به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، ریحانه شریفی، محمد علیزاده، استاد دانشگاه فرهنگیان، در گفتوگو با رستا با تاکید بر کاستیهای برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان و بر لزوم بازنگری و نیازسنجی واحدهای درسی دانشجو معلمان گفت: موازیکاری و عدم تناسب محتوای آموزشی با نیازهای واقعی مدارس، دانشجو معلمان را برای مسئولیتهای آیندهشان به اندازه کافی آماده نمیکند.
وی با اشاره به موازیکاری میان برخی از دروس اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان همپوشانی زیادی میان درسهای مختلف وجود دارد؛ بهطور مثال دروسی چون “اخلاق حرفهای”، “روشهای تدریس” و “برنامهریزی درسی” بخشهای زیادی از محتوایشان با یکدیگر تکراری است. این موضوع باعث اتلاف وقت دانشجو میشود، در حالی که میتوان این محتوا را در یک درس تجمیع کرد و زمان آزاد شده را صرف کارورزیهای میدانی در مدارس کرد. برنامهریزان درسی باید از تکرار و موازیکاری بپرهیزند و برنامهای هدفمندتر برای آمادهسازی معلمان آینده تدوین کنند.
افزایش کارورزی؛ ضرورت تربیت معلمان کارآمد
این استاد دانشگاه با انتقاد از وضعیت فعلی کارورزی دانشجویان گفت:
«دانشجو معلمان پس از چند سال آموزش نظری، در محیط مدرسه با واقعیاتی روبهرو میشوند که ارتباط کمی با آنچه در کلاسهای دانشگاه یاد گرفتهاند دارد. به همین دلیل لازم است میزان کارورزی افزایش یابد و حتی در هر ترم، یک روز کامل به کارورزی اختصاص داده شود تا دانشجویان تجربههای عینی بیشتری در مدارس کسب کنند.»
وی ادامه داد: «حضور در مدارس مختلف و کار با گروههای سنی متنوع میتواند مهارتهای عملی و مدیریتی دانشجو معلمان را ارتقا دهد.»
صدای دانشجویان باید به مسئولان برسد
علیزاده در پاسخ به این پرسش که دانشجویان چگونه میتوانند در بهبود وضعیت برنامه درسی نقش داشته باشند، اظهار داشت:
«دانشجویان نباید منفعل باشند. آنها میتوانند نظرات و انتقادات خود را به معاونان آموزشی دانشکدههایشان منتقل کنند و از مسئولان بخواهند که این مسائل را به سطوح بالاتر دانشگاه فرهنگیان گزارش دهند. تغییرات بزرگ همیشه از بدنه آغاز میشود.»
این استاد با بیان اینکه بسیاری از دروس ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان نیاز واقعی دانشجو معلمان را پوشش نمیدهد، گفت:«ما باید ابتدا یک نیازسنجی دقیق انجام دهیم. باید ببینیم یک معلم آینده به چه مهارتهایی نیاز دارد و براساس آن برنامه درسی را بازطراحی کنیم، نه اینکه صرفاً بر اساس چارچوبهای قدیمی واحدهای تکراری ارائه دهیم.»
وی خاطرنشان کرد: «امروز جهان به سمت تخصصی شدن حرکت کرده و ما نیز باید در تربیت معلم، به نیازهای تخصصی و واقعی توجه بیشتری داشته باشیم.»
علیزاده در ادامه نسبت به حذف برخی دروس پایه مانند ریاضی و فیزیک هشدار داد و افزود:
«ریاضی، منطق استدلال و تفکر را تقویت میکند و حذف آن آسیب جدی به توانمندی ذهنی دانشجو معلمان وارد میکند. تمام معلمان، حتی آنهایی که رشتهشان ارتباط مستقیمی با ریاضی ندارد، باید حداقلهایی از تفکر ریاضی را بیاموزند.»
وی تأکید کرد: «حذف دروس تخصصی بدون ارائه جایگزین مناسب باعث افت شدید صلاحیت علمی دانشجو معلمان میشود.»
استادان بهروز، شرط اساسی برای بهبود تربیت معلم
محمد علیزاده به نقش استادان دانشگاه اشاره کرد و گفت: «باید استادانی را به کار گرفت که در مدارس سابقه حضور دارند و فضای واقعی کلاسهای درس را با جان و دل درک کردهاند. صرف سابقه تدریس یا داشتن مدارک دانشگاهی کافی نیست؛ استاد باید بهروز باشد و آموزش را درک کرده باشد. از معلمان موفقی که سابقاً در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کردهاند نیز در فرآیند کارورزی دانشجویان استفاده شود.
علیزاده در بخش دیگری از این گفتوگو گفت:
«امروز آموزش جهانی شده است. دانشجو معلمان باید با نظریهها و ابزارهای آموزشی مدرن آشنا شوند و از فناوری و مدیریت آموزشی نوین بهره بگیرند. البته این به معنای تقلید صرف از غرب نیست، بلکه باید الگوگیری آگاهانه و بومیسازی انجام شود.»
آغاز تحول از دانشجو معلمان
در پایان گفتوگو، علیزاده با اشاره به اهمیت نقش دانشجو معلمان در تغییر آینده آموزشی کشور گفت: «اگر دانشجو معلمان بتوانند اعتماد دانشآموزان، اولیا و مدیران مدارس را جلب کنند، حتی در شرایط محدودیت اختیارات هم میتوانند تحولی بزرگ رقم بزنند. آنها نور امیدی هستند که در تاریکیها میدرخشند.»