به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، سرویس استانی_فارس، مرضیه حلیمی، بحران کمبود انرژی، منجر به تعطیلی مکرر مدارس در سراسر استانهای کشور شده است. درواقع به نظر میرسد، تعطیلی مدارس، راهکاری برای مدیریت این بحران در نظر گرفته میشود. اگر نگاه کوتاهی به ادبیات نظری مدیریت بحران در حکمرانی داشته باشیم، دور از نظر نیست که از سه مرحلهی پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران، هم اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با مرحلهی دوم و در واقع مقابله با بحران هستیم.
مقابله با بحران، ارائهی خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است و با هدف حفاظت از منابع مختلف در جلوگیری از گسترش خسارات، مقابله با حوادث بحرانی جانبی، شناسایی دامنه بحران، ریشه یابی عوامل ایجاد بحران، استفاده از ابزارهای انسانی، اطلاعاتی و فیزیکی مورد نیاز برای مقابله با بحران تعریف میشود. با مروری بر این گزاره و ارائهی گزارشی از مصاحبه با یکی از معلمان استان فارس، به بررسی کیفیت مقابله با بحران مذکور میپردازیم.
سپیده رزده، آموزگار پایه اول استان فارس با تاکید بر آسیب آموزش مجازی به ویژه بر مدارس مناطق محروم و کم برخوردار گفت: هنوز ترکشهای آموزش مجازی زمان شیوع کرونا در کشور، گاه و بیگاه به آموزشوپرورش برخورد میکند. آموزشی که هرچند به نوع خودش، جهادی را رقم زد و پنجرههای جدیدی را به روی تعلیم و تربیت باز کرد؛ اما اثرات منفی آن به خصوص در مناطق کمبرخودار و محروم باقی مانده است. پرواضح است که بخش عظیمی از آسیبهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان حال حاضر نظام آموزش و پرورش به دوران آموزش مجازی و تشدید استفاده از رسانههای مجازی برمیگردد.
او افزود: در نظام آموزش و پرورش، هر ایدهی نوینی اعم از کاربست یک روش تدریس جدید، بارها مورد بررسی قرار میگیرد؛ یعنی لازم است مشخص شود که این روش چقدر توانسته است به اهداف نزدیک شود و اثرگذار باشد. حال سوال این است که راهبرد تعطیلی مدارس و دانشگاهها برای مدیریت بحران، چه اندازه در تامین انرژی موثر بوده است؟ با تعطیلی یکی دو روزهی مدارس، برق برای چندروز تامین میشود؟ با تعطیلی مدارس در یک سال تحصیلی چطور؟ در واقع باید به این سوال پاسخ داد که آیا این روش با وجود اثرات منفی بر یادگیری و پایین آمدن سطح آموزش که تبعات آن در سالهای آتی خود را نشان خواهد داد، توانسته است در حل این بحران موثر باشد یا بحران دیگری آفریده است؟ این مسئلهی بسیار مهمی است که باید پاسخ داده شود.
او بیان کرد: برخی از سیاست گذاران، عامل ناترازی انرژی را عدم فرهنگسازی در تعلیم و تربیت میدانند. اما سوال اینجاست که مدرسهی تعطیل، چگونه قرار است فرهنگسازی کند؟ در زمان پرداخت حقوق و دستمزد و بودجهریزی برای تحول و این قبیل مسائل، آموزش و پرورش میشود “دستگاه مصرفی”. وقت بحران که میشود، آموزش و پرورش، متهم ردیف اول و ضربه گیر بحران است!
وی با اشاره به مضرات سیاستهای متمرکز در آموزش و پرورش اظهار کرد: در استانی مانند فارس که تنوع اقلیم وجود دارد، تعداد قابل توجهی از شهرستانها باوجود اینکه دمای متعادلی دارند و به مراتب مصرف انرژی بسیار کمی هم دارند به خاطر تصمیمات متمرکز از آموزش حضوری محروم میشوند و این خطای مهمی در مدیریت بحران به این شیوه است.
وی ادامه داد: متاسفانه آموزش مجازی در پایهای مثل پایه اول که بنده تدریس میکنم یا در مدارسی مثل مدارس استثنایی تا حدود بسیار زیادی امکان پذیر نیست؛ چرا که کیفیت یادگیری از این طریق و در موارد نام برده به شدت ضعیف است. در این شرایط، معلمان قادر به آموزش مطابق با بودجه بندی پیشبینی شده نیستند. معضل آنجا جدی میشود که مناطق گرمسیر مثل شهرستانهای جنوبی استان فارس به علت افزایش دمای هوا، ناگزیر به تعطیلی زود هنگام مدارس خواهند بود. در این شرایط معلمان ناچارند آموزش را سریعتر پیش ببرند. از طرفی، دانشآموزان برای بهرهمندی از محتوای آموزش مجازی، به همیاری والدین نیاز دارند و خیلی اوقات والدین به دلیل مشغلهی کاری و دلایل دیگر، توانایی همراهی کافی با فرزندان را در این امر ندارند که همهی اینها مزید بر علل افت کیفیت آموزش است.
رزده با نگاهی بر شرایط مدارس مقاطع متوسطه، خاطرنشان کرد: دبیران این مقاطع، اضطراب قابل توجهی را در مورد کم و کیف به پایان رساندن محتوای آموزشی کتابها به ویژه در پایه های نهم و دوازدهم که امتحانات نهایی را در پیش دارند، تجربه میکنند. حال آن که بعضا و در برخی استانها تاکید شده است که آموزش مجازی هم تعطیل شود!
با بررسی مجدد تعریف ارائه شده از مقابله با بحران، به نظر میرسد تعطیلی مدارس نه تنها یک اقدام موثر یا ناشی از ریشهیابی و استفاده از توان علمی کشور نیست، بلکه منجر به گسترش خسارات جانبی نیز خواهد شد. اگر تعطیلی مدارس و دانشگاهها یک راهکار ضروری برای گذر موقت و صرفهجویی در انرژی است، این راهکار فرهنگ صرفه جویی را در بلندمدت به جامعه نمیآموزد و راه حل ناترازی انرژی نیست. بنابر این، لازم است علاوه بر شفافسازی دقیق اثر تعطیلی مدارس بر حل بحران مذکور، مشخص شود که تعطیلی مدارس تا چه زمانی کارساز است و راهکار جایگزین برای حل بلندمدت و ریشهای این مسئله چیست؟. امید است، کارشناسان تعلیم و تربیت نیز توجه جدی به برطرف کردن مسائل جاری و آتی آموزش مجازی داشته باشند.
انتهای پیام