• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : 18 - محرم - 1447
  • برابر با : Sunday - 13 July - 2025
1
یادداشت|

از کلاس تا منبر، چگونه جبهه تبیین را تقویت کنیم؟

  • کد خبر : 9103
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۴ - ۱۵:۲۲
از کلاس تا منبر، چگونه جبهه تبیین را تقویت کنیم؟
در بحبوحه جنگ روایت‌ها و با تأکید رهبر انقلاب بر تبیین عالمانه، این پرسش مطرح می‌شود که آیا آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه توانسته‌اند ظرفیت عظیم کلاس‌های درس و منابر مردمی را برای گسترش تفکر مقاومت و عاشورایی به‌درستی به میدان بیاورند یا نه؟ بازتعریف نقش «کلاس» و «منبر» در خط مقدم جهاد تبیین، ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا، زینب بدخشان، معلم و خبرنگار رستا در یادداشتی نوشت: این روزها با تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصل تبیین، خصوصاً توسط نهادهای تبیین‌گر، و نیز با توجه به حضور پرشور مردم در هیئات حسینی، ایفای نقش آموزش و پرورش و حوزه علمیه در جنگ تبیینی پررنگ‌تر از سایر نهادها به نظر می‌رسید و می‌رسد.

با توجه به ظرفیت مدارس برای برپایی هیئات مختلف، انتظار می‌رفت آموزش و پرورش با فعال کردن مدیریت مدارس در دهه اول محرم، نقش‌آفرینی جدیدی از دانش‌آموزان و معلمان را با محوریت تفکر مقاومت و تفکر عاشورایی به نمایش بگذارد.

از آموزش و پرورش انتظار می‌رود به‌عنوان یکی از سردمداران جبهه تبیین در کشور، باید در شرایط حساس نقش خود را بازتعریف کرده و با طراحی عملیات‌های تبیینی و آموزشی در برهه زمانی درست و به‌جا، آنچه را که باید انجام دهد. باتوجه به اینکه جمعیت زیادی از معلمان جوان، دانشجومعلمان و نوجوانان کشور در اختیار آموزش و پرورش هستند، بهره نبردن آموزش و پرورش از این سرمایه انسانی در برهه‌های مهم کشور در جهت تربیت و تبیین، خطایی بزرگ تلقی می‌شود.

لذا پیشنهاد می‌شود تا آموزش و پرورش در دهه‌های دوم و سوم محرم و در ایام صفر و اربعین با فعال کردن مدارس و معلمان و طراحی برنامه‌های تبیینی، نقش خود را در گسترش تفکر مقاومت محسوس‌تر کند؛ باشد که این موضوع زمینه‌سازی برای میانبری به سمت تحول بنیادین باشد.

حوزه‌های علمیه بال دیگر تبیین در جامعه امروز هستند؛ هرچند مقیاس‌های مختلفی برای بررسی محتوای منبرهای هیئات وجود دارد، اما به جهت شکل‌گیری جنگ مشخص جریان حق و باطل به نظر می‌رسد امروزه باید مبانی دقیق‌تری از علوم انسانی و اسلامی در حیطه مبارزه و جهاد در منبر هیئات حسینی مطرح بشود.

آیا دهه اول محرم که گذشت، وقت جهاد حوزه‌های علمیه نبود؟
آیا نباید مبانی تفکرات انقلاب اسلامی در ایام محرم و صفر در هیئات حسینی بازخوانی بشود؟
سؤال مهمی که پیش می‌آید، محتوای سخنرانی‌های هیئات مردمی و کوچک‌تر، چقدر با سخنرانی‌های دهه‌های اول انقلاب و حتی پیش از انقلاب قابل مقایسه است؟

برای پاسخ به این پرسش لازم به جستجوی سختی نیست؛ با مطالعه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که متن سخنرانی‌های یک امام جماعت – به نام سید علی خامنه‌ای (حفظه‌الله) – ساده در مشهد است، می‌توان فهمید که محتواهای امروز منبرها با محتوای منبر آن زمان چه تفاوت‌هایی دارد.

اساساً آنچه در محتوای منبرهای هیئت‌های کوچک‌تر و مردمی شنیده و دیده می‌شود، محتوای فکرشده متناسب با جنگ امروز حق و باطل نیست، هرچند اساتید بزرگواری هستند که منبرهای قابل استفاده مهمی در کشور دارند، اما باید پذیرفت در منبرهای کوچه و بازار و خیابان، گاه مطالعه یک کتاب مفیدتر از محتوای آن منابر است و این یک موضوع جدی‌ست و نیاز به تشکیلات‌سازی در حوزه‌های علمیه دارد.

در نهایت، ما دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت به جد خواهان دیدن یک عزم جدی در تشکیل تشکیلات جهادی تبیینی با محوریت نقش‌آفرینی جدید در مبارزه بین حق و باطل و بازخوانی گفتمان مقاومت در اسلام، در ساختار آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در ایام محرم و صفر هستیم تا با استفاده از این ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی بتوانیم نه‌تنها در جنگ رسانه‌ای بر دشمن پیروز شویم، که حتی پیام خود را بیش از پیش به جهانیان برسانیم.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=9103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.