• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 2 - ربيع أول - 1447
  • برابر با : Monday - 25 August - 2025
0

بحران مرجعیت در آموزش‌وپرورش و ضرورت حضور الهیات سیاسی در تعلیم‌وتربیت

  • کد خبر : 9386
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۴
بحران مرجعیت در آموزش‌وپرورش و ضرورت حضور الهیات سیاسی در تعلیم‌وتربیت
جمیله علم الهدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تعلیم‌وتربیت در جمع دانشجومعلمان به تشریح بحران مرجعیت در آموزش‌وپرورش و ضرورت حضور الهیات سیاسی در تعلیم‌وتربیت پرداخت. وی با تأکید بر نقش معلم به عنوان حلقه میانی، چالش‌های موجود در ساختارهای بروکراتیک، نفوذ ایدئولوژی‌های رقیب و اهمیت تمرکز ظرفیت‌ها و انرژی‌ها برای حفظ مرجعیت فرهنگی و تربیتی را برجسته کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، جمیله علم‌الهدی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تعلیم و تربیت در جمع دانشجومعلمان گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان حلقه میانی بین آموزش عمومی و تخصصی بار سنگینی بر دوش دارد و مرجعیت معلم در کشور امروز آسیب دیده است.

او با بیان اینکه بسیاری از سلبریتی‌ها و شخصیت‌های معروف جایگاه مرجعیتی را در جامعه تصاحب کرده‌اند، اظهار داشت: نبود مرجعیت واقعی آسیب جدی به فرهنگ و تمدن کشور وارد می‌کند و آینده ما را مغشوش می‌سازد.

علم‌الهدی با اشاره به رشد فناوری‌های ارتباطی و هوش مصنوعی گفت: اگر کسی مزیت‌های نسبی فرهنگی خود را نشناسد و به آن تکیه نکند، در جهان امروز نمی‌تواند اثرگذار باشد.

او افزود: حق و باطل در آموزه‌های دینی مربوط به فعل انسانی است و نه صرفاً دستورات مطلق؛ این نکته در قرآن و نهج‌البلاغه به وضوح دیده می‌شود.

وی با تأکید بر تأثیر فلسفه سکولار تعلیم‌وتربیت در کشور بیان کرد: فلسفه تعلیم‌وتربیت در ایران دیر وارد شد و بیشتر علوم تربیتی بدون توجه به مبانی الهیات توسعه یافت؛ اما الهیات تعلیم‌وتربیت می‌تواند نقش مهمی در تربیت و فرهنگ‌سازی ایفا کند.

علم‌الهدی ادامه داد: معلم نقطه عطف در فرآیند تربیت نسل‌های آینده است و تقوا، توانمندی تصمیم‌گیری در لحظه و متمرکز کردن انرژی‌ها بر نقاط اثرگذار، از مهم‌ترین مولفه‌های مقابله با بحران مرجعیت است.

او با اشاره به تأثیر ساختارهای بروکراتیک بر پراکندگی ظرفیت‌ها و خستگی معلمان گفت: وظایف متنوع و پراکنده باعث کاهش مرجعیت معلمان می‌شود و ظرفیت‌ها به درستی به کار گرفته نمی‌شوند.

علم‌الهدی به نقش مالکیت منابع آموزشی و ورود خیرین محلی برای تقویت مرجعیت معلم اشاره کرد و افزود: معلمان باید مزیت‌های نسبی خود را نشان دهند تا اثرگذاری واقعی خود را تثبیت کنند.

وی همچنین به بازار آموزش‌های خصوصی و آزمون‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این بازارها می‌توانند مرجعیت را تقویت یا تضعیف کنند و معلمان باید در جریان باورسازی فعال باشند و باورهای خود و دانش‌آموزان را تقویت کنند.

در ادامه، علم‌الهدی با تحلیل تاریخی و دینی افزود: از ابتدای هبوط انسان مسئله خلافت مطرح بوده و هنوز ادامه دارد. جوانان امروز با پیروی از مسیر شهدا و اصحاب امام حسین می‌توانند در تحقق مرجعیت فرهنگی نقش‌آفرینی کنند.

او با بیان تهدید ایدئولوژی‌های سکولار و لیبرال در جهان معاصر تأکید کرد: این ایدئولوژی‌ها با فشار بر باورهای دینی و اخلاقی معلمان و خانواده‌ها نفوذ کرده‌اند و مقابله با آن نیازمند تمرکز، تقوا و مدیریت هوشمندانه منابع است.

علم‌الهدی سخنان خود را با تأکید بر ضرورت ورود فعال معلمان به فرآیندهای فرهنگی و تربیتی و آرزوی موفقیت برای جوانان در مسیر باورسازی دینی و فرهنگی به پایان رساند و گفت: خداوند توفیق دهد که همه ما رهرو راه شهدا باشیم و با تقوا و صدق، نقش‌آفرینی مؤثر در تعلیم و تربیت کشور داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.