به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس تربیت معلم،مراسم روز دانشجو در پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست دانشگاه فرهنگیان برگزار شد. در این مراسم، نمایندگان تشکلهای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به بیان دغدغهها و چالشهای خود پرداختند؛ پس از آن، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به اظهارات دانشجویان پاسخ داد و به تشریح اقدامات شورا و وضعیت اجرایی سند تحول بنیادین پرداخت.
نماینده جامعه اسلامی دانشگاه فرهنگیان
نماینده جامعه اسلامی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی تربیتشده در دانشگاه فرهنگیان گفت: اگر بنا داریم دانشجویان در عرصه سیاسی و اجتماعی رشد کنند، میبایست درصد تقویت تشکلها برای تمام ساحتی و تشکیلاتی را به ارمغان بیاورند.
او نسبت به محدودیتها و فشارهای اعمالشده بر تشکلها انتقاد کرد و افزود: پای تشکلها را با عدم تخصیص بودجه و فضای فیزیکی بستهاند.
همچنین درباره عدالت در انتصابات و گزینش گفت: دانشجو باید مطالبه کند، تا به کی باید به جای تعهد و تخصص، روابط سیاسی در انتصابات دخیل گردد؟
وی مشکلات مالی و رفاهی دانشجومعلمان را نیز مطرح کرد و گفت: آیا شان دانشجو این است که پس از ساعات تحصیل مسافرکشی کند؟ چرا حقوق دانشجومعلم متاهل و مجرد یکی است؟ چرا هنوز خوابگاه متاهلی نداریم؟
نماینده انجمن اسلامی دانشگاه فرهنگیان
نماینده انجمن اسلامی خواستار عدالت در تخصیص بودجه و فضاهای فیزیکی میان تشکلها بود و تأکید کرد: در شرایط فعلی کشور که بیش از هر زمان دیگر به گفتگوی سازنده و تنوع نیاز داریم، نباید تکصدایی در دانشگاه حاکم شود.
همچنین اضافه کرد: دانشجومعلمی که تعیینکننده مسیر آینده کودکان و نوجوانان است، چرا نباید از شفافیت مسائل مالی و حقوقی خود برخوردار باشد؟
نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان
نماینده بسیج دانشجویی به نقش آموزش و پرورش در مقابله با نفوذ استکبار و اهمیت سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: بیراههای که تمرکززدایی بیقید و شرط از برنامه درسی ایجاد میکند، منجر به باز شدن پای نفوذ جریانات متفاوت به نهاد تعلیم و تربیت میشود.
وی ضمن انتقاد از بازآرایی ساختار دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: طرحی که با الگوبرداری کورکورانه از دانشگاههای عام وزارت علوم موجب منزوی کردن معاونت فرهنگی و تربیتی در استانها شده، دهنکجی به رسالت اصلی دانشگاه است.
نماینده شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان
نماینده شورای صنفی با تأکید بر اهمیت فضای آموزشی و اساتید برجسته گفت: چگونه انتظار داریم نهال نحیف تعلیم و تربیت بدون باغبانی خبره تبدیل به درختی تنومند شود؟
وی افزود: فرسودگی ۷۰ درصد فضاهای دانشگاه فرهنگیان و نبود اداره کل عمران و نوسازی از مهمترین دغدغههاست.
نماینده تشکلهای عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان
این نماینده، عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولتها را در زمینه عدالت آموزشی مورد نقد قرار داد و گفت: سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۳۰ سال افزایش یافته، در حالی که کارشناسان با این تغییر موافق نبودند.
وی همچنین به عدم انتشار گزارش اجرایی نقشه راه سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: شورا موظف است گزارش اجرایی سال ۱۴۰۳ را منتشر کند تا میزان تحقق مصوبات مشخص شود.
نماینده مرکز عترت
این نماینده به دغدغههای دانشجویان دختر اشاره کرد و گفت: چرا دانشجویان دختر را برای رفتوآمد به دانشگاههای دوردست دچار خطر و دغدغه مالی میکنید؟
او همچنین نسبت به کیفیت آموزش و استفاده از منابع قدیمی انتقاد کرد و گفت: عدم تناسب فضای فرهنگی و آموزشی، موجب شده دانشجویان صرفاً برای اخذ گواهی ضمن خدمت در کارگاهها شرکت کنند و بهره علمی واقعی نبرند.
عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به صحبتهای نمایندگان تشکلها با اشاره به تاریخچه دانشگاه فرهنگیان و اهمیت جنبش دانشجویی اظهار داشت: جنبش دانشجویی یک جنبش چندساحتی است و نباید گرفتار تحریف و تصرف شود.
وی اقدامات شورا برای اجرای سند تحول بنیادین و تصویب مصوبات مهم دانشگاه فرهنگیان را تشریح کرد و گفت: در سه سال اخیر بیشترین مصوبات برای دانشگاه فرهنگیان تصویب شده و نقشه اجرایی سند بنیادین در حال اجراست.
خسروپناه بر اهمیت مشارکت دانشجویان در تصمیمگیریها و ایجاد هیئت اندیشهورز دانشجویی تأکید کرد: پیشنهاد میکنم از همه تشکلها، نمایندگان دانشجویی انتخاب شوند و بهعنوان هیئت اندیشهورز دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور فعالیت کنند.
دبیر شورا درباره نقد دانشجویان نسبت به تصمیمگیریهای شورای عالی اظهار داشت: اینکه میگویند با فشار پیامکی چیزی را مصوب کردیم حرف درستی نیست، میلیونها پیامک رباتی آمد اما با این فشارها و تهدیدها عقبنشینی نکردیم.
وی در خصوص وضعیت خوابگاهها افزود: در فضای خوابگاهها، من دیدم در یک اتاق چند دانشجومعلم زندگی میکنند. به عنوان دبیر شورا واقعاً شرمنده شدم. مدرسهسازی خیلی مهم است، ولی خوابگاه دانشجو معلمان باید در شأن معلم ساخته شود.
وی همچنین توضیح داد که عدالت آموزشی به معنای تلاش برای نزدیک کردن سطح دانشآموزان از نظر کیفی و کمی و جلوگیری از خصوصیسازی آموزش است و تأکید کرد که مشارکت خیرین در ساخت مدارس و سرمایهگذاری در محتوا، نمونهای از اجرای عدالت آموزشی است.
وی در پایان بر اهمیت پیگیری مستمر مسائل آموزشی و تربیت معلم تأکید کرد و گفت: انتقادات دانشجویان ارزشمند است، اما همه تصمیمات شورا کارشناسی و با نظر فعالان تربیتی استانها اتخاذ شده است.















