به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، زینب مالکی، دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان تهران در یادداشتی نوشت:
در روزگاری که هجمههای فرهنگی، رسانهای و هویتی، نسل نوجوان و جوان ما را نشانه گرفته، نمیتوان نقش معلم را در همان چارچوب محدود مدرسه خلاصه کرد. معلم، اگر قرار است معمار تمدن نوین اسلامی باشد، باید سنگر تربیتیاش را در دل جامعه برپا کند. از نگاه من، مسجد امروز همان سنگر فرهنگی گمشدهای است که باید به آن بازگردیم.
نقش دانشجومعلمان باید بازتعریف شود
امروز نباید نقش دانشجومعلم را صرفاً در چارچوب کلاسهای درسی تعریف کرد. رسالت معلمی فراتر از آموزش در مدرسه است. در شرایط فعلی کشور، دانشجومعلمان باید نقش جدیتری در هدایت فرهنگی جامعه ایفا کنند و این اتفاق، در گام نخست، باید از مساجد آغاز شود. الان وقت آن است که مساجد به میدان اصلی ما برای تربیت نسل آینده تبدیل شوند.
مسجد؛ سنگر تاریخی تربیت نسل انقلابی است
در دوران دفاع مقدس، بسیاری از رزمندگان و شهدای ما در فضای مساجد رشد یافتند. شهید مصطفی صدرزاده، شهید عبدالکریم اصل غوابش و بسیاری دیگر، در همین بستر تربیتی به الگوهایی کمنظیر تبدیل شدند. امروز نیز ما نیازمند بازگشت به همان مدل موفق تربیتی هستیم. مسجد، بهعنوان پایگاه فرهنگساز و اخلاقمحور، میتواند نقشی تعیینکننده در تربیت نسل آینده ایفا کند. نباید اجازه دهیم این پیوست فرهنگی و تربیتی قطع شود.
فرصت ماه محرم برای حضور فعال را جدی بگیریم
با فرارسیدن ماه محرم و افزایش فعالیتهای مذهبی و فرهنگی در مساجد، فرصت مغتنمی برای دانشجومعلمان فراهم شده تا وارد میدان شوند. فعالیت هیئتهای مذهبی، پایگاههای بسیج، و گروههای مردمی، ظرفیتی واقعی برای ماست تا نقش فرهنگی خود را تمرین کنیم. مثل دوران دفاع مقدس، باید شور و شعور مذهبی و انقلابی را از همین پایگاهها آغاز کنیم.
امام خمینی (ره): مسجد سنگر است
فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی که فرمودند «مسجد سنگر است؛ سنگرها را حفظ کنید»، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه و تحقق عملی است. متأسفانه این جمله، تبدیل به یک شعار زبانی شده و در عمل کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ما باید عملاً به مسجد بازگردیم؛ نه فقط برای عبادت، بلکه برای کار تربیتی، فعالیت فرهنگی، و ساختن نسلی مؤمن، انقلابی و با بصیرت.
پویش ملی «دانشجومعلم مسجدی» باید راهاندازی شود
پیشنهاد مشخص من این است که یک پویش ملی تحت عنوان «دانشجومعلم مسجدی» در سطح کشور راهاندازی شود. دانشجومعلمان میتوانند با مساجد محلههای خود ارتباط مؤثر برقرار کرده و در کنار فعالیتهای آموزشی، به برنامههای فرهنگی، قرآنی و تربیتی نیز بپردازند. هر مسجد میتواند به یک پایگاه آموزشی ـ تربیتی تبدیل شود و ما دانشجومعلمان، پیشگام این حرکت باشیم.
در پایان باید تأکید کنم که دانشجومعلم امروز، معلم تمدنساز فرداست؛ و این مسیر، بیشک از میان مسجد میگذرد.