به گزارش خبرنگار پایگاه خبریتحلیلی رستا، صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش، در نشست خبری حاشیه سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزشوپرورش کشور بر ضرورت تحول اساسی در برنامههای پرورشی و فرهنگی مدارس تأکید کرد و گفت: در سالهای اخیر، هرچند در انتقال محتواهای آموزشی و مهارتهای خوشبختی به دانشآموزان اقداماتی انجام شده است، اما فرصت کافی برای تمرین این مهارتها در دوره دانشآموزی را شاید کمتر فراهم کردیم.
وی با اشاره به تغییر سبک زندگی و کاهش ارتباطات خانوادگی، محلی و دوستانه افزود: در گذشته بسیاری از مهارتهای زندگی در بستر همین تعاملات شکل میگرفت، اما امروز با گسترش فضای آپارتمانی و زندگی موبایلی، دانشآموزان از بسیاری از فرصتهای تمرین مهارتهای اجتماعی و جمعی محروم شدهاند. این روند در فعالیتهای پرورشی نیز مشاهده میشود؛ به گونهای که شور و نشاط برنامههای دهه ۶۰ و ۷۰ و رسانههای تخصصی نوجوان به مرور کمرنگ و بعضاً تعطیل شده است.
ملکی یکی از نمونههای این روند را کاهش اردوها و فعالیتهای گروهی دانست و تصریح کرد: در دهههای گذشته اردوها و اردوگاهها رونق فراوانی داشتند، اما امروز به حاشیه رفتهاند و همین مسئله ضرورت آسیبشناسی جدی فعالیتهای پرورشی و فرهنگی گذشته را برجسته میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر سرعت تحولات جهانی و فناوریهای نوین، خاطرنشان کرد: شرایط امروز ایجاب میکند که سازوکارهای پرورشی با نگاهی آیندهنگر دستخوش تغییر شود. تحولات اساسی در فناوریهای فرهنگی و اجتماعی سبک زندگی دانشآموزان را به شدت تحتتأثیر قرار داده و ما باید نسلی را برای آیندهای تربیت کنیم که متفاوت از وضعیت فعلی خواهد بود.
به گفته ملکی، برنامههای راهبردی معاونت پرورشی سه محور اصلی دارد:
۱- آیندهنگاری ایران و طراحی سازوکارهای مدیریت استراتژیک برای تربیت نسل آینده.
۲- فراگیرسازی فرصتهای پرورشی برای همه دانشآموزان و جلوگیری از محرومیت بخشی از آنان از مهارتهای خوشبختیآفرین.
۳- تحول در فناوریهای فرهنگی و تغییر در جریان پیام، محتوا و محصولات فرهنگی و تربیتی.
وی با اشاره به ضرورت تغییر نگرش در فعالیتهای پرورشی گفت: دانشآموزان نباید صرفاً مخاطب برنامهها باشند، بلکه باید در جایگاه طراح و مجری فعالیتهای فرهنگی و تربیتی قرار بگیرند. اگر نقش دانشآموزان به رسمیت شناخته شود، بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور نیز حل خواهد شد.
ملکی بر لزوم میدان دادن به تشکلهای دانشآموزی تأکید کرد و افزود: حتی اگر در روند فعالیت دانشآموزان خطاهایی رخ دهد، تجربهای ارزشمند برای آنان خواهد بود. تأثیرگذاری همسالان بر یکدیگر از مهمترین ظرفیتهای پرورشی است.
او در ادامه با اشاره به رویکرد جدید وزارتخانه گفت: از این پس شاخص موفقیت مدارس در حوزه پرورشی نه فقط برگزاری جشنوارهها و مسابقات تخصصی، بلکه میزان مشارکت دانشآموزان در طراحی و اجرای برنامهها خواهد بود. مدرسهای موفقتر است که درصد بیشتری از دانشآموزانش را در فعالیتهای فرهنگی و تربیتی فعال کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با انتقاد از فرسودگی سازوکارهای اردویی اظهار داشت: نسل امروز نیازمند محیطهای سالم، امن و اثرگذار در اردوهاست و به همین دلیل نوسازی روشها و امکانات اردوگاهی در دستور کار قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و طرح «نماد» (نظام مراقبتهای اجتماعی دانشآموزان) را یکی از برنامههای موفق آموزشوپرورش دانست. او گفت: سال گذشته نزدیک به ۸ میلیون دانشآموز غربالگری شدند و رسیدگی به موارد شناساییشده صورت گرفت. در سال تحصیلی آینده نیز هدفگذاری شده است که غربالگری در مقطع متوسطه به ۱۰۰ درصد برسد.
ملکی تأکید کرد: هر قدر فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و گروهی تضعیف شود، آسیبهای اجتماعی پررنگتر خواهد شد. بنابراین باید هم در زمینه پیشگیری و هم در رسیدگی به موارد موجود تلاش مضاعفی صورت گیرد.