• امروز : شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 30 - ذو الحجة - 1445
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
5

جهاد دانشجومعلمان؛ جهادی از جنس دغدغه، انگیزه و امید

  • کد خبر : 7421
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۶
جهاد دانشجومعلمان؛ جهادی از جنس دغدغه، انگیزه و امید
گروه جهادی «شهید مسعود طاهری» طی حدود هفت‌سال فعالیت خود، از مهم‌ترین عرصه‌های حضور برای دانشجومعلمان جهادی استان فارس است. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا،فاطمه موسی نژاد، معاونت جهادی دانشگاه سلمان فارسی شیراز در گفت‌وگو با رستا گفت:

به برکت نام مبارک شهید مسعود طاهری، جهادگران این گروه در پایگاه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس، کارهای جدی و مهمی را در طول سال پیگیری می‌کنند. فعالیت‌های این گروه جهادی، در قالب «اردوهای جهادی هجرت»، «جهاد تربیتی»، «جهادنگاشت»، «خیریه‌ی جهادی» و «پیگیری اهداف نهضت ملی مدرسه‌ی ایران» انجام می‌پذیرد و در تمام موارد بیان‌شده، سازوکارهای ویژه‌ای برای پیگیری مفصل برنامه‌ها وجود دارد.

اردوی جهادی هجرت؛ هجرت از قفس نفس

موسی‌نژاد تشریح کرد: در سال تحصیلی گذشته، معاونت عملیات جهادی پایگاه سلمان فارسی، تا جای ممکن، توفیق عملی کردن اهداف و ماموریت‌های خود را داشته است. در شرح برخی فعالیت‌ها در حیطه‌های بیان‌شده، باید افزود که به طور معمول در طول سال، دو الی سه اردوی جهادی «هجرت» برنامه‌ریزی می‌شود. آخرین اردوی جهادی برگزار شده در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، نقطه‌ی عطفی در تغییر رویکرد اردوی جهادی بود که متناسب با اقتضائات زمانی و نیازهای جدی دانش آموزان تدارک دیده شد.

کارگروه‌های تخصصی اردوی جهادی هجرت

معاونت جهادی دانشگاه سلمان فارسی شیراز ادامه داد: در این اردو، کارگروه‌های تخصصی در زمینه‌ی «محتوای آموزشی»، «سفیران مقاومت»، «جهادنگاشت»، «بازی و کادرستی هدفمند» و «رسانه و رشد جهادی» تشکیل شد. و با دعوت از خیرین جهادی جهت مشارکت در این امر، نتایج قابل قبولی کسب شد.

وی در خصوص نحوه‌ی فعالیت این کارگروه‌ها گفت: کارگروه «سفیران مقاومت» به شکل روایت قهرمانان سامان یافت. کارگروه «محتوای آموزشی» با توجه به اطلاعاتی که از نیازها و چالش‌های دانش‌آموزان منطقه‌ی هدف در هر پایه در دست داشتیم، کار خود را جلو می‌بُرد. و کارگروه «بازی و کاردستی هدفمند»، در نتیجه‌ی مطالعات و تحقیقات کافی، برنامه‌های خود را اجرایی می‌ساخت.

موسی‌نژاد افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما برای برگزاری اردوی جهادی هجرت، حضور گروه‌های جهادی بهداشت و درمان، شامل پزشکان و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی بود، که به علت تداخل اردو با زمان امتحانات میان‌ترم این عزیزان، از حضور سودمندشان محروم ماندیم.

فلسطین؛ مسئله‌ای که نباید فراموش شود

معاونت جهادی دانشگاه سلمان فارسی شیراز گفت: در خصوص موضوع «مقاومت»، با توجه به اهمیت آگاهی‌بخشی در شناخت جبهه‌ی حق و باطل، پویش سراسری «زنگ مقاومت» در فروردین‌ماه آغاز شد و با هدف تبیین و روشن‌گری مسئله‌ی فلسطین، در مدارس، مساجد و حسینیه‌ها، ایده‌های پیشنهادشده به اجرا درآمد.

جهاد تربیتی؛ از جشن روزه‌اولی‌ها تا فعالیت‌های تربیتی ماهانه

وی تاکید کرد: در حیطه‌ی «جهاد تربیتی» به لطف خدا و همت جهادگران، جشن روزه‌اولی‌ها با محوریت توحید و بندگی در چند شهرستان استان فارس اجرا شد. هم‌چنین یکی از فعالیت‌های شکل گرفته در ماه مبارک رمضان، طرح «شاداب سازی مدارس» بود که در یکی از شهرستان‌های استان فارس عملی شد.

 

موسی‌نژاد تاکید کرد: به جهت این‌که شبکه‌سازی حضور جهادگران در سطح استان از اهمیت بالایی برخوردار است، درصدد اجرای طرح «پنج‌شنبه‌های تربیتی» در شیراز بودیم که متاسفانه در گیرودار کارهای اداری متوقف شد. هرچند که مصمم‌تر از قبل، در حال حل چالش‌ها و پیش‌برد امور در سال تحصیلی آتی هستیم.

در ادامه باید افزود که شبکه‌های شهرستانی ما هم‌چنان در تابستان فعال‌اند و در مناسبت‌های مختلف مثل اعیاد غدیر و قربان خدمت‌رسانی می‌کنند. علاوه بر آن، فعالیت‌های تربیتی به صورت ماموریت ماهانه در شهرستان‌ها اجرا می‌گردد.

مدرسه‌ی ایران، مدرسه‌ای برای همه

معاونت جهادی دانشگاه سلمان فارسی شیراز گفت: با در اولویت قرار دادن اهداف «نهضت ملی مدرسه‌ی ایران»، حضور گرم والدین دانش‌آموزان، پایگاه‌های بسیج منطقه‌ی هدف و دیگر اهالی روستا را در جلسات تربیت فرزند، مراسم روضه و گفت‌و‌گوهای حول محور مقاومت شاهد بودیم.

چرا که در مدرسه‌ی ایران، تمامی افراد، شامل والدین دانش‌آموز، ارگان‌های رسمی و غیررسمی، فارغ از هر محدودیتی، باید در امر تعلیم و تربیت شریک و دغدغه‌مند گردند. دانش‌آموز ما زمان زیادی از روز خود را با همین افراد – که تعدادشان کم هم نیست – می‌گذراند؛ با همه‌ی تاثیرات و جهت‌دهی‌های خوب و بد. پس لازم است که همه‌ی ایران پای کار تعلیم و تربیت باشند.

 

وی در پایان گفت: باید پذیرفت که هیچ مولفه‌ی متمایز کننده‌ای وجود ندارد. در جامعه‌ی ما، معلم همیشه یک فرد مورد اعتماد و آگاه به امور شناخته شده است. همین حضور چندروزه اما مستمر دانشجو معلمان ما در اردوهای جهادی هجرت، ذیل همین اهداف نهضت معنا می‌یابد؛ وگرنه می‌شد به همان حضور پنج‌ساعته در مدرسه کفایت کرد.

در حال حاضر که اهمیت نهضت ملی مدرسه‌ی ایران بیش از پیش نمود پیدا کرده است، نمی‌شود از نقش و تاثیر ارگان‌های رسمی غافل بود و توقع می‌رود زمینه‌ساز سهولت حضور جهادگران باشند؛ حضوری که در بیان مقام معظم رهبری، به جهاد تعبیر شده است.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=7421

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.