهویژه مقام معظم رهبری در سالهای اخیر برای رسیدگی به وضعیت مدارس دولتی، گفت: «اقدامات دولت شهید رئیسی، خصوصاً در حوزه متوسطه و فنیوحرفهای، در این مسیر معنادار بود.»
وی افزود: یکی از ویژگیهای شهید رئیسی، ولایتپذیری ایشان بود. نگاهی که حضرت آقا به مسائل داشتند، بهخصوص در سیاستهای کلی، باعث شد آموزش و پرورش نهتنها یکی از اولویتهای دولت نباشد، بلکه اولویت اول دولت شهید رئیسی قرار گیرد.
کاظمی ادامه داد: از منظر مقام معظم رهبری، انتظار از آموزش و پرورش، اجراییسازی سند تحول بنیادین و توجه جدی به عدالت آموزشی بود. در همین راستا نگاه سرمایهای به آموزش و پرورش شکل گرفت؛ چون اینجا محل تربیت نیروی انسانی است.
وی با تأکید بر اینکه در همین راستا، توجه ویژه به مدرسه در دستور کار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: تصمیمگیری بهموقع – که یکی از ضعفهای اصلی مدیران ماست – و پیگیری جدی موضوعات، از ویژگیهای بارز دولت شهید رئیسی بود. تا پیگیری نشود، موضوعی حل نمیشود.
معاون سابق وزیر با اشاره به وضعیت آغاز دولت سیزدهم گفت: وقتی دولت شروع شد، آموزش و پرورش دو سال تعطیل بود و ارادهای برای بازگشایی مدارس وجود نداشت. بازگشایی مدارس و شروع مجدد آموزش حضوری یکی از اقدامات کلیدی دولت شهید رئیسی بود.
وی با بیان اینکه با افت آموزشی شدید، بهویژه در دروس ریاضی، علوم و فارسی مواجه بودیم، افزود: ما برای شروع این کار، در نقطه آغاز قرار داشتیم. مسئله دوم، تحول در شیوه جذب معلمان بود و مسئله دیگر، نگهداشت معلم و شان و منزلت آنها از طریق اجرای رتبهبندی بود.
کاظمی تأکید کرد: نگهداشت شان معلم و تحول در مدارس دولتی باید بهعنوان یکی از ارکان عدالت آموزشی زنده نگه داشته شود. استعدادیابی هم فقط در آموزش حضوری اتفاق میافتد؛ این مهم از طریق ایجاد موقعیتهای یادگیری بیرون از کلاس درس، مثل احیای کارگاههای آموزشی، امکانپذیر است.
وی تصریح کرد: علم نافع باید آموزش داده شود. بخشی از آن به محتوا مربوط است، بخشی دیگر توجه به مهارتآموزی که زمینهساز استعدادیابی است. گامهایی در این مسیر برداشتهایم و سعی کردیم زیرساختهایی که سند تحول بنیادین نیاز دارد، تأمین شود.
کاظمی با اشاره به اشکالات سند تحول بنیادین گفت: بخش عمدهای از سند از جنس مدرسه نیست و این موضوع از طریق تدوین نقشه راه و اقدامات عملیاتی دنبال شد. یکی از مشکلات، نبود نگاشت نهادی درون آموزش و پرورش بود و بسیاری از تکالیف درونسازمانی مشخص نشده بود.
در ادامه این مراسم، حسین مولوی، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان مرکزی، از منظر میدانی به تحلیل عملکرد دولت شهید رئیسی پرداخت و گفت: بهعنوان کسی که در مدرسه و منطقه حضور مستقیم داشته، آثار سیاستهای این دولت را بهروشنی لمس کردهام.
وی افزود: باید گزارش امروز وزیر آموزش و پرورش در حضور مقام معظم رهبری با گزارشهای پیشین مقایسه شود. تمام کلیدواژههای مطرحشده در این جلسه برگرفته از ریلگذاریهای دولت شهید رئیسی بود: از ترمیم سند تحول بنیادین گرفته تا تأسیس قرارگاه عدالت آموزشی و تدوین سند ملی مهارت.
مولوی با اشاره به شرایط بحرانی مدارس در آغاز دولت سیزدهم گفت: ما با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجه بودیم که آموزش مجازی در دوران کرونا موقتاً آن را پنهان کرده بود. با بازگشت به آموزش حضوری، بحران آشکار شد.
وی همچنین از سیاست کاهش نیروی انسانی در دولت پیشین انتقاد کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید، وزیر وقت آموزش و پرورش رسماً گفته بود که تنها به ۶۰۰ هزار معلم نیاز داریم، در حالی که ما نیاز به بیش از ۹۰۰ هزار نیرو داریم. پذیرش ۳۵۰۰ دانشجومعلم در آن سالها به هیچوجه پاسخگوی نیاز نبود.
مولوی در پایان تأکید کرد: بسیاری از زیرساختهایی که امروز به عنوان عملکرد ارائه میشود، در همین سه سال دولت شهید رئیسی بنا نهاده شده و اگر این روند ادامه پیدا میکرد، تحول بزرگی در نظام آموزشی رقم میخورد.