• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

احقاق حقوق از دست رفته دانشجومعلمان/ اعتبارات دانشگاه فرهنگیان کمتر از دانشگاه های دولتی

  • کد خبر : 7850
  • ۰۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
احقاق حقوق از دست رفته دانشجومعلمان/ اعتبارات دانشگاه فرهنگیان کمتر از دانشگاه های دولتی
بنیادی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش: اعتبار سرانه دانشگاه فرهنگیان از اعتبارات دولتی عموماً ۳۰ تا ۷۰ درصد کمتر از سایر دانشگاه‌ها است؛ یعنی تخطی سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه فرهگیان از اجرای قانون متعهدین خدمت، موجب شده دانشجو‌معلم حتی به اندازه دانشجوی دانشگاه دولتی از اعتبارات دولتی سهم نداشته باشد‌.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رستا،سرویس تربیت معلم،حجت الله بنیادی،کارشناس و پژوهشگر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با رستا گفت: بودجه دولتی به دانشگاه فرهنگیان تعلق می گیرد؛ اما برخلاف ماده (۶) قانون متعهدین خدمت در آموزش و پرورش، میزان آن در مقایسه با سایر دانشگاه های دولتی بسیار کم است.دلیل این موضوع نیز به نگرش ناصحیح مدیران دانشگاه فرهنگیان است که کسر از حقوق دانشجو معلمان را برخلاف قانون و عدالت انجام دادند و در لایحه بودجه آن را به عنوان درآمد اختصاصی به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد کردند.

تفسیر نادرست قانون
برخی از مدیران سازمان برنامه و بودجه به این بهانه که دانشجومعلمان در استخدام دولت هستند، پس در ذیل دانشجویان قرار ندارند و باید هزینه های دانشگاه را بپردازند، باعت کاهش اعتبارات دولتی در بودجه این دانشگاه شدند.این در حالی است که در گذشته، دانشگاه های دارای دانشجوی تعهد دبیری ، به میزان سایر دانشگاه ها از سرانه دولتی برخوردار بودند.

مطابق تاکید رهبر معظم انقلاب، دانشگاه فرهنگیان یکی از مهم ترین دانشگاه های کشور است که باید مورد توجه و پشتیبانی همه مسئولان قرار گیرد؛ لذا این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه راهبردی باید در تخصیص اعتبارات دولتی بیشتر از سایر دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد، ولی در کمال تعجب اعتبار سرانه این دانشگاه از اعتبارات دولتی عموماً ۳۰ تا ۷۰ درصد کمتر است؛این بدان معنیست که تخطی سازمان برنامه و بودجه و دانشگاه فرهگیان از اجرای قانون متعهدین خدمت، موجب شده یک دانشجو معلم حتی به اندازه دانشجویان یک دانشگاه دولتی از اعتبارات دولتی سهم نداشته باشد!
به عنوان نمونه در قانون بودجه سال ۱۳۹۶، سرانه دولتی یک دانشجو معلم (برنامه کارشناسی) حدود ۴ میلیون تومان، دانشجوی دانشگاه تهران بیشتر از ۱۳ میلیون تومان، دانشگاه شیراز بیش از ۱۱ میلیون تومان ، دانشگاه نیشابور حدود ۶ میلیون تومان بوده است؛ بنابراین دانشگاه فرهنگیان از نظر تخصیص اعتبار دولتی نه تنها بالاتر از همه دانشگاه ها قرار ندارد بلکه اعتبار سرانه دولتی آن بسیار کمتر از دیگر دانشگاه ها است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که با وجود استخدام دانشجو معلمان و پرداخت حقوق به آنان از بدو ورود به دانشگاه، رغبت و انگیزه دانش آموزان و بخصوص پسران برای ورود به حرفه معلمی و دانشگاه فرهنگیان کمتر شده است.درصد معلمان مرد و زن به صورت نامتناسب و نامتقارن با نیازشان، نشان از رغبت اندک پسران برای ورود به حرفه معلمی دارد. لذا اگر موضوع کسر از حقوق به این شکل ناعادلانه استمرار یابد، اثر منفی بلندمدتی بر کیفیت ورودی های نظام تربیت معلم خواهد داشت که آسیب های آن غیرقابل جبران نخواهد بود.

عدم شفافیت عضو جدایی ناپذیر آموزش و پرورش
یکی از ایرادات اساسی در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شفاف نبودن ساختار بودجه است؛ بررسی بودجه دانشگاه فرهنگیان از زمان تأسیس تاکنون نشان می دهد ساختار بودجه این دانشگاه برخلاف سایر دانشگاه ها مبهم است. این موضوع یکی از نواقص مهم اساسنامه نیز هست که ضرورت دارد به سرعت مورد بازنگری قرارگیرد.

بدیهی است که اجرای رای دیوان عدالت اداری نیازمند اصلاح ساختار بودجه بوده و میزان تخصیص بودجه سرانه به دانشگاه فرهنگیان باید به میزان متوسط دانشگاه های کشور افزایش یابد؛ لذا اقدام درست این است که دانشگاه با استناد به رای دیوان پیگیر افزایش سرانه دانشجومعلمان به میزان میانگین سرانه دانشگاه های کشور گردد.

لینک کوتاه : https://rastakhabar.ir/?p=7850

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.